Ikke uventet er det Europa som skal vise vei når Nissan skal dreie fokus over på lokalt utslippsfrie biler, og mer spesifikt får fabrikken i Sunderland en nøkkelrolle.
Den fabrikken produserer i dag Qashqai, Juke og elbilen Leaf. Fabrikken har spyttet ut over en kvart millioner av sistnevnte, som også er Norges mest solgte elbil. Men de tre lever på lånt tid, for snart skal de erstattes av tre nye elbiler som lages i fabrikken.
I og med at Sunderland skal bli en ren elbil-fabrikk kreves det også store investeringer, og Nissan sier at fabrikken som skal inkludere tre gigafabrikker vil få en samlet investering på formidable 3 milliarder pund gjennom et prosjekt kalt EV36Zero. Det er intet mindre enn 40 milliarder kroner.
I tillegg til tre nye elbiler som skal erstatte de som produseres der i dag inkluderer det også bærekraftig grep rundt selve produksjonen som vind- og solcelleparker.
‒ Spennende elektriske kjøretøy er i hjertet av våre planer for å oppnå en karbonnøytral framtid. Med elektriske versjoner av våre europeiske kjernemodeller, akselererer vi mot en ny æra for Nissan, for bransjen og for kundene våre, sier Nissans CEO og president Makoto Uchida.
‒ EV36Zero-prosjektet setter vår Sunderland-fabrikk, Storbritannias største bilfabrikk, i sentrum av vår framtidsvisjon. Det innebærer at vårt britiske team vil designe, utvikle og produsere biler som sikrer en helelektrisk framtid for Nissan i Europa.
Nyheten betyr at dagens Qashqai, Juke og Leaf blir faset ut, og erstattet av tre nye elbiler som skal fylle tomrommet etter de ‒ alle inspirert av elektriske konsepter som Nissan viste fram under Japan Mobility Show.
Alle tre er crossover-modeller som altså hver for seg skal være erstattere til de utgående modellene.
To av disse kommer fra det nye Hyper-konseptet, mens den tredje allerede har vært bekreftet og heter enn så lenge Nissan Chill-Out og var satt sammen på CMF-EV-plattformen da den ble vist fram i 2021.
Slik ser det konseptet ut:
En av bilene skal ta utgangspunkt i det nye Hyper Urban-konseptet som nylig ble vist fram, og er en crossover som ifølge Nissan kjennetegnes av en elegant og moderne estetikk. Slik ser dette konseptet ut:
Den tredje elbilen skal være inspirert av Hyper Punk-konseptet som i likhet med Urban nylig ble vist fram, og dette er en kompakt crossover. Slik ser den ut:
Sunderland-fabrikken er Storbritannias største bilfabrikk og huser ikke mindre enn 6.000 ansatte, og blir et sentralt element når Nissan innen 2030 skal ha et 100 prosent helelektrisk personbilsalg her i Europa.
Det betyr altså tre spennende nye elbiler som vi nok får vite mer om i ganske nær framtid.
Les også: