Dette er ganske så ville greier, og det er ikke overraskende. Det er nemlig innsiden til en Bugatti Bolide. (Fotos: Bugatti)

En titt inn i banefokuserte Bugatti Bolide

Med en pris på mange titalls millioner kroner og et fokus kun på banekjøring er Bugatti Bolide selvsagt noe helt for seg selv, og det er også innsiden.


Før Bugatti entrer den elektriske tiden gir de ikke helt slipp på Chiron, for det popper stadig opp nye spesialversjoner av denne basismodellen. Alle er selvsagt spektakulære, men Bolide skiller seg ut ved at den har rettet frontlysene kun mot banekjøring.

Alle superbilene til Bugatti trives også på baner, så når merket for en gang skyld lager en modell som skal trives ekstra på disse må det litt ekstra til.

Resultatet er en ny lettvekts og superstrek monocoque, og på innsiden er interiøret laget spesielt for banebruk. Og dette er noe særs spesielt.

‒ Bugatti er stolt av å strebe etter perfeksjon på alle nivåer innenfor den pågående utviklingen av sine ytelsesdefinerende hypersportsbiler, sier Bugatti-president Christophe Piochon.

‒ Denne kompromissløse tilnærmingen har også blitt brukt på banebilen vår, Bolide, som vi har skapt et veldig spesielt skreddersydd interiør og unik kjøreopplevelse for, som vil etterlate et evig inntrykk for hver sjåfør.

Hvor banefokusert Bolide er viser setene. Den nye monocoque baner vei for en helt ny sittestilling som tilter bakover, og dette slik at føreren kan sitte litt hevet og passasjeren kan vinkles optimalt mot nesen til Bolide. Så ja, som på mange av de mest ekstreme racerbilene.

Interiøret i Bolide er altså eksklusivt laget for dette prosjektet, og inkluderer optimaliserte racingseter, et høyteknologisk ratt og en rekke skreddersydde arrangementer som omfatter sikkerhet, komfort og ytelse.

(Foto: Bugatti)

Interiøret skal følge X-temaet som bilens utvendige design også har, og det er selvsagt rattet som er kjernen med en «X»-struktur. Bugatti sier at meningen med det spesielle rattet er at fører og bil skal bli ett.

Rattet har en høyteknologisk 3D-forming med polygonal modellering brukt i dataspillverden, noe som gjorde det mulig for Bugatti-spesialistene å nøyaktig modellere rattet med alle dets avanserte komponenter og undersystemer.

Dette åpnet også for at de kunne simulere hver funksjon og de varierende overflatene på rattet – inkludert mangfoldet av komplekse strukturer, interaksjoner og møtepunkter – ved å bruke bare polygonmasker.

Fordelen er at både kvaliteten har blitt bedre og designere enkelt kunne justere rattet etter at det kom tilbakemeldinger fra testøkter på racerbaner rundt om i verden.

Rattet har åtte nøkkelknapper plassert optimalt for enkel funksjonalitet når du dundrer av gårde i heseblesende hastigheter og må håndtere store g-krefter, og det er også to brytere på hver side ‒ en for ABS-bremsene og en for hjulgrepet. Og ja, vi ser til og med en knapp for pit’en.

Ettersom Bolide er en banebil må den også sende data i sanntid på en presis og lettfattelig måte, og som du kan se av bildene har de nøyd seg med en liten skjerm montert rett bak rattet. Her skal blikket holdes rett forover og helst ut av frontruta.

(Foto: Bugatti)

På bildene kan vi også se et dusin knapper plassert i midtkonsollen, inkludert en som litt faretruende er kalt «Fire». Og ja, en annen fire, nemlig fire eksosstusser rundt midtkonsollen.

Dette er selvsagt ikke eksosrør, men fire luftventiler med aluminiumsdyser som skal kjøle ned hete sjåfører, og denne løsning er jo ganske så kul.

De færreste av oss kommer nok i nærheten av innsiden til Bugatti Bolide, en hyperbil for racerbanene som koster rundt 50 millioner kroner og kan skilte med en vekt på 1.450 kilo og et drivverk med 1.600 hestekrefter. Og det er kanskje like greit, for det kreves nok litt for å temme denne villmannen.

Men vi vil jo gjerne titte inn i bilen, og det får vi muligheten til nå.

For under lenkene her følger bildene av den unike innsiden til det villeste som har kommet fra Bugatti når det kommer til kraft-til-vekt-forholdet, Bugatti Bolide.

Les også:

Bildeserie
Debatt