- Annonse -
HjemElbilerSjekk denne ekstreme Mercedes EQC

Sjekk denne ekstreme Mercedes EQC

Mercedes mener at det ikke er noe grunner til at elbiler også kan være hardbarkede terrengtøffinger, og viser det like godt med en svært så spesiell versjon av elbilen EQC.

Den første elbilen til Mercedes har blitt tatt imot med åpne armer her i Norge, og oppsiktsvekkende nok har bilen klatret helt opp til 7. plass på bestselgerlisten etter året ni første måneder.

- Annonse -

Og kanskje kunne den ha klatret ytterligere om nordmenn også kunne kjøpt en utgave som bokstavelig talt er laget for å klatre ‒ EQC 4×4.

Her har rett og slett en liten gjeng av 4×4-entusiaster hos Mercedes gått løs på en EQC 400 4Matic, og da spesielt det som er på undersiden av bilen, jekket den opp og utstyrt med noe så oppsiktsvekkende som lamptalere. Ja, du leste riktig, og skal få fundere på hva det er en liten stund.

Tyskerne vil selvsagt vise at elbilene skal kunne brukes til det aller meste, og ikke bare som noen urbane kjøretøy rundt om i byene.

‒ Målet er å kombinere moderne luksus og bærekraft med en følelsesmessig appell. EQC 4×4 viser hvor hyggelig bærekraftig mobilitet kan være. Dette er hvor høyteknologisk elektromobilitet og en spennende kundeopplevelse overføres til fjellet, sier Markus Schäfer, styremedlem i Daimler, som også hinter frampå at dette er et område de skal satse litt mer på i framtiden.

- Annonse -

EQC 4×4 er laget for å trives der en vanlig EQC må gi tapt, som for eksempel langt oppe på fjellet eller dypt inne i en sanddyne. Ja, den kommer selvsagt med hengerfeste og muligheten for takstativ, som i så fall åpner for å montere et telt på taket.

Ja, sånn i tilfelle man kjører langt inn i villmarken. Og de andre i teltleiren vil ikke engang merke at du forlater dem på morgenen, for dette er jo en ganske lydløs elbil.

Vel, lydløs er kanskje drivverket, men det kommer definitivt lyder fra en EQC 4×4. Faktisk er lyden svært så viktig.

Gjengen bak dette elleville prosjektet har gitt bilen et akustisk teppe som skal gi føreren tilbakemeldinger fra systemet, og har «interaktive, emosjonelle kjørelyder», ifølge Mercedes selv.

- Annonse -

Teknologien er svært avansert, og bruker algoritmer for å lage riktige lyder når man for eksempel trykker på gasspedalen.

Det er høyttalere som lager lydene, og som vi vet må også alle nye elbiler utstyres med et utvendig lydsystem kalt AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) på grunn av sikkerhet. I EQC 4×4 har de like godt satt inn noe konsertlignende greier, for her bruker frontlyktene som høyttalere.

Grunnen er at Mercedes-ingeniørene fant ut at det var mye ledig plass i huset til frontlykten, og bestemte seg for å utnytte dette med å også montere inn høyttalere.  Så der har du det, en lamptaler altså.

Men det de aller fleste oppdager med EQC 4×4 er at det en betraktelig høyere enn en vanlig EQC, og den rager da også 20 centimeter høyere enn standardversjonen.

Kjørehøyden er på solide 293 mm, noe som betyr at den er rundt dobbelt så høy som EQC med sine 140 mm. Ja, selv en G-klasse har en lavere kjørehøyde ‒ 58 mm under EQC 4×4.

Det hjelper lite at understellet er høyere om akslingene fortsatt er det samme, så disse er byttet ut med noe spesielle akslinger som gjør noe meget spesielt. Hjulsenteret er nemlig ikke på høyde med akslingene, men faktisk ganske så mye lavere. Så akslingene er på en måte buet opp, noe som gir enda mer luft mellom bilen og bakken.

Bakkeklaringen gjør også denne til en ekte fjellgeit, som kan møte en bakke på hele 31,8 grader (20,6 grader for EQC). Den håndterer også et fall på 33 grader (20 grader for EQC), mens vadehøyden er på 400 mm mot 250 mm for standard EQC.

Alt dette har de toppet med en ny kjøremodus kalt Off-Road som fordeler kreftene mer intelligent når det kommer til terrengkjøring, samt dekk med dimensjonen 285/50 R 20.

Ja, og fargen er i grå «metallic gun-metal», mens de store hjulbuene er i sort.

Dette er ikke første gang Mercedes har kommet med såkalte 4×4, og tilbake i 2015 viste de fram en G 500 4×4 og i 2017 en E 400 4×4.

Og vi skjønner jo at de gjør dette, for resultatet av en EQC 4×4 er ganske så oppsiktsvekkende.

Sjekk selv i bildegalleriet under:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her