Nå skal NAF kjøre i gang en ny runde med El Prix. Dette er en test av nye elbiler som har kommet på det norske markedet, og målet er å måle en praktisk rekkevidde samt ladefart.
Og de må ta høyde for at testen tar lengre tid, for på de fire årene de har kjørt testen har bilene, sakte men sikkert, fått bedre rekkevidde.
‒ I snitt har elbilnyhetene 160 kilometer lengre rekkevidde enn da vi startet med testene vinteren 2020, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Les også:
Nye drømmegrenser blir med jevne mellomrom brutt. Først var det 300 kilometer, så 400 og 500 kilometer. Nå er det flere elbiler som byr på over 600 kilometer med rekkevidde, og det finnes også noen få som runder 700 og til og med 800 kilometer.
NAF har selv erfart dette med sine mange El Prix-tester, hvor de også ser på de oppgitte WLTP-tallene. I 2020 snittet elbilene på 373 kilometer, mens de i vintertesten nå har et snitt på 530 kilometer.
‒ Det store hoppet skjedde i 2022. Da passerte gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 500 kilometer, sier Sødal.
‒ I tillegg har bilene blitt større, og det er få småbiler igjen blant elbilnyhetene. De siste årene har det blitt lansert flere og flere mellomklasse og familiebiler blant elbilene.
Norge var som kjent tidlig med overgangen til elbiler, og faktisk før bilmerkene selv var helt klare til å ta det store spranget. Det er de dog nå, og samtlige globale merker er i gang med en voldsom elektrisk satsing.
Resultatet er at utviklingen rundt rekkevidde, ladehastighet og selvsagt bredden i utvalget av elbiler skyter i været.
Tilbake i 2020 handlet det om små elbiler som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3, men vintertesten som begynner 31. januar har et helt annet utvalg. Her er det en rekke romslige familiebiler med god rekkevidde og lading.
Og ja, den klassiske stasjonsvogna er på plass i elektrisk drakt, og tre av testbilene er dette.
‒ Selv om gjennomsnittlig rekkevidde ikke har økt like raskt de siste årene, forventer vi at elbilene vil få stadig bedre egenskaper, både på rekkevidde og lading, sier Sødal.
‒ Teknologien går fremover og signalene er at det kommer biler med både 800 og 900 kilometer rekkevidde. Og i vintertesten har vi en potensiell rekkeviddekonge, nemlig Lucid Air som på papiret skal kunne kjøre 881 kilometer.
Nå forventer også nordmenn at utvikling gir lengre rekkevidder, og i NAFs ferske elbilmonitor svarer 3 av 10 som eier elbil i dag at rekkevidden på elbilen må være mellom 400 og 500 kilometer for å dekke behovet på sommerstid. På vinteren trekker de fra 100 kilometer som nødvendig rekkevidde.
34 prosent sier at nødvendig rekkevidde må ligge mellom 300 og 399 kilometer om vinteren.
‒ Det er i dette sjiktet mange elbiler ligger i dag, og det viser at dagens biler tilfredsstiller behovet til elbilistene, mener Sødal.
De som ikke eier elbil i dag er langt mer usikker på hva de trenger av rekkevidde, som du kan se av svarene under.
Hva er nødvendig sommerrekkevidde for deg på bilen i din hverdag?
Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF i desember 2023, totalt er 1.852 personer spurt, hvorav 996 med elbil og 852 som ikke eier en elbil.
Hva er nødvendig vinterrekkevidde for deg på bilen i din hverdag?
Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF i desember 2023, totalt er 1.852 personer spurt, hvorav 996 med elbil og 852 som ikke eier en elbil.
Fakta gjennomsnittlig rekkevidde (WLTP) hentet fra bilene i NAF og Motors elbiltester:
Les også: