Citroën C4 runder faktisk 20 år i 2024, og var ment som arvtakeren til Xsara som nok mange med noen år på baken husker. I 2020 kom dagens 3. generasjon som er basert på samme plattform som flere andre modeller fra Stellantis-familien, som Opel Corsa og Peugeot 208.
Med den kom også den helelektriske ë-C4, og i 2022 også en C4 X og som brøytet vei for elbilversjonen kalt ë-C4 X.
I likhet med flere av de andre elbilene i familien får de to elektriske modellene nå seg en oppdatering, og viktigst her er at drivverket inkludert rekkevidden får seg et løft.
De to bilene som kommer i utstyrsnivået Max blir utstyrt med et batteri på 54 kWh, mens elmotoren leverer 156 hestekrefter og et dreiemoment på 260 Nm.
Den nye drivlinjen åpner for en rekkevidde på 415 kilometer for ë-C4 og 418 kilometer for ë-C4 X, så rekkevidden passerer nå 400 kilometer.
Ladingen åpner for 100 kW og en ladetid på 30 minutter opp til 80 prosent, mens hjemmeladingen lyder på 7,4 kW.
Normalt er to biler med så lik modellbenevnelse også samme ytre dimensjoner, men det gjelder ikke disse to søstrene. Den originale strekker seg 4,36 meter i lengden og byr på et bagasjerom på 380 liter, mens X-utgaven med sine coupé-linjer er 4,60 meter lang som gir bedre bakseteplass og et bagasjerom på ganske solide 510 liter.
På innsiden byr også disse to på Citroën Advanced Comfort, noe som skal åpne for komfortable seter, lav støy og Citroëns «Progressive Hydraulic Cushions» som skal gi følelsen av å sitte på et flyvende teppe.
Og ja, i vinterkalde Norge er det også greit med varme i seter, ratt og frontrute, noe begge bilene har.
Noen merker har voldsomme lister når det kommer til ekstrautstyr, men ë-C4 og ë-C4 X er herdelige unntak. Importøren har nemlig gjort det svært så enkelt og tilbyr kun Max-utgaven, og her er det meste standard.
Det inkluderer ting som ECO-led hovedlys, 18-tommers aluminiumsfelger, 10-tommers berøringsskjerm, advanced komfortseter i delskinn, automatisk fjernlysassistent, Progressive Hydraulic Cushions, head-up-display, navigasjon, parkeringssensorer foran og bak med ryggekamera, og adaptiv cruisecontrol med full stopp/go, forklarer Citroën Norge.
Og prisen er også ganske enkel ‒ den er nemlig den samme som før ‒ 348.900 kroner pluss levering.
‒ Vi ønsker at bilhold skal være forutsigbart for våre kunder, sier merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Ole S. Nedenes.
‒ Derfor var Citroën blant de første som introduserte lav fastrente i tre år. Derfor er det naturlig at vi i tillegg til en meget attraktiv pris, også ved introduksjonen av oppgraderte ë-C4 og ë-C4 X tilbyr Citroën-kunden en rente på 2,99 prosent i tre år.
Kundene trenger heller ikke å vente altfor lenge på de oppgraderte bilene, for nye ë-C4 og ë-C4 X er ute hos Citroën-forhandlerne nå.
Her er flere bilder: