Annonse
Hjem Nyheter Tre racerbiler i en bil

Tre racerbiler i en bil

Renault tilbyr både asfaltrace, rally og rallycross i en og samme bil.

Hva får du om du tar den nye Clio RS Line og spriter den opp? Jo, faktisk en Clio Cup, en Clio Rally eller en Clio RX ‒ alt etter hva du skal bruke den til.

I helga foregikk formel 1-runden i Frankrike, og det er som kjent også hjemlandet til bilprodusenten Renault.

De hadde lyst til å gjøre ekstra stas på VM-runden, og nå har det seg slik at Renault har en splitter ny folkemodell som passet ekstra godt til akkurat dette.

I 1990 introduserte den franske produsenten en bil som skulle bli usedvanlig populær i Europa, den kompakte modellen Clio.

Saken fortsetter under Annonsen

De fulgte opp med 2. generasjon i 1998, Clio III i 2005 og 4. generasjon i 2012.

Så det var på tide med en ny generasjon, spesielt når vi vet hvor mye teknologien i bilene har endret seg de siste sju årene.

Og under Genève Motor Show i begynnelsen av mars viste de en ny og enda mer moderne Clio, både utstyrsmessig og designmessig.

5. generasjonen kommer helt sikkert til å bidra til salget, og kanskje overraskende for oss nordmenn snakker vi altså her om Europas nest mest populære modell ‒ kun slått av Volkswagen Golf.

Men de byr ikke bare på en ny Clio som kommer til å passe fint inn i europeiske byer, for Renault gjør som flere andre og tilbyr også en racingversjon av denne. Eller mer eksakt tre!

Mange har fått med seg at for eksempel Volkswagen gjør dette med racingutgaver av Golf og Polo, biler spesielt designet for henholdsvis asfaltracing og rally.

Clio drar den helt ut, og tilbyr en racingmodell av Clio som både kan brukes både til baneracing, rally og rallycross ‒ et kinderegg av en racerbil!

Det er Renault Sport Racing som har klekket ut idéen og løsningene for å få dette til, og de har brukt ett år på å videreutvikle basismodellen Clio RS Line til dette kinderegget.

Vanligvis er slike racingversjoner spesialutviklet for en gren, ref. Golf GTI TCR til asfaltracing og Polo GTI R5 til rally. Men Renault har altså kommet opp med en løsning som, ifølge dem selv, gjør at denne kan fungere i alle de tre grenene.

Clio Cup, Clio Rally og Clio RX er i utgangspunktet den samme bilen, men de har utviklet tre forskjellige sett som enkelt kan byttes slik at den gjøres om til en bil som passer den grenen man skal konkurrere i.

Så man kan altså kjøre rallycross den ene helga og delta i asfaltserien Clio Cup den neste, kan man gjøre det bak rattet på den eksakt samme bilen.

Dette gjør den svært fleksibel, og et ganske så mye billigere alternativ for de som ønsker å kjøre i forskjellige grener.

Racingversjonen av Clio RS Line byr på en 1.3-liters TCe-motor med rundt 170-180 hestekrefter, og dreiemomentet er oppgitt til mellom 280 og 320 Nm i forhold til de forskjellige reglementene.

Den kommer også med tre sett dekk og en racingklar bensintank, og bilen blir lansert på sensommeren. Salget åpner i oktober, mens leveringene begynner en gang i 2020.

Her er flere bilder av den spesielle Clio-versjonen:

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker