Det skal ikke stå på linjene til Embleme, og absolutt ikke på det totale CO2-utslippet. (Fotos: Renault)

Renault Embleme ‒ en virkelig grønn elbil

Elbilene har ikke lokale utslipp, men det går ganske så mye klimagasser i luften under produksjon. Hils på Renaults virkelige grønne elektriske bil, Embleme.


Allerede på 1990-tallet ble klima løftet fram som en viktig global politisk sak, og den såkalte Kyoto-protokollen dukket for eksempel opp i 1997. Men her er det fryktelig mange interesser, og grønne løsninger er ofte dyre og lite lønnsomme.

Så dragkampen har pågått i over 30 år, men nå har EU tatt en lederrolle og har satt seg tøffe mål. Det får ikke minst konsekvenser i den europeiske bilindustrien, og produsentene må kappe utslippene over en lav sko. 

-->
Renault-gruppen med den historisk viktige Zoe-modellen akter å gjøre som EU og lede an, og har allerede to nøkkelplaner som de følger ‒ Corporate Purpose og Renaulution.

Målet er at konsernet er karbonnøytralt i Europa innen 2040, og 10 år etter det over hele verden. Og her spiller et av selskapene en viktig del av det hele ‒ Ampere.

Disse skal vise vei for resten av produsentene i den franske gruppen, og har satt seg et mål om å være karbonnøytral i 2035. Det skal smarte og selvsagt utslippsfrie kjøretøy sørge for.

Ampere ser altså på hele økosystemet til bilene, og ikke bare det lokale utslippet. For det er slik at det går så mye ekstra CO2 ut i luften for å produsere en elbil at denne ofte må kjøre mange titusen kilometer før den blir «grønnere» enn en tilsvarende bil med eksosrør.

Selskapet ser på hver eneste komponent som utgjør en bil, og altså hele livsløpet kalt «vugge til grav». De fokuserer på fem områder: Øko-design, valg av ressurser, produksjon, bruk og hva som skjer når det er slutt på levetiden, altså gjenbruk.

Og de har allerede vist hva det kan føre til. Demobilen Renault Embleme ble vist under årets Mondial de l'Auto i Paris, og nå løfter Renault enda litt mer på sløret.

Dette er visjonen om et romslig og komfortabelt familiekjøretøy med et høyteknologisk design som er dekarbonisert «fra topp til tå», som Renault selv sier. Og resultatet er ganske imponerende.

Emblème betyr noe i retning av et merke eller emblem, og den elektriske bilen med samme navn slipper ifølge Renault ut 90 prosent mindre klimagasser (CO2e) over hele livssyklusen enn et tilsvarende kjøretøy produsert i dag.

Ja, 90 prosent mindre, så dette er virkelig en grønn merkelapp av en bil.

Bilen utforsker ifølge den franske gruppen intelligente, troverdige og levedyktige kombinasjoner, spesielt når det gjelder ressurser, materialer, produksjon, bruk og gjenbruk etter endt levetid.

Her er det 70 prosent reduksjon i karbonavtrykket rundt komponentene, 50 prosent resirkulerte materialer og tilnærmet alle materialer kan gjenbrukes når bilen er pensjonert fra veien.

Og Renault har på ingen måter jukset og laget seg en liten elbil for å gjøre jobben enklere, nei, Embleme er en såkalt shooting brake-modell som strekker seg hele 4,80 meter i lengden. Det er faktisk lengre enn den største personbilen de tilbyr i dag, 4,72 meter lange Espace.

Ingeniørene har også jobbet hardt med å få bilen mest mulig aerodynamisk og dermed effektiv, og Embleme har en luftmotstand-koeffisient på 0,25. Bilen veier for øvrig kun 1.750 kilo.

Det er selvsagt mye grunnet batteri som kun er på 40 kWh, så dermed blir det vel mageplask når det kommer til rekkevidde? Nei, demobilen har et ess. Eller kanskje vi skal si en joker.

Dette er nemlig en hybrid, men ikke som du tenker. Det elektriske drivverket får nemlig hjelp av brenselsceller, og her et det en 2,8 kilo hydrogentank. Så Embleme gjør unna en tur på 1.000 kilometere akkurat like raskt som det en bensinutgave ville klart.

På innsiden er dashbordet dominert av en ny og helt åpen panoramaskjerm som nærmest strekker seg fra vindu til vindu, så også her gir Embleme en sniktitt på framtiden.

‒ Embleme legemliggjør vår økosystemtilnærming og ambisjonsnivået vårt når det gjelder å bygge en bærekraftig framtid gjennom teknologisk innovasjon, sier Luca de Meo, som er CEO både for Renault Group og Ampere.

‒ Det er et bevis på at bilindustrien fortsatt driver fremgang ... og har følelsene med i likningen! Den legemliggjør det framtidige designspråket til Renault-merket, det vi kaller «La Nouvelle Vague». En gjennomsnittlig ICE-bil har et fotavtrykk på 50 tonn: for Embleme er det 5 tonn fra vugge til grav. Det er et mesterverk.

Her er flere bilder av «den nye bølgen» ‒ demobilen Renault Embleme:

Les også:

Debatt