Allerede på 1990-tallet ble klima løftet fram som en viktig global politisk sak, og den såkalte Kyoto-protokollen dukket for eksempel opp i 1997. Men her er det fryktelig mange interesser, og grønne løsninger er ofte dyre og lite lønnsomme.
Så dragkampen har pågått i over 30 år, men nå har EU tatt en lederrolle og har satt seg tøffe mål. Det får ikke minst konsekvenser i den europeiske bilindustrien, og produsentene må kappe utslippene over en lav sko.
Bilen utforsker ifølge den franske gruppen intelligente, troverdige og levedyktige kombinasjoner, spesielt når det gjelder ressurser, materialer, produksjon, bruk og gjenbruk etter endt levetid.
Her er det 70 prosent reduksjon i karbonavtrykket rundt komponentene, 50 prosent resirkulerte materialer og tilnærmet alle materialer kan gjenbrukes når bilen er pensjonert fra veien.
Og Renault har på ingen måter jukset og laget seg en liten elbil for å gjøre jobben enklere, nei, Embleme er en såkalt shooting brake-modell som strekker seg hele 4,80 meter i lengden. Det er faktisk lengre enn den største personbilen de tilbyr i dag, 4,72 meter lange Espace.
‒ Embleme legemliggjør vår økosystemtilnærming og ambisjonsnivået vårt når det gjelder å bygge en bærekraftig framtid gjennom teknologisk innovasjon, sier Luca de Meo, som er CEO både for Renault Group og Ampere.
‒ Det er et bevis på at bilindustrien fortsatt driver fremgang ... og har følelsene med i likningen! Den legemliggjør det framtidige designspråket til Renault-merket, det vi kaller «La Nouvelle Vague». En gjennomsnittlig ICE-bil har et fotavtrykk på 50 tonn: for Embleme er det 5 tonn fra vugge til grav. Det er et mesterverk.
Her er flere bilder av «den nye bølgen» ‒ demobilen Renault Embleme:
Les også:
- Her er elektriske Ford Capri i Norge
- Vinterdekk: Her får du svarene på det mange lurer på
- Suzuki skal lage elbil til Toyota!