‒ Det haster å sette i gang skredsikring av flere strekninger, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Det er ingen overdrivelse, for det er nemlig svært mange veier som har betegnelsen «høy faregrad». På samme tid har NAF på hva det faktisk koster for å sikre de strekningene som har middels og høy skredfare, og dette er et økonomisk skred som stadig vokser. ‒ Mange av de mest skredfarlige strekningene er i Vestland fylke, spesielt på riksveiene. Dette er veier der faren for ras er høy, og hvor en hendelse kan få store konsekvenser, sier Handagard.
														
																																									Men det er ikke kun bilistene der som er utsatt, for også i Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal har veier som bør skredsikres snarest. Skredfaktoren viser hvor sannsynlig det er for at det går et ras, og hvilke konsekvenser dette kan få ut ifra trafikkmengde og muligheter for omkjøring med mer.
														
																																									‒ Dette er bare toppen av isfjellet, sier Handagard.
														
																																									‒ På riksveiene er det 78 steder med høy skredfaktor, og på fylkesveiene er tallet 123. I tillegg kommer en rekke steder med middels eller lav faregrad der det fortsatt er behov for tiltak.
														
																																									Bilister er altså utsatte på strekninger som har høy rasfare, og på samme tid vokser kostandene. NAF sier at bare de 10 mest utsatte strekningene på riks- og fylkesveiene nå har en kostnad på 14,2 milliarder kroner, fordelt med 8,7 milliarder på riksveiene og 5,5 milliarder på fylkesveiene.
														
																																									‒ Mange av de mest skredfarlige strekningene er i Vestland fylke, spesielt på riksveiene. Dette er veier der faren for ras er høy, og hvor en hendelse kan få store konsekvenser, sier Handagard.
														
																																									Men det er ikke kun bilistene der som er utsatt, for også i Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal har veier som bør skredsikres snarest. Skredfaktoren viser hvor sannsynlig det er for at det går et ras, og hvilke konsekvenser dette kan få ut ifra trafikkmengde og muligheter for omkjøring med mer.
														
																																									‒ Dette er bare toppen av isfjellet, sier Handagard.
														
																																									‒ På riksveiene er det 78 steder med høy skredfaktor, og på fylkesveiene er tallet 123. I tillegg kommer en rekke steder med middels eller lav faregrad der det fortsatt er behov for tiltak.
														
																																									Bilister er altså utsatte på strekninger som har høy rasfare, og på samme tid vokser kostandene. NAF sier at bare de 10 mest utsatte strekningene på riks- og fylkesveiene nå har en kostnad på 14,2 milliarder kroner, fordelt med 8,7 milliarder på riksveiene og 5,5 milliarder på fylkesveiene.
														
													
																											 
														
													
																											 Les også:
														
																																									Les også:
- Nissan bekrefter tre nye elbiler
- Nye og bedre Mercedes EQA kryper under halvmillionen
- Her er nye Porsche Panamera
 
                             
                             
                            