- Annonse -
HjemNyheterNå er Audi-flaggskipet også ladbar

Nå er Audi-flaggskipet også ladbar

Q8 blir den sjuende modellen som også kommer som plug-in hybrid, og storesøster Q8 60 TFSI e quattro kan skilte med hele 462 hk. Men den elektriske rekkevidden er ikke blant de aller lengste.

Det går unna i svingene hos Audi, som i fjor sommer lanserte et nytt ladbart hybridsystem. Siden har en rekke modeller blir utstyrt med dette, og den siste i rekken er SUV-flaggskipet Q8.

- Annonse -

Den nesten fem meter lange bilen får et noe oppgradert hybridsystem i forhold til det som Q7 kom med, noe som betyr en ny batteripakke som både er større og mindre.

Større i form av mer kWh, mer eksakt 0,5 mer enn Q7 og på totalt 17,8 kWh. Mindre i form av at batteriet er mer kompakt og veier rundt 40 gram mindre. Batteriet er for øvrig plassert i bunnen av bagasjerommet, som lyder på 505 liter og som kan økes til 1.625 liter om bakseteryggen legges ned.

Og skal en stor SUV som Q8 holde tritt med den elektriske rekkevidden til moderne ladbare hybrider trenger den et størst mulig batteri. Q8 55 TFSI e quattro har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 47 kilometer, mens den kraftigere Q8 60 TFSI e quattro klarer 45 kilometer.

Batteriet kan lades med en effekt på 7,4 kW, noe som betyr fullt batteriet på rundt 2,5 timer.

- Annonse -

Hybridsystemet gir også Q8 med en 3-liters TFSI-motor nye krefter. V6-motoren yter i utgangspunktet 340 hk med et dreiemoment på 450 Nm, men i 55-versjonen av Q8 e øker dette 381 hk og 600 Nm. Denne klarer 0-100 km/t på 5,8 sekunder.

Q8 60 TFSI e quatrro kan skilte med 462 hk og 700 Nm, og gjør sprinten på 5,4 sekunder. Elmotoren klarer en toppfart på 135 km/t, mens toppfarten for begge utgavene er på 240 km/t.

Audi har også koblet hybriddriften til navigasjonen, noe som gjør at bilen selv kan kalkulere hvordan den skal fordele den elektriske kraften gjennom hele turen. Her kan den for eksempel spare og lade opp bilen på landeveien, og bruke den elektriske kraften når den kommer inn i urbane strøk.

Hybriden byr på tre innstillinger som også lar føreren bestemme litt, de selvforklarende Auto, Hold og Charge. Hybriden regenerer kraft ved bremsing, og alt under 0,3 g med oppbremsing tar elmotoren seg av. Altså det meste av bremsing under normal kjøring.

- Annonse -

I tillegg byr også hybridversjonene på sju kjøremoduser som stiller inn alt fra motor, den 8-trinns tiptronic-kasse, luftfjæringen og servostyringen. Disse er comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad og allroad.

Audi har selvsagt litt dårlig samvittighet overfor Q7 TFSI e quattro, så de vil oppgradere denne modellen slik at den også har de samme hybridløsningene som nå Q8-modellen kan by på.

Tyskerne melder at de ladbare hybridversjonene av Q8 skal være på plass før vi går inn i 2021, men hva den lander på av norske priser er ikke kjent. En «vanlig» Q8 starter på 1,17 million kroner her i Norge.

Her er flere bilder av Q8 med 462 hk, mer bestemt Q8 60 TFSI e quattro:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her