Panamera er bilen som skal hylle det gamle Carrera Panamericana-løpet, og var på plass som 1. generasjon i 2009 og 2. generasjon sju år senere.
Og det er nå sju år siden, så Porsche holder sin generasjonstakt og viser nå fram den 3. og nye generasjonen av bilen som nå måler 5,05 meter i lengden (Executive 5,20 meter), er 1,94 meter bred og 1,42 meter høy (Executive 1,43 meter).
Det er selvsagt også en rekke ting som skal sørge for gode kjøreegenskaper, slik som Porsche Active Ride, Porsche Communication Management (PCM) og ikke minst Porsche Active Suspension Management (PASM) med sitt 2-kammers 2-ventils luftfjæring.
Chassiset sørger også for å holde karosseriet flatt til enhver tid, inkludert under dynamiske brems-, styrings- og akselerasjonsmanøvrer, og understellet sørger også for å svelge alt av støt.
Det er også et ganske imponerende system som overkompensere for stignings- og rulletendenser, og her lener faktisk Panamera seg inn i svingene akkurat slik en motorsykkel ville gjort. Den trekker også fronten ned når du akselererer og den bakre når du bremser ned.
I tillegg byr Porsche Active Ride fjæringssystem på dynamiske kjøresituasjoner, og via rattet kan du velge kjøremoduser som Normal, Sport og Sport Plus.
Porsche har også gjort litt med designet på den nye generasjonen, og lysene er så imponerende at vi nesten må nevne disse Matrix LED-frontlyktene som befinner seg på ekstrautstyr-listen. Det høyoppløselige HD Matrix LED-lyssystemet åpner for hele 32.000 piksler per frontlykt som igjen gir helt nye belysningsfunksjoner, som for eksempel dedikert feltlys ‒ og lysrekkevidden er opptil ganske solide 600 meter.
En annen nyhet som mange vil sette pris på er den automatiske parkeringen, for her trenger du ikke en gang å sitte i bilen. Porsche legger raskt til at du fortsatt er ansvarlig for parkeringen, som i så fall overvåkes via en smarttelefon gjennom den nye Remote ParkAssist-funksjonen.
Ok, så hva er pris og når kommer 3. generasjon Porsche Panamera?
Vel, det er kun Panamera Turbo E-Hybrid som har fått norsk pris, og denne starter på 2,35 millioner kroner. Porsche opplyser også at Panamera starter på 107.800 euro ute i Europa, mens Panamera 4 har en startpris på 111.900 euro. Så disse er rundt 1 million kroner billigere enn sjefen i familien.
Leveringene skal ifølge Porsche starte i mars, så ja, den nye generasjonen av Porsche Panamera nærmer seg nå raskt.
I mellomtiden kan du sjekke ut masse bilder av den nye bilen, og de finner du her: