Praga Bohema er en ganske så vill superbil. (Fotos: Praga)

Vanvittig superbil klar for produksjon

117 år gamle Praga har nå klar en ganske så vill bil for produksjon, og passende nok er den kalt Bohema. Se bilder.


Spør folk om et bilmerke fra Tsjekkia så klarer de fleste det ‒ Skoda. Spør de om to og de blir mest sannsynlig svar skyldig.

Men Skoda er langt fra det eldste bilmerket i Tsjekkia, for Praga, latinsk for Praha, ble grunnlagt allerede i 1907.

Nå skal det legges til at den originale Praga endte sitt eventyr etter 2. verdenskrig, og ble gjenopplivet først i 2011 da de kom med en ren racerbil. Skoda har holdt det gående siden 1925.

Nye Praga har også kommet med ytterligere en racerbil, og ikke minst en gatelovlig sportsbil kalt Praga R1R introdusert i 2015. Den superbilen veide langt under 700 kilo og var tilgjengelig med nærmere 400 hestekrefter.

Vi skriver var, for Praga satte sluttstrek med 68 biler.

Nå skjer det imidlertid nye ting i det tsjekkiske anlegget, for sent i 2022 kunne de pirre med en helt ny og igjen gatelovlig superbil. Prototypen har nå tatt spranget videre til produksjonsutgave, som selvsagt skal sette sammen for hånd.

Og det er litt av en superbil de har på gang, og ja, dette er en bensinbil. Muligens den siste Praga bygger nå som alle skal lage elbiler.

Praga Bohema bør bli en vanvittig kjøremaskin, for bilen veier under 1.000 kilo og kan øse ut av 700 hk. Til tross en ganske så stiv pris blir det garantert kamp om den karbonfokuserte 2-seteren, for også denne blir ganske så eksklusiv. Allerede nå er alle bilene som skal lages i år solgt.

‒ Dette er en viktig milepæl for Praga i vår lange 117 år lange historie, sier dagens eier, Tomas Kasparek.

‒ Vi er spesielt stolte over å starte produksjonen bare ett år etter avsløringen av Bohema-prototypebilen. Vi overvåker hvert trinn i byggeprosessen veldig nøye for å sikre at Bohema-produksjonsbilen matcher, og til og med overgår, kundenes forventninger.

Du lurer helt sikkert på prisen. Den er satt til formidable 1,36 millioner euro, så med norske avgifter nærmer den seg faretruende 20 millioner kroner. Men det bør ikke stå på kundene.

Praga har allerede hatt en runde med omvising på fabrikken, og der kunne potensielle eiere se byggeprosessen og sjekke ut materialene som ifølge merket er av høyeste kvalitet.

De første kundene kunne også sjekke ut spesifikasjonene til Bohema, men å ta den på en skikkelig testtur var nok ikke aktuelt. Den er nemlig skodd med Pirelli Trofeo R-dekk, og i likhet med Norge har de tsjekkiske veiene vært isbelagte.

Den kan de muligens ta til våren, for da skal bilen offisielt avdukes.

Praga sier at de første kundene skal overta sine biler her i Europa i løpet av første halvdel av året, og de skal også levere biler til både UAE og USA i løpet av året. Det har vært så stor etterspørsel at de allerede nå planlegger produksjon av Bohema til neste år.

Det bør ikke stå på testingen. Praga sier at bilen har vært innom baner som Spa-Francorchamps, Red Bull Ring og Nürburgring, og har hentet råd og ytelsesekspertise fra noen av verdens beste sjåfører. Og de overdriver ikke. For dette inkluderer F1- og IndyCar-fører Romain Grosjean, Ben Collins, tidligere The Stig fra Top Gear, og selvsagt Pragas sjeftestsjåfør som også er en erfaren GT-kjører, Josef Kral.

The Stig sier følgende:

‒ Denne sommeren reiste jeg gjennom Europa og Midtøsten for å vise frem Praga Bohema til kunder og dele den unike opplevelsen den gir. Når bilen settes i produksjon, er vi et skritt nærmere å se disse utrolige bilene i kundenes hender på gaten, på banen og gjøre det de er laget for. 2024 vil bli et veldig spesielt år for Praga og deres kunder, sier Ben Collins, som også kjører Praga R1 racerbilen.

Dette blir altså mest sannsynlig en av de siste nye rene bensinbilene i hypersegmentet, og Pragas salgs- og markedsdirektør gleder seg selvagat til å levere ut bilen.

‒ Dette er et stolt øyeblikk for alle i Praga og en spennende tid for våre første kunder ‒ de har vært med på denne reisen med oss som raskt har gått fra å presentere bilen i prototypeform til produksjonsstart, sier Mark Harrison.

‒ Praga er noe nytt i hyperbilmarkedet, men produktkvaliteten, prisene, lanseringsprogrammet og, viktigst av alt, bilens ytelse skaper spenning og interesse. Jeg gleder meg til å se den første bilen overlevert.

Her er bilder av noe så unikt som en superbil fra Tsjekkia, og overaskende nok et merke som er eldre enn til og med Skoda:

Bildeserie
Debatt