- Annonse -
HjemElbilerToyota vil over 1.000 km rekkevidde

Toyota vil over 1.000 km rekkevidde

Når første elbil først er unnagjort kjører Toyota på med en voldsom satsting på batteriutvikling, og de åpner nå opp om fire forskjellige batterityper de har under utvikling.

Toyota har ikke vært i forkant når det kommer til elbiler, og fikk et dårlig utgangspunkt da de som en av få store produsenter valgte å holde igjen satsingen.

- Annonse -

Og når de først hadde en elbil klar for masseproduksjon, bZ4X, kom nye problemer. Først med hjul som hadde en svakhet som gjorde at de i verste fall kunne løsne i tillegg til noen airbag-problemer, og deretter problemer med programvaren knyttet til batteriet og ladingen.

Alt dette er nå løst, og Toyota kan se framover mot elbiler versjon 2.0 som de nå planlegger. Og her er det et voldsomt fokus på batteriet.

For de viser nå veikartet for dette viktige elementet til en elbil, og det inkluderer tre batterier med flytende elektrolytt og et faststoff-batteri.

Planen er ikke overraskende å tilby avanserte elbiler i de fleste segmentene, og å utvikle ulike batterier som passer til alle de forskjellige elbilene de skal lage.

- Annonse -

‒ Toyota investerer tungt i forskning og utvikling, og det innovative arbeidet med batteriteknologier er en del av selskapets helhetlige tilnærming til bærekraftig mobilitet, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak.

‒ Vi gleder oss til denne teknologien kommer til Norge i form av nye elbiler med Toyotas kjente kvalitet og kjøreegenskaper.

Man skulle kanskje tro at Toyota som en gigant i bilverden vokter sine hemmeligheter, men det japanske merket har flere ganger tidligere gjort patenter tilgjengelig for andre. Nå gir de et innblikk i teknologiene bak neste generasjons elbiler, og dette inkluderer også utrullingsplanen for neste generasjon batteriteknologi.

Ifølge Takero Kato, president for Toyotas BEV-Factory, skal neste generasjons elbiler komme på markedet i 2026, og 1,7 millioner av de 3,5 millioner elbilene som Toyota forventer å selge innen 2030 skal være av nettopp denne generasjonen.

- Annonse -

Her blir ifølge Kato en rekke ulike batteriteknologier nøkkelen til at elbiler kan appellere til et bredere spekter av kunder og dekke deres behov.

– Vi kommer til å trenge ulike alternativer for batterier, på samme måte som vi har ulike varianter av motorer. Det er viktig å tilby batteriløsninger som er kompatible med en rekke modeller og kundenes behov, sier Takero Kato.

Toyota vil fortsette å utvikle de flytende elektrolyttbatteriene som dagens elbiler benytter, og her er det altså tre forskjellige varianter som de jobber med. Slik forklarer Toyota de tre typene:

1. Performance (litium-ion)

«Performance» Li-Ion-batteriet er ment å bli introdusert med neste generasjons elbiler som skal introduseres i 2026, og vil øke rekkevidden til elbiler til over 800 kilometer når det kombineres med forbedret aerodynamikk og redusert kjøretøyvekt.

I tillegg forventes Performance-batteriet å tilby:

  • 20 prosent kostnadsreduksjon (sammenlignet med dagens bZ4X)
  • Rask ladetid på 20 minutter eller mindre
  • Timing: forventet 2026

2. Popularised (Litiumjernfosfat)

«Popularised»-batteriet er konstruert ved hjelp av den bipolare teknologien som Toyota pionerte og bekreftet med sine NiMh hybridbatterier, kombinert med billig litiumjernfosfat (LiFePO) som kjernemateriale.

Batteriet forventes å tilby:

  • 20 prosent økning av rekkevidde (sammenlignet med dagens bZ4X)
  • 40 prosent reduksjon av kostnader (sammenlignet med dagens bZ4X)
  • Rask ladetid på 30 minutter eller mindre
  • Timing: forventet 2026-27

3. High performance (litium-ion)

Dette kombinerer den bipolare strukturen med Li-Ion-kjemi og en høynikkelkatode for å oppnå ytterligere fremskritt og ytterligere øke rekkevidden til over 1.000 kilometer når den kombineres med forbedret aerodynamikk og redusert kjøretøyvekt.

Høyytelsesbatteriet forventes også å tilby:

  • Ytterligere 10 prosent reduksjon i kostnader sammenlignet med Performance-batteriet
  • Rask ladetid på 20 minutter eller mindre
  • Timing: forventet 2027-28
Toyota er i gang med en formidabel satsting på batteriutvikling. (Fotos: Toyota)

I tillegg har Toyota i over et tiår utviklet faststoffbatterier, en type som har flere fordeler sammenlignet med dagens batterier. De kan blant annet formes enklere og byr på enda raskere lading, og kan ifølge Toyota være en gamechanger for elbiler.

Utfordringen med faststoff kjent som solid-state er holdbarheten, og derfor har utviklingen tatt tid. Men Toyota sier at de har gjort et teknologisk gjennombrudd på dette området.

De jobber nå med å sette faststoffbatterier inn i masseproduksjon, og målet er at de skal være klar for kommersiell bruk innen 2027-28. De har også skiftet fokus fra at disse først skulle inn i hybrider, til at faststoff nå skal prioriteres elbiler.

Toyotas første faststoffbatteri forventes å tilby:

  • 20 prosent økning i rekkevidde sammenlignet med Performance-batteriet (ca. 1.000 km)
  • Rask ladetid på 10 minutter eller mindre

På toppen av dette har også Toyota et faststoffbatteri med enda høyere spesifikasjoner under utviklingen, og her snakker den japanske produsenten om rekkevidder på hele 1.200 kilometer.

Her er hovedspesifikasjonene til alle de seks batteriene, inkludert det som er plassert i bZ4X:

En ting som vi kan se av mange av dagens elbiler er at aerodynamikk er viktig ‒ for jo mindre luftmotstand en elbil har jo bedre blir rekkevidden. Toyota tenker veldig på dette.

Faktisk så mye at dagens luftmotstands-koeffisient som er oppgitt i Cd-verdien blir til CdA. A står for arealet foran på bilen, og da spiller også batteriets design inn.

Fronten er selvsagt viktig når det kommer til luftmotstand, og det er også den totale høyden på bilen. Her spiller batteriet en rolle, for selv om dette plasseres i gulvet vil det ha innvirkning på bilens totale høyde.

Så om batteriet kan slankes, kan også kjøretøyets totale høyde reduseres. Dermed vil også CdA forbedres, og resultatet av alt dette er at den totale rekkevidde kan økes.

Toyota forklarer at dagens batteripakke i bZ4X, inkludert kabinettet, er rundt 150 mm høyt. Framover skal Toyota slanke dette til 120 mm, og helt ned til 100 mm når det gjelder sportsbiler med høy ytelse og lav setehøyde.

Et slankere batteri kan altså ha en positiv innvirkning på rekkevidde, kjøreegenskaper og innpakning, avhengig av hvordan de er plassert i bilen.

Og det er jo smart, for elbilfolket sier garantert ikke nei til både bedre rekkevidde og bedre kjøreegenskaper.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her