- Annonse -
HjemElbilerSå bærekraftig er elbilen Mercedes EQC

Så bærekraftig er elbilen Mercedes EQC

Er virkelig en elbil mer miljøvennlig enn en bensinbil gjennom en livssyklus? Ja, spesielt om den befinner seg i Norge og lades på fornybar energi.

Det er lett å tro at ettersom elbiler ikke slipper ut noen eksos når de kjører rundt, så ja, er den mye mer klimasnill enn en bil som bruker oljebasert drivstoff.

- Annonse -

Men så enkelt er det selvsagt ikke.

Også elbiler må produseres med de klimautslippene det medfører, og det er to ting som gir elbilene en negativ slagside i forhold til andre ‒ batteripakken og skitten strøm.

Det er da også store, og til dels voldsomme, diskusjoner om hvor miljøvennlig elbilene egentlig er, og dessverre er ofte fakta en mangelvare når argumentene fyker rundt.

Mercedes-Benz prøver nå å klargjøre dette i forbindelse med at de lanserer den første modellen i sin elektriske EQ-serie, nemlig EQC.

- Annonse -

Og la oss skyte inn med en gang, tyskernes kartlegging er sjekket og overvåket av TÜV Süd, så det er ikke slik at bukken har styrt havresekken helt på egenhånd.

Modellen de har sjekket er EQC 400 4Matic, en ganske så tung SUV som veier 2.420 kilo. De har tatt høyde for en kjørelengde på 200.000 kilometer når de har satt sammen sitt klimaregnskap.

En EQC 400 4Matic består av 39 prosent stål og jern, lettere legeringer utgjør 23 prosent, mens polymer (f.eks. plast) står for 18 prosent.

Mercedes har funnet ut at rundt 100 komponenter og diverse små deler kan produseres delvis fra «ressurs-vennlige materialer», som de selv sier.

- Annonse -

En annen ting er hva man gjør med batteripakken, og en 4Matic har to elektriske drivaksler og en batteripakke på 80 kWh.  

Produsenten har flere muligheter rundt batteriene, som for eksempel gjenbruk, reparere, reprodusere og resirkulere.

Tyskerne mener at spesielt gjenbruk har et stort potensial, og bygger parker av batterier som ikke lenger fungerer optimalt i elbiler. Allerede i 2016 lanserte Mercedes den første batteriparken bestående av slike batterier.

Det å lage batteripakken er dyrbare greier når det kommer til et klimaregnskap, og står for 51 prosent av CO2-utslippene i livssyklusen rundt disse. Det betyr igjen at 49 prosent er knyttet til den daglige driften, og dermed blir altså fornybar energi en nøkkel.

Selvsagt spiller også produksjonen av bilen i seg selv inn, og her har ikke Mercedes blitt bærekraftig helt ennå. Men målet er at det skal de bli i 2022, og innen den tid skal alle europeiske fabrikker ha CO2-nøytral produksjon.

Så hva er resultatet?

Jo, Mercedes slipper ut 16,4 tonn CO2 under produksjonen av EQC, og blir batteriene ladet av EU-miksen legges ytterligere 16 tonn CO2 til regnskapet.

Totalt vil dermed en EQC slippe ut 32,4 tonn CO2 om den kjører 200.000 kilometer.

Men.

Lades bilen med fornybar energi, som i Norge, blir det kun lagt på 0,7 tonn CO2, og dermed faller totalen ned til 17,1 tonn.

Så norsk energi halvere nesten karbonavtrykket til EQC, og sammenlignet med forbrenningsmotorene vil CO2-utslippet dermed kunne reduseres med opp til 70 prosent.

Grønn strøm er også viktig når det kommer til produksjonen av resten av bilen også, men dette er selvsagt noen som også gjelder for andre typer biler.

Mercedes har en langsiktig visjon kalt «Ambition 2039», og ifølge denne skal de kunne tilby en helt karbonnøytral flåte om 20 år.

Før den tid, i 2030, skal halvparten av bilene være enten elbiler eller ladbare hybrider, og EQC blir altså den første modellen i den nye elbilserien kalt EQ.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her