Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil? Se video.


Nico Rosberg, sønn av den finske formel 1-verdensmester Keke Rosberg, vet mer om raske biler enn de aller fleste andre.

Tyskeren ble nemlig verdensmester i formel 1 i 2016 etter en vanvittig tvekamp mot lagkamerat Lewis Hamilton i Mercedes, og denne var faktisk så intens at Rosberg like godt la kjørehanskene på hylla etter dette.

-->
Men Rosberg er fortsatt godt plantet på innsiden av bilverden, og har blant annet en svært populær bilfokusert YoutTube-kanal med godt over én million abonnenter. Kanskje ikke så rart, for er du verdensmester i formel 1 får du tilgang til de aller råeste bilene her på kloden.

Den aller råeste er muligens Rimac Nevera, denne helektriske megabilen som det kroatiske merket har jobbet med i mange år. Nå har de endelig nådd målsnøret.

Det gjorde de faktisk for en drøy måned siden, for da rullet bilen med serienummeret #000 ut av produksjonslokalet i Zagreb. Den forblir selvsagt hos Rimac, merket som er eid av det nye superselskapet Bugatti Rimac, og var en Callisto Green-utgave med et Sand Alcantara interiør.

#001 er langt mer Batman-aktig, men først kort om Rimac Nevera.

Superbilen er så vill at den faktisk er opp et nivå fra hyperbilene, og Rimac skal settes sammen 150 eksemplarer av megabilen. Og dette er særs ville greier.

Den har 4 elmotorer, 1.914 hestekrefter, 2.360 Nm dreiemoment, en toppfart på 412 km/t, gjør 0-96,5 km/t på 1,85 sekunder og en kvart mile på 8,6 sekunder, har 550 kilometer rekkevidde og byr på 500 kW lading med 0-80 prosent på 19 minutter.

Og det kanskje aller mest imponerende, det lille bilmerke som Mate Rimac startet opp i en garasje i 2011 har laget nesten alt rundt bilen selv. Her er det altså ikke snakk om å kjøpe ting fra andre, men rett og slett utvikle det selv.

Rosberg har gått for en Stellar Black-lakk, polerte Vertex-hjul og blanksvarte bremsekalipere, og selv kalt den Batman-spekket. Det er lett å skjønne når man ser selve bilen.

Interiøret er i helsvart Alcantara, med en subtil «Nico Rosberg»-signatur på armlensplaten som markerer bilen 001/150. Det første kundeeide eksemplet på Nevera vil være basert i fyrstedømmet Monaco, Rosbergs hjem, og blir den første helelektriske hyperbilen i den lille og rike staten.

Slik ser Rimac Nevera #001 ut:

Den tidligere F1-mesteren har i de senere årene blitt svært miljøbevisst og blitt kalt en bærekraftentreprenør og er involvert elektriske serier som formel E og Extreme E, og var tidlig ute med å bestille en Rima Nevera.

Han har også vært på besøk hos Rimac under utviklingen av konseptet C_Two som altså ble til Nevera, og har faktisk også luftet en prototype av bilen rundt en bane.

‒ Helt siden jeg først møtte Mate og virkelig forsto geniet bak Nevera, visste jeg at jeg ville ha bil nummer én, sier Rosberg.

‒ For meg representerer denne bilen absolutt alt jeg kan ønske meg. Den viser fram det aller beste innen innovativ elektrifiserings-teknologi, og bringer den inn i en bil som bokstavelig talt er designet fra grunnen av for å ikke bare være utrolig rask – eller den raskeste – men virkelig flott å kjøre også. Jeg gleder meg til å se hva den kan gjøre.

Mate Rimac er selvsagt stolt som en hane over å ha levert ut den første kundebilen.

‒ Da vi først begynte å designe Nevera, satte vi oss for å bygge en bil som ville imponere selv de beste sjåførene i verden, sier grunnleggeren.

‒ Nico var på den listen, og det er en god følelse å vite at noen som har mestret den mest fokuserte og banebrytende motorsporten i verden får en så stor spenning av bilen vi har laget. Vi gleder oss alle til å følge Nicos reiser med Nevera. Alle bilene han eier blir brukt, og det er akkurat det vi oppfordrer eierne våre til å gjøre. Og hvis noen kan teste grensene for det vi har bygget, så er det ham. Vi er stolte av å kalle Nico en venn og det første medlemmet av den raskt voksende Rimac Nevera-eierfamilien.

Så hvordan føles det å få utlevert den første bilen av det kanskje aller råeste som er mulig å kjøre på vanlige veier? Vel, bli med Nico Rosberg til Rimac og opplev det selv.

Les også: