Denne elbilen har kjørt seg inn i rekordboka. (Fotos: TUfast Eco)

Rekkeviddeangst? Denne elbilen rullet 2.573 kilometer

Under årets IAA Mobility i München dukket det opp en snodig elbil. Denne var kun laget for rekkevidde, og så satte den da også ny verdensrekord.


Til bilutstillingen kalt International Motor Show (IAA Mobility) fant ikke overraskende også Lucid Motors veien. For dette er bilmerket som er dagens rekkeviddekonger, og det amerikanske merket hadde med seg en versjon av Air-modellen kalt Midnight Dream Edition.

Dette er ikke overraskende en utgave som kommer i begrenset opplag, og en som ikke har riktig like lang rekkevidde som utgaven kalt Air Grand Touring. Sistnevnte kan nemlig skryte av en WLTP-rekkevidde på formidable 839 kilometer.

-->
Lucid Air Midnight Dream Edition er ikke så verst den heller, for rekkevidden på den mørke utgaven er opplyst til 799 kilometer. Det er solid, men bare barnemat målt om mot den nye verdensrekorden.

For på samme tid dukket det opp en smart gjeng fra Technical University of Munich (TUM), og de hadde med seg en skikkelig milsluker. Det skulle de vise over en test ved Müchens flyplass som varte i hele seks dager.

Studentgruppen kaller seg TUfast Eco, og i april kunne de vise fram et ganske så ambisiøst prosjekt. En elbil som skulle sette nye standarder når det kommer til effektivitet.

For målet er ikke kun å stappe inn et digert batteri og måle rekkevidden, men å lage en strømlinjet bil som tar forbruket til nye høyder. Bilen var ikke overraskende laget for konkurransen Shell Eco Marathon, hvor studenter konkurrerer om å ha den mest effektive bilen.

Men de unge studentene vil ha mer ‒ nemlig et innpass i den høythengende boken Guinness world record. Så de har modifisert bilen kalt «muc022».

Ingeniørene har først og fremst fokusert på det aerodynamisk designet og lettvektskonstruksjon, for dette er virkelig en lettvekter som kun veier 170 kilo foruten føreren. I tillegg garderte de seg med å sette inn et litt større batteri på 15,5 kWh, og dermed bringe bilen opp i klassen som heter verdensrekord.

Bilen er voldsom aerodynamisk med en luftmotstand-koeffisient på kun 0,159, noe som er helt vilt. Den spesielle elbilen er også utstyrt med en PMSM-motor på 400 watt.

Over på München flyplass fant de en perfekt testplass for det store rekordforsøket, nemlig en tom flyhangar. Vær og vind kan som kjent ødelegge slike rekorder, men slike uforutsette ting ryddes bort på innsiden av en hangar.

Målet var å slå den gjeldede rekorden på 1.608 kilometer, og det skulle ikke bli en veldig utfordring.

TUM-teamet passerte rekorden etter fire dager, men batteriet til muc022 var langt fra tomt. Så ja, da bare fortsatte de ferden.

Etter 99 timer på veien viste kilometertelleren 2.573 kilometer. Det er imponerende, men det som virkelig er vilt er energibruken.

TUfast Eco-teamet brukte nemlig kun 0,6 kilowattimer på å kjøre 100 kilometer, og til sammenligning bruker dagens mest moderne elbiler rundt 13 kWh på 100 kilometer. For å nå en rekkevidde på 500 kilometer bruker den altså energi tilsvarende 3 kWh. Og dagens elbiler som ruller 500 kilometer har altså batterier på langt over 50 kWh…

Denne elbilen har kjørt seg inn i rekordboka. (Fotos: TUfast Eco)

‒ Verdensrekord for TUM! Gratulerer til TUfast Eco Team med denne fantastiske suksessen, sier en stolt vitenskapsminister i Bayern, Markus Blume.

‒ Med verdensrekorden viser studentene våre ikke bare sportslige ambisjoner. Det ligger mer bak. De ønsker å forme framtidens mobilitet på en bærekraftig måte.

Med verdensrekorden regner vi med at studentene står med glans.

‒ Den lengst rekkevidde-elbilen i verden er fra München! Hos TUM støtter vi studentinitiativ fra et bredest mulig utvalg av akademiske disipliner og gir rom for kreativitet i tillegg til studier, sier TUM-president Thomas F. Hofmann.

‒ Jeg er spesielt stolt av det faktum at i dette miljøet presterer teamene våre på høyeste nivå igjen og igjen. Mine oppriktige gratulasjoner går til TUfast Eco-teamet for å ha slått denne verdensrekorden!

Studenter over hele kloden bidrar til forskning rundt effektivitet og bærekraft gjennom Shell Eco Marathon, og det er altså denne konkurransen rekordbilen kommer fra.

«Utallige timer med arbeid i tillegg til studiene gikk med til å forberede oss til rekorden. Dette gjør oss desto mer glade for at vi nå har verdensrekorden. Muc022 hadde allerede lykkes i flere konkurranser, og nå er dette kronen på verket. Vår takk til alle som støttet oss», melder et stolt TUfast Eco-team.

Vi gratulerer selvsagt også de flinke studentene med den imponerende rekorden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter