Er virkelig en elbil mer miljøvennlig enn en bensinbil gjennom en livssyklus? Ja, spesielt om den befinner seg i Norge og lades på fornybar energi.
Det er lett å tro at ettersom elbiler ikke slipper ut noen eksos når de kjører rundt, så ja, er den mye mer klimasnill enn en bil som bruker oljebasert drivstoff.
Men så enkelt er det selvsagt ikke.
Også elbiler må produseres med de klimautslippene det medfører, og det er to ting som gir elbilene en negativ slagside i forhold til andre ‒ batteripakken og skitten strøm.
Det er da også store, og til dels voldsomme, diskusjoner om hvor miljøvennlig elbilene egentlig er, og dessverre er ofte fakta en mangelvare når argumentene fyker rundt.
Mercedes-Benz prøver nå å klargjøre dette i forbindelse med at de lanserer den første modellen i sin elektriske EQ-serie, nemlig EQC.

Og la oss skyte inn med en gang, tyskernes kartlegging er sjekket og overvåket av TÜV Süd, så det er ikke slik at bukken har styrt havresekken helt på egenhånd.
Modellen de har sjekket er EQC 400 4Matic, en ganske så tung SUV som veier 2.420 kilo. De har tatt høyde for en kjørelengde på 200.000 kilometer når de har satt sammen sitt klimaregnskap.
En EQC 400 4Matic består av 39 prosent stål og jern, lettere legeringer utgjør 23 prosent, mens polymer (f.eks. plast) står for 18 prosent.

Mercedes har funnet ut at rundt 100 komponenter og diverse små deler kan produseres delvis fra «ressurs-vennlige materialer», som de selv sier.
En annen ting er hva man gjør med batteripakken, og en 4Matic har to elektriske drivaksler og en batteripakke på 80 kWh.
Produsenten har flere muligheter rundt batteriene, som for eksempel gjenbruk, reparere, reprodusere og resirkulere.
Tyskerne mener at spesielt gjenbruk har et stort potensial, og bygger parker av batterier som ikke lenger fungerer optimalt i elbiler. Allerede i 2016 lanserte Mercedes den første batteriparken bestående av slike batterier.
Det å lage batteripakken er dyrbare greier når det kommer til et klimaregnskap, og står for 51 prosent av CO2-utslippene i livssyklusen rundt disse. Det betyr igjen at 49 prosent er knyttet til den daglige driften, og dermed blir altså fornybar energi en nøkkel.
Selvsagt spiller også produksjonen av bilen i seg selv inn, og her har ikke Mercedes blitt bærekraftig helt ennå. Men målet er at det skal de bli i 2022, og innen den tid skal alle europeiske fabrikker ha CO2-nøytral produksjon.
Så hva er resultatet?
Jo, Mercedes slipper ut 16,4 tonn CO2 under produksjonen av EQC, og blir batteriene ladet av EU-miksen legges ytterligere 16 tonn CO2 til regnskapet.

Totalt vil dermed en EQC slippe ut 32,4 tonn CO2 om den kjører 200.000 kilometer.
Men.
Lades bilen med fornybar energi, som i Norge, blir det kun lagt på 0,7 tonn CO2, og dermed faller totalen ned til 17,1 tonn.
Så norsk energi halvere nesten karbonavtrykket til EQC, og sammenlignet med forbrenningsmotorene vil CO2-utslippet dermed kunne reduseres med opp til 70 prosent.
Grønn strøm er også viktig når det kommer til produksjonen av resten av bilen også, men dette er selvsagt noen som også gjelder for andre typer biler.

Mercedes har en langsiktig visjon kalt «Ambition 2039», og ifølge denne skal de kunne tilby en helt karbonnøytral flåte om 20 år.
Før den tid, i 2030, skal halvparten av bilene være enten elbiler eller ladbare hybrider, og EQC blir altså den første modellen i den nye elbilserien kalt EQ.
Les også:
- Audi knuste SUV-rekorden
- Hva koster 0-100 km/t på 1,89 sek?
- Nå får de første heldiggrisene sine DB4 GT Zagato