Svært mange av de som ble stoppet i kontroller i fjor hadde feil og mangler. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Halvparten av bilene som ble sjekket i 2023 fikk mangelapp

Statens vegvesen hviler ikke, og i fjor kontrollerte de over 46.000 person- og varebiler langs veiene. Svært mange hadde feil og mangler, og her er de vanligste.


I fjor ble i snitt 128 lette kjøretøy kontrollert av Statens vegvesen hver eneste dag, for totalt plukket de ut 46.655 biler. Og resultatet er nedslående.

Av disse fikk 23.405 skriftlig mangel, og for 7.649 ble det avdekket så alvorlige feil at de fikk bruksforbud.

-->
Til slutt ble 852 anmeldt for grove feil og mangler.

Men du trenger ikke å bekymre deg over at halvparten av bilene på veiene har feil og mangler.

– Når de fleste av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Å luke ut så mange som mulig av bilene som ikke bør være på veien er målet vårt, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.

‒ Vi konsentrerer oss om de som har feil eller mangler. Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten å bli stoppet og sparer dermed tid.

Vegvesenet sier at flere av de som ble stoppet for kontroll i fjor både fikk bruksforbud og mangellapper eller gebyr. Og det er noen feil som er gjengangere.

Tre på topp med feil er at bilen eller tilhengeren er lastet med for mye vekt, lasten er ikke forsvarlig sikret og feil med lys, opplyser Vegvesenet.

En annen vanlig feil er slitte dekk uten tillatt mønsterdybde, og dette sjekker selvsagt også kontrollørene.

‒ Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal vekt som er tillatt, sier Wigdel.

‒ De nye elbilene er tunge i utgangspunktet, og kan dermed ikke ha så mye last. Også tilhengere har en maksimal tillat vekt. Det er derfor lurt å sjekke vognkortet for å se at du faktisk kan kjøre den tilhengeren med førerkortet ditt.

Han legger til at det er viktig at lasten er skikkelig sikret, slik at det ikke er fare for at noen faller av under frakten ‒ for det kan som kjent skape svært farlige situasjoner.

Videre sier Vegvesen at det er viktig at bilistene sjekker lysutrusting på både bil og henger, og dette er spesielt aktuelt på vinterhalvåret hvor det snør og er mørkt ute.

De sier at de siste årene har det blitt mer vanlig med LED lys på biler og tilhenger, noe som kan gi utfordringer.

‒ Siden LED lys ikke avgir varme, smelter heller ikke snøen som legger seg over forklarer Wigdel.

‒ Det kan da oppstå farlige situasjoner i trafikken, da bilistene som kommer bakfra kan ha problemer med å se bilen foran. Skal du kjøre langt er det lurt å ta noen pauser underveis for å sørge for at lys på både bil og tilhenger er synlig for andre trafikanter.

Oppsummert er det altså spesielt tre ting du som bilist må være oppmerksom på:

  • Maksimal vekt
  • Sikring av last
  • Lys på bil og henger
Og glem heller ikke mønsterdybden på dekkene, og å fjerne snø og skitt fra lysene.

Les også:

Debatt