Britiske What Car? kårer både årets beste nye biler og brukte biler, men stopper ikke der. For magasinet som tester biler over en lav sko byr også på en pris for varebiler. Eller, en hovedpris, samt en rekke andre.
Og det er en gammel norsk kjenning som stakk av med hovedprisen og dermed årets varebil 2025, for ja, What Car? har tjuvstartet det nye året. Renault Master er nemlig kåret til årets varebil av britene, og dette er altså en bil som også kommer med et helelektrisk drivverk.
Men nei, det er ikke denne som stakk av med hovedprisen til What Car?, men den utgaven med forbrenningsmotor. Men ingen fare, også den elektriske ble satt pris på.
Hovedpremien gikk altså til Master, og juryen begrunnet valget med blant annet dette:
«Den fornyet sektoren for store varebiler, med fokus på effektivitet og sikkerhet, samtidig som de beholdt all brukervennligheten som store varebilkjøpere forventer».
Dette er den andre store prisen nye Master hanker inn på noen måneder, for varebilen gikk også til topps i den «offisielle» varebilkåringen kalt «International Van Of The Year». Også her som 2025-vinner.
Så ja, ekspertene er klare på at Master er en veldig god varebil.
‒ Den helt nye Renault Master er designet med effektivitet i tankene, men det kommer ikke i veien for dens evne til å gjøre det en stor varebil trenger, sier redaktør hos What Car?, Steve Huntingford.
‒ Den kan frakte store mengder last, og tilgang til lasterommet er lett takket være den største sidedøren på markedet. Vi var også imponert over Masters enestående utvalg av sikkerhetssett.
I tillegg til årets bil kårer også What Car? vinnere i ni forskjellige kategorier, så her dekker de alle behov. Og det vanker også litt skryt til den helelektriske utgaven av Master, som gikk til topps blant de større elektriske varebilene.
‒ Den nye Renault Master E-Tech beviser at størrelsen ikke er noen hindring for elektriske varebiler, med lengre rekkevidde enn konkurrentene, samt evnen til å frakte mer last, sier redaktøren.
‒ Interiøret er like romslig og komfortabelt som den vanlige Master, og kommer med samme mengde sikkerhets- og assistansesett.
En annen spennende kategori er den som retter seg mot flerbruksbiler, og der stakk kanskje ikke så veldig overraskende den ganske ferske 7-setersutgaven av Volkswagen ID. Buzz av med laurbærene.
‒ Volkswagen-ID. Buzz er en tidligere What Car? årets bil, men den er enda mer allsidig i den nye formen med lang akselavstand, forklarer Huntingford.
‒ Det er plass til høyere voksne uansett hvilket sete du sitter i, i tillegg til hva slags bagasjerom du vanligvis forventer å finne i en varebil. Pluss, takket være det større batteriet, bør rekkevidden fortsatt være mer enn nok for de fleste kjøpere.
Volkswagen ID. Buzz ble for øvrig kåret til årets bil i 2023, mens Lexus LBX foreløpig er den siste årets bil-vinneren til What Car?.
Men det er altså en annen kåring, og her har du alle de ferske vinnere av prisene som What Car? deler ut til varebilene:
- Årets varebil: Renault Master
- Årets liten varebil: Ford Transit Courier
- Årets mellomstore varebil: Ford Transit Custom
- Årets store varebil: Renault Master
- Årets liten el-varebil: Renault Kangoo E-Tech
- Årets mellomstore el-varebil: Ford E-Transit Custom
- Årets store el-varebil: Renault Master E-Tech
- Årets pickup: Ford Ranger
- Årets varebil-baserte flerbruksbil: Volkswagen ID Buzz LWB
- Årets campingbil: Mercedes V-Class Marco Polo
Les også: