Panamera er bilen som skal hylle det gamle Carrera Panamericana-løpet, og var på plass som 1. generasjon i 2009 og 2. generasjon sju år senere.
Og det er nå sju år siden, så Porsche holder sin generasjonstakt og viser nå fram den 3. og nye generasjonen av bilen som nå måler 5,05 meter i lengden (Executive 5,20 meter), er 1,94 meter bred og 1,42 meter høy (Executive 1,43 meter).
Det er altså en ganske stor bil hvor luksusen vokser enda et hakk, og den baner selvsagt vei for Porsche Driver Experience med en balanse mellom det digitale og analoge. Og ja, det er selvsagt støtte for både Apple CarPlay og Android Auto, og førstnevnte åpner også for stemmeassistenten kalt Siri som kan stille inn ting som klimaanlegg, setemassasje og ambient belysning for deg.
Det er selvsagt også en rekke ting som skal sørge for gode kjøreegenskaper, slik som Porsche Active Ride, Porsche Communication Management (PCM) og ikke minst Porsche Active Suspension Management (PASM) med sitt 2-kammers 2-ventils luftfjæring.
Chassiset sørger også for å holde karosseriet flatt til enhver tid, inkludert under dynamiske brems-, styrings- og akselerasjonsmanøvrer, og understellet sørger også for å svelge alt av støt.
Det er også et ganske imponerende system som overkompensere for stignings- og rulletendenser, og her lener faktisk Panamera seg inn i svingene akkurat slik en motorsykkel ville gjort. Den trekker også fronten ned når du akselererer og den bakre når du bremser ned.
I tillegg byr Porsche Active Ride fjæringssystem på dynamiske kjøresituasjoner, og via rattet kan du velge kjøremoduser som Normal, Sport og Sport Plus.
Det bør altså ikke stå på kjøreegenskapene, ei heller ikke på kreftene.
Porsche har på gang to basisutgaver, Panamera og Panamera 4, og her er hjertet en 2.9-liters turbomotor med 353 hk og 500 Nm ‒ opp henholdsvis 23 hk og 50 Nm. Det åpner for 0-100 km/t på 5,1 sekunder for Panamera og 4,8 sekunder for Panamera 4 med firehjulsdrift. Toppfarten er opplyst til 272 km/t.
Den som virkelig flekser muskler er hybridutgaven, den skumle Panamera Turbo E-Hybrid. For dette er ganske så ville greier.
Her er det en 4-liters turbomotor som er hjertet, men det får også hjelp av en nyutviklet elmotor som byr på 140 kW (190 hk). Totalt runder systemet akkurat 500 kW, noe som betyr solide 680 hestekrefter. Dreiemomentet er minst like potent, for denne lyder på formidable 930 Nm.
Det gjør sitt til at Panamera Turbo E-Hybrid flyr opp til 100 km/t på 3,2 sekunder, mens toppfarten bør holde selv på Autobahnen, 315 km/t.
Dette er en ladehybrid som også fungerer som en elbil i hverdagen, for batteriet er på hele 25,9 kWh og åpner for en elektrisk rekkevidde på opp mot 91 kilometer. Batteriet lades opp med en ny 11 kW lader som tar ladetiden til 2 timer og 39 minutter. Ikke ille!
Her er Panamera 4 til venstre og den fryktede Panamera Turbo E-Hybrid til høyre:
Porsche har også gjort litt med designet på den nye generasjonen, og lysene er så imponerende at vi nesten må nevne disse Matrix LED-frontlyktene som befinner seg på ekstrautstyr-listen. Det høyoppløselige HD Matrix LED-lyssystemet åpner for hele 32.000 piksler per frontlykt som igjen gir helt nye belysningsfunksjoner, som for eksempel dedikert feltlys ‒ og lysrekkevidden er opptil ganske solide 600 meter.
En annen nyhet som mange vil sette pris på er den automatiske parkeringen, for her trenger du ikke en gang å sitte i bilen. Porsche legger raskt til at du fortsatt er ansvarlig for parkeringen, som i så fall overvåkes via en smarttelefon gjennom den nye Remote ParkAssist-funksjonen.
Ok, så hva er pris og når kommer 3. generasjon Porsche Panamera?
Vel, det er kun Panamera Turbo E-Hybrid som har fått norsk pris, og denne starter på 2,35 millioner kroner. Porsche opplyser også at Panamera starter på 107.800 euro ute i Europa, mens Panamera 4 har en startpris på 111.900 euro. Så disse er rundt 1 million kroner billigere enn sjefen i familien.
Leveringene skal ifølge Porsche starte i mars, så ja, den nye generasjonen av Porsche Panamera nærmer seg nå raskt.
I mellomtiden kan du sjekke ut masse bilder av den nye bilen, og de finner du her: