Q7 med nytt design

Bare dager etter at Audi viste fram SQ8 med det nyeQ-designet følger de opp med en ny Q7.


Tyskerne er i full gang på med å overhale Q-modellene, noe
som spesielt kommer til syne med den nye og lett gjenkjennelige fronten som Q7
nå får.

Den nye grillen har en slags åttekantet form med seks stående lameller, og sammen med nye luftinntak og lykter går Audi for et enda røffere gir uttrykk i forhold til dagens 2. generasjon.

-->

Også bak er det enkelt å spotte forskjellen på den nye og
gamle Q7, hvor en chrome-stripe binder sammen de nye baklyktene på den kommende
modellen. Denne stripen viderefører linjene til Q7 rundt sidene og helt fram til
lyktene foran.

Det nye designet har også gjort sitt til at den store
SUV-modellen faktisk har vokst enda mer i størrelse, og med 11 nye mm måler den
nå 5,063 meter i lengden. I bredden har den est ut med 2 mm til 1,970 meter, og
høyden har økt med 1 mm til 1,741 meter.

Q7 er faktisk større enn både Q8 (4,986 meter) og elbilen e-tron (4,901 meter), og er den største av SUV-modellene til Audi.

Med det handler selvsagt om mye mer enn kun nye linjer for
2020-modellen av Q7.

Som standard kommer den med mildhybrid, som ifølge Audi kan
redusere forbruket med opptil 0,07 liter på mila under normal kjøring. Men de
utvikler også en enda mindre tørst modell i en ladbar hybrid-versjon som skal
følge like etter markedslanseringen.

Nye Q7 lanseres med to dieselalternativer koblet sammen med en 8-trinns automatkasse og med firehjulsdrift, og deretter følger et bensinalternativ og altså en plug in-hybrid.

Audi har også optimalisert firehjulsstyringen som åpner for
5 graders utslag i motsatt retning ved lave hastigheter, og det er også mulig å
bestille den med aktive krengningsstabilisatorer. Dette skal gi enda mindre
vibrasjoner i bilen, i tillegg til at krengningen reduseres i svinger.

Det adaptive understellet åpner for variabel bakkeklaring, og i S Line-utgaven er understellet enda litt fastere og senker også bilen med 15 mm.

Slik ser det ut når Q7 kjører på veiene.

Den blir også ny innvendig, og det nye digitale betjeningskonseptet
kommer med to berøringsskjermer hvor det meste styres fra.

Nye Q7 gir oss også et lite hint om hvordan det blir i
framtiden, for det er også mulig å få den med en teknologi som er kalt Car-to-X.
Dette er en ny løsning som flere europeiske byer nå ruller ut, og gjør det
mulig for bilen å motta sanntidsdata fra trafikale kilder. Dette inkluderer
trafikklys, og i byer med Car-to-X blir det dermed mulig å justere farten slik
at man treffer på grønne lys i alle kryssene.

En annen nyhet Q7 kommer med er en nødstopp-assistent, hvor
bilen stopper av seg selv og varsler redningstjenestene dersom føreren slutter
å respondere.

Audi lanserer 3. generasjon av Q7 i september.  

Her er flere bilder av Audi Q7:

Les også:

Les mer om:

Nyheter