Den nærmeste vi har vært en «norsk fører» i formel 1 er kanskje Michael Schumacher, tyskeren som hadde Norge som sitt andre hjemland og koste seg titt og ofte i sitt hytteparadis på Trysil. Det har også vært noen ekte nordmenn som har snust på den ypperste motorsporten, slik som Harald Huysman, Tommy Rustad, Thomas Schie, Stian Sørlie og Dennis Olsen. Men det hviler en slags forbannelse over norsk deltakelse i formel 1, og av ulike årsaker glapp muligheten for alle disse. Men vi gir selvsagt ikke opp håpet, og kanskje kan stortalentet Dennis Hauger bryte den fordømte forbannelsen? 18-åringen skal kjøre formel 3 for det italienske laget Prema i år, og som lagkamerat får han stortalentet Arthur Leclerc ‒ lillebroren til Ferraris Charles Leclerc i formel 1. Og tar Hauger steget inn i formel 1 vil den norske interessen garantert eksplodere, for er det noe vi elsker er det nordmenn i verdensidretter. Det kan vi bare se på PGA, hvor den norske interessen rundt Viktor Hovland er så vill at vårt lille land nå er sjette størst når det kommer til å generere trafikk til den offisielle nettsiden pgatour.com. Selv uten et norsk innslag er den norske interessen rundt formel 1 formidabel, noe den alltid har vært. Men nå er det ikke lenger bare de «vanlige» F1-frelste som følger med, for det er også en slags Hovland-effekt i denne sporten. Det har nemlig kommet en svært så populær dokumentar som følger sirkuset fra innsiden på en strømmetjeneste, og denne åpner døren for et helt nytt F1-publikum. ‒ Vi opplever at formel 1-interessen er rekordhøy i Norge om dagen, bekrefter da også racerfører og ikke minst formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen hos Viaplay og V Sport. ‒ Fjoråret ble preget av koronapandemien, men det ble likevel et fantastisk år for formel 1 med en rekke utrolig spennende løp og store nyheter på løpende bånd. Det er heller ikke til å stikke under en stol at Netflix-serien Drive to Survive har vært viktig for interessen, og ikke minst at Dennis Hauger lukter på formel 1. Nå er ventetiden over for både gamle og nye F1-entusiaster, for årets sesong starter til helgen.

- 28. mars: Bahrain
- 18. april: Italia (Imola)
- 2. mai: Portugal
- 9. mai: Spania
- 23. mai: Monaco
- 6. juni: Aserbajdsjan
- 13. juni: Canada
- 27. juni: Frankrike
- 4. juli: Østerrike
- 18. juli: Storbritannia
- 1. august: Ungarn
- 29. august: Belgia
- 5. september: Nederland
- 12. september: Italia (Monza)
- 26. september: Russland
- 3. oktober: Singapore
- 10. oktober: Japan
- 24. oktober: USA
- 31. oktober: Mexico
- 7. november: Brasil
- 21. november: Australia
- 5. desember: Saudi Arabia
- 12. desember: Abu Dhabi