HjemElbilerSjekk denne ekstreme Mercedes EQC

Sjekk denne ekstreme Mercedes EQC

Mercedes mener at det ikke er noe grunner til at elbiler også kan være hardbarkede terrengtøffinger, og viser det like godt med en svært så spesiell versjon av elbilen EQC.

Den første elbilen til Mercedes har blitt tatt imot med åpne armer her i Norge, og oppsiktsvekkende nok har bilen klatret helt opp til 7. plass på bestselgerlisten etter året ni første måneder.

- Annonse -

Og kanskje kunne den ha klatret ytterligere om nordmenn også kunne kjøpt en utgave som bokstavelig talt er laget for å klatre ‒ EQC 4×4.

Her har rett og slett en liten gjeng av 4×4-entusiaster hos Mercedes gått løs på en EQC 400 4Matic, og da spesielt det som er på undersiden av bilen, jekket den opp og utstyrt med noe så oppsiktsvekkende som lamptalere. Ja, du leste riktig, og skal få fundere på hva det er en liten stund.

Tyskerne vil selvsagt vise at elbilene skal kunne brukes til det aller meste, og ikke bare som noen urbane kjøretøy rundt om i byene.

‒ Målet er å kombinere moderne luksus og bærekraft med en følelsesmessig appell. EQC 4×4 viser hvor hyggelig bærekraftig mobilitet kan være. Dette er hvor høyteknologisk elektromobilitet og en spennende kundeopplevelse overføres til fjellet, sier Markus Schäfer, styremedlem i Daimler, som også hinter frampå at dette er et område de skal satse litt mer på i framtiden.

- Annonse -

EQC 4×4 er laget for å trives der en vanlig EQC må gi tapt, som for eksempel langt oppe på fjellet eller dypt inne i en sanddyne. Ja, den kommer selvsagt med hengerfeste og muligheten for takstativ, som i så fall åpner for å montere et telt på taket.

Ja, sånn i tilfelle man kjører langt inn i villmarken. Og de andre i teltleiren vil ikke engang merke at du forlater dem på morgenen, for dette er jo en ganske lydløs elbil.

Vel, lydløs er kanskje drivverket, men det kommer definitivt lyder fra en EQC 4×4. Faktisk er lyden svært så viktig.

Gjengen bak dette elleville prosjektet har gitt bilen et akustisk teppe som skal gi føreren tilbakemeldinger fra systemet, og har «interaktive, emosjonelle kjørelyder», ifølge Mercedes selv.

- Annonse -

Teknologien er svært avansert, og bruker algoritmer for å lage riktige lyder når man for eksempel trykker på gasspedalen.

Det er høyttalere som lager lydene, og som vi vet må også alle nye elbiler utstyres med et utvendig lydsystem kalt AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) på grunn av sikkerhet. I EQC 4×4 har de like godt satt inn noe konsertlignende greier, for her bruker frontlyktene som høyttalere.

Grunnen er at Mercedes-ingeniørene fant ut at det var mye ledig plass i huset til frontlykten, og bestemte seg for å utnytte dette med å også montere inn høyttalere.  Så der har du det, en lamptaler altså.

Men det de aller fleste oppdager med EQC 4×4 er at det en betraktelig høyere enn en vanlig EQC, og den rager da også 20 centimeter høyere enn standardversjonen.

Kjørehøyden er på solide 293 mm, noe som betyr at den er rundt dobbelt så høy som EQC med sine 140 mm. Ja, selv en G-klasse har en lavere kjørehøyde ‒ 58 mm under EQC 4×4.

Det hjelper lite at understellet er høyere om akslingene fortsatt er det samme, så disse er byttet ut med noe spesielle akslinger som gjør noe meget spesielt. Hjulsenteret er nemlig ikke på høyde med akslingene, men faktisk ganske så mye lavere. Så akslingene er på en måte buet opp, noe som gir enda mer luft mellom bilen og bakken.

Bakkeklaringen gjør også denne til en ekte fjellgeit, som kan møte en bakke på hele 31,8 grader (20,6 grader for EQC). Den håndterer også et fall på 33 grader (20 grader for EQC), mens vadehøyden er på 400 mm mot 250 mm for standard EQC.

Alt dette har de toppet med en ny kjøremodus kalt Off-Road som fordeler kreftene mer intelligent når det kommer til terrengkjøring, samt dekk med dimensjonen 285/50 R 20.

Ja, og fargen er i grå «metallic gun-metal», mens de store hjulbuene er i sort.

Dette er ikke første gang Mercedes har kommet med såkalte 4×4, og tilbake i 2015 viste de fram en G 500 4×4 og i 2017 en E 400 4×4.

Og vi skjønner jo at de gjør dette, for resultatet av en EQC 4×4 er ganske så oppsiktsvekkende.

Sjekk selv i bildegalleriet under:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her