I fjor omkom 12 mennesker i den utfordrede oktober-måneden, hvor både mørket, regnet og våte veier er ting som gir redusert sikt. Likevel var det kun fire dødsulykker i årets oktober, alle på Østlandet.
Totalt har 79 mennesker mistet livet på veiene etter årets 10 første måneder.
‒ Sammenlignet med fjoråret ser vi nå en tydelig nedgang i tallet på omkomne, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
‒ Og det gjelder både for den måneden vi har lagt bak oss og i de 10 første månedene i året sett under ett.
Trygg Trafikk sier at vi må tilbake til før pandemien for å finne lignende lave tall, men understreker at selv om utviklingen er positiv er det for tidlig å konkludere.
‒ Vi håper selvsagt at utviklingen fortsetter i samme retning, men det hjelper lite for dem som har mistet noen i trafikken, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden.
‒ 79 personer er altfor mange, og vi må gjøre det vi kan for å hindre at menneskeliv går tapt i trafikken. Det viktigste hver og en av oss kan bidra med, er å være oppmerksomme og ta gode valg i trafikken. Klarer vi det, vil også færre bli drept eller hardt skadd.
Statens vegvesen sier at det er Innlandet og Vestland som har den største nedgangen i tallet på omkomne, og begge fylkene har ni færre drepte.
På motsatt ende har Akershus har den største økningen, hvor det er seks flere trafikkdrepte hittil i år enn på samme tid i fjor.
De fire dødsulykkene i forrige måned var på Innlandet, Østfold, Akershus og Buskerud, og en av de omkomne kjørte sparkesykkel.
‒ En drept på elsparkesykkel i oktober, før det var det også en i september, og altså i alt fire hittil i år. Det gir grunnlag for å understreke at elsparkesyklistene er veldig sårbare, sier Ranes.
‒ Vi i Statens vegvesen anbefaler på det sterkeste at alle elsparkesyklister bruker hjelm, selv om det ikke er påbudt for de over 15 år, sier Ranes som legger til at den anbefalingen også gjelder for syklister.
Med rekordlave fire omkomne i oktober og totalt 79 trafikkofre så langt i år er det grunn til optimisme, men Trygg Trafikk sier at vi ikke må glemme de mange hardt skadde. Her er det trolig snakk om flere tusen.
‒ Når det gjelder alvorlige skader i trafikken i 2024, er det for tidlig å si noe om omfanget. Vi vet at det er altfor mange, og flere av dem får nedsatt livskvalitet etter slike ulykker, sier Loftsgarden.
‒ Derfor er det så viktig at vi fortsatt prioriterer arbeidet med å få ned antall ulykker og begrense skadene hvis uhellet først er ute.
Ranes sier at alle har et ansvar for å dempe antall ulykker, og har konkrete råd til alle trafikanter og spesielt til syklister og elsparkesyklister:
‒ Sørg for å oppnå øyekontakt med hverandre i trafikken. Gjør deg synlig, gi tegn og vær forutsigbar i dine handlinger.
Og de myke trafikantene må huske den potensielt livreddende refleksen.
Omkomne fordelt på fylke:
Les også: