Råsterk Mustang klar for Europa

Nei, vi snakker ikke elbilen, men den «vanlige» Mustangen. Nærmere bestemt den råeste Ford noensinne har sendt til Europa.


I fjor måtte vi hente fram lykkepillene. Ford hadde nemlig utviklet den råeste serieproduserte Mustangen gjennom tidene, bare for å gi beskjed om at den var uaktuell for Europa.

Dette var den ultraville Shelby GT500, en versjon som huser en diger 5.2-liters V8 med latterlige 760 hestekrefter under panseret. Hva dette monsteret slipper ut av CO2 vet vi ikke, men Fords europeiske sjefer sa iallfall takk, men nei takk, til den.

-->
Bilen ble vist fram under fjorårets Goodwood-festivalen i England, og muligens har Ford hatt dårlig samvittighet for å ha narret det europeiske Mustang-folket på den måten.

For nå er det klart for en ny fartsfylt helg på Goodwood, og jaggu dukker ikke Ford opp med en ny kraftfull Mustang. Og denne gang er det ingen tvil i verden, denne skal selges i Europa.

Bilen som får premiere i England er ingen ringere enn Mustang Mach 1, en legendarisk versjon av ikonet. Første gang en slik ble introdusert for verden var i 1968, og hele poenget med en versjon som brøt lydmuren (ikke bokstavelig, men det skjønte du) var at de skulle vise at Mustangen også kunne være en skikkelig muskelbil.

Ja, det var også andre utgaver som var langt sprekere enn den originale Mustangen, men Mach 1 ble selve symbolet.

Ford produserte Mach 1-versjoner av 1. og 2. generasjonen av Mustang, og en kort periode av 4. generasjonen. Det siste vi så til den var i 2004, før den nå altså gjør comeback som også fører den til Europa.

Og før vi går videre så må vi altså understreke at dette handler om Mustang Mach 1, og ikke Mustang Mach-E som mange venter noe fryktelig på. Sistnevnte er som kjent den helelektriske SUV-modellen Ford har på gang, og må ikke under noen omstendigheter forveksles med Mustang Mach 1. Sånn, da er det sagt.

Ford Mustang Mach 1 2021-modell blir altså den raskeste serieproduserte versjonen av sportsbilen som har satt kurs for europeiske forhandlere, og byr på en 5-liters V8 i aluminium med 460 hk.

Rent teknisk har Ford hentet en åpen inntaksmanifold fra Mustang Shelby GT350 som sluker mer luft inn til motoren, som også har blitt oppgradert med ny programvare og ny direkte bensininnsprøtyning for å øke kreftene og dreiemoment. Maks krefter blir levert ved 7.500 r/min, mens maks dreiemoment på 529 Nm oppnås ved 4.600 r/min.

Denne banefokuserte versjonen byr også på den nye 6-trinns manuelle girkassen kalt Tremec 3160, som muliggjør aggressive girskifter ved høye turtall. Sammen med en kort girvandring skal dette gjøre bilen svært morsom å kjøre.

Mustang Mach 1-modeller med manuelt gir er også utstyrt med en differensialsperre som standard, og forbedrer grepet både ved akselerasjon rett frem og ved utgangen av svinger.

Den kan også kjøres på landeveien, så litt lavmælt og uvillig opplyser Ford at den også kan fås med en 10-trinns automatkasse for de som ønsker dette. Også denne er kalibrert for bane, men har også tatt høyde for landeveien.

Mustang Mach 1 kommer også med et spesielt eksosanlegg og nye dempere og fjærer, samt at det elektriske styringsprogrammet EPAS er finjustert og sørger for at den bak rattet opplever den mest presise styringen som en Mustang i Europa noensinne har hatt.

På utsiden sørger en front- og bakspoiler for et godt marktrykk, i tillegg til en diffusor inspirert av selveste Mustang Shelby GT500. Den byr også på en unik todelt grill og nye sideinntak.

Alt dette gjør at Mach 1 har 22 prosent mer marktrykk en standardutgaven kalt Mustang GT.

Som et nikk tilbake til de legendariske utgavene på 60- og 70-tallet har Ford også lakkert utsiden av Mach 1 med fartsstriper både på panseret og på sidene av bilen, og Ford byr på åtte forskjellige fargekombinasjoner. Å, du vil gjerne høre hva de er? Vel, hold deg fast, for dette krever konsentrasjon.

Fighter Jet Grey med Satin Black/Reflective Orange striper. Iconic Silver, Shadow Black og Oxford White med Satin Black/røde striper. Velocity Blue, Twister Orange, Race Red og Grabber Yellow med Satin Black/hvite striper. Puh!

På innsiden handler det om mørke farger og aluminiumsdetaljer. Det er selvsagt sportsseter i skinn med kontrastsøm, Mustang Mach 1-logo og produksjonsnummer samt et nytt startdisplay i det 12- tommers digitale instrumentpanelet.

Og ja, om du ønsker å overdøve det mektige V8-brølet kan du vri opp volumet og få musikk ut av de 12 høyttalerne knyttet til B&O-anlegget. Men hvorfor skulle du finne på noe så dumt?

Siden den første Mach 1 kom for over 50 år siden har Ford laget over 300.000 eksemplarer, og til våren kan du også bli en del av denne historien. Hva prisen ender opp på vet vi ikke, men den «vanlige» Mustangen bikker akkurat millionen her i Norge.

Den kommer også i begrenset antall, uten at vi vet hvor mange de faktisk skal tilby.

Her er flere bilder av tidenes sterkeste serieprodusert Mustang i Europa, Mach 1:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter