Utviklingen rundt elektriske drivsystemer går lynraskt, noe som betyr at elbiler som bare er få år også blir fornyet. Det er tilfellet med baby-EQ’en, nemlig familiens minstmann Mercedes EQA som måler 4,46 meter i lengden.
Bilen som er A-klassens medlem i EQ-familien kom i 2021, men knapt tre år senere er det duket for en oppgardert versjon som gjør elbilen enda bedre. Og dermed enda mer aktuell.
‒ EQA har blitt enda mer attraktiv, og med økt rekkevidde, en rekke nye funksjoner og et oppgradert utseende, er vi sikre på at den vil fortsette å appellere til et bredt publikum i Norge, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge i Bertel O. Steen.
‒ Dette er en bil som passer like godt til daglige gjøremål, som til eventyrlige langturer.
Rekkevidde er som kjent en relativt viktig ting når forbrukerne skal kjøpe seg en ny elbil, og på dette punktet er nå EQA blant de bedre i sitt segment.
For ved blant annet å gjøre bilen enda mer aerodynamisk gjennom et nytt design og sette på nye dekk som har mindre rullemotstand har ingeniørene klart å øke WLTP-rekkevidden helt opp til 560 kilometer for utgaven kalt EQA 250+.
De to andre utgavene, EQA 300 4Matic og 350 4Matic har rekkevidder opp til 459 kilometer, ifølge det tyske merket.
Men det er flere nyheter.
Det er en ny generasjon MBUX infotainment, og her er det blant annet en ny funksjon for rekkeviddeovervåking. Her vises det flere alternativer for å spare energi på den mindre skjermen, hvor det blant annet anbefales for eksempel å velge kjøreprogrammet Eco eller å bytte til Eco+ klimakontrollfunksjon.
En annen smart funksjon er at systemet kan anbefale maksimal kjørehastighet slik at man unngår et ekstra ladestopp, og dette gjennom noe som er kalt Active Distance Assist Distronic som kalkuleres i sanntid gjennom skydata.
En annen ting den nyeste generasjonen MBUX har forbedret er visningen av ladefunksjonene, og denne viser tilgjengelige DC-ladeeffekt som avhenger av forkondisjoneringen av batteriet. Men det er mer.
De som aktiverer nettjenester i Mercedes me-appen får også en enda smartere stemmeassistent som lærer å kjenne brukeren, og som husker ofte brukte innstillinger og kjøreruter.
Og alle skal med, så nå kan både Apple CarPlay og Android Auto kobles trådløst til systemet.
Mercedes kan selvsagt ikke gi EQA en stor oppgradering uten å gjøre noe med førerassistentene, så her har blant annet sikkerheten fått et løft gjennom adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og LED High Performance med adaptive langlys.
Videre kan stjernemerket fortelle at oppgraderte EQA har komfortelementer som oppvarmet ratt, elektrisk bakluke, heldigitale instrumenter, Ambient Lighting og Keyless-Go, alle ting en del av standardutstyret til elbilen.
Det som ikke er det, men som også er tilgjengelig, er Burmester-surroundsystemet, og dette baner vei for det imponerende Dolby Atmos. Her bør det iallfall ikke stå på lyden.
Til slutt kan det tyske merket opplyse at de har gjort ladeøkten enklere gjennom Plug & Charge-aktiverte offentlige ladepunkter. Her starter ladeprosessen automatisk, og dette gjennom at bilen og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen. Her må man dog først ha aktivert Mercedes me Charge-tjenesten.
Som du kan se av den tekniske dataen over så kryper nye Mercedes EQA under en halv million i startpris, mens 350-utgaven begynner på 545.000 kroner.
Mercedes Norge opplyser at de første utgavene av den oppgarderte elbilmodellen etter planen skal være på plass her i Norge i løpet av våren, så den er forhåpentlig ikke altfor langt unna.
I mellomtiden kan du sjekke ut bilder av elbilen som faktisk er langt over 100.000 kroner rimeligere i Norge enn i Euro-landene, for det starter EQA 250+ på 52.205 euro ‒ i skrivende stund 611.510 kroner.