Ny høvding i Q-familien

Audi SQ8 med V8 biturbo, 435 hestekrefter og 900 Nm nærmerseg.


For 19 år siden gjorde Audi noe som ble svært så populært i
enkelte kundekretser. Da introduserte de nemlig den aller første litt mer
sportslige S-modellen, og æren tilfalt S2 Coupé. Bokstaven står enkelt og greit
for Sport.

Fire år etter hevet de listen nok et hakk, for da kom også den første RS-modellen ‒ RS 2 Avant. De bokstavene står for RennSport, som betyr rallysport på godt norsk.

Siden den gang har de fire ringene kommet med en rekke S- og
RS-modeller, og de har heller ikke glemt de mer høyreiste SUVene.

Audi Sport GmbH er godt i gang med å oppdatere nye modeller i
stort sett hele Q-familien, og har blant annet vist fram nye SQ2 og SQ5 ‒
sistnevnte kanskje overraskende nok også med en dieselmotor på 347 hestekrefter
og et dreiemoment på 700 Nm.

Men det blir bare blåbær i forhold til den nye sjefen i
Q-familien, som er en enda sprekere versjon av den store Q8 på nærmere fem
meter.

– Helt siden vi lansert Audi Q8 i juni i fjor, har responsen
vært enorm. Audi Q8 er en bil du legger merke til på veien. Det er en perfekt
kombinasjon av innovativt og unikt design, sportslighet og praktisk
fremkommelighet, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Men det er altså en ny høvding på vei nå.

‒ Med Audi SQ8 blir alle disse punktene forsterket ytterligere, samtidig som det viser at dieselmotoren i samarbeid med et mildhybridsystem gir imponerende ytelser og lavt forbruk. SUVer står høyt i kurs i vårt marked, og dette er bilen for de som vil ha noe unikt, sier Sinervo.

Audi har altså valgt å gå for en dieselmotor for SQ8, og denne
gang er det kanskje ikke så veldig overraskende ettersom de presenterte en TDI-utgave
av SQ5 tidligere i år samt at den nåværende SQ7 også har en TDI.

Og den er en skikkelig arbeidshest vi finner under panseret
på SQ8, som faktisk er identisk til den i nevnte SQ7.

Der handler om en V8 biturbo på 4.0 liter med 435 hestekrefter
og et dreiemoment på 900 Nm tilgjengelig mellom 1.250 og 3.250 r/min.

Dette gjør at den litt mer coupéaktige modellen i forhold
til Q7 (den største av SUV-modellene til Audi på over 5 meter) sprinter opp til
100 km/t på 4,8 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Som alle andre S-versjoner har den selvsagt quattro, og kreftene
sendes til de fire hjulene via en 8-trinns tiptronic-kasse.

Og i likhet med S6, S7, SQ5 og SQ7 har også SQ8 et
mildhybrid-system som gjør den mer effektiv og drivstoffgjerrig.

«En elektrisk kompressor (EPC) supplerer de to turboladerne
ved begynnende gasspådrag og ved lave turtall. Resultatet er at V8 TDI har alle
kreftene tilgjengelig med en gang. EPC-kompressoren drives av et 48 volt
elektrisk anlegg, som også er kjernen i mildhybridsystemet (MHEV)», forklarer
Audi.

Mildhybridsystemet skal sørge for at bilen slurper i seg
0,05 liter mindre diesel på mila, og det blir jo litt i det lange løp.

Som vanlig kjenner du igjen en S-versjon med litt mer sportslige
utvendige detaljer, med blant annet luftinntak med skarpere linjer, fire
enderør og en lyslinje bak ‒ og selvsagt S-logoen med den røde bakgrunnen.

Den kommer også med Audi drive select og et understell
som er mulig å luftregulere som standard. Det gjør det mulig å senke bilen som
gir lavere luftmotstand i høye hastigheter, og heve den 90 mm om den for
eksempel skal brukes på kjerreveier opp til hytta.

Audi byr også på en del ekstrautstyr som kan friste til en
bil som SQ8, som både firehjulsstyring, en sportsdifferensial og aktive
krengningsstabilisatorer.

Den nye høvdingen Q-familie er ventet senere i år, men om noen
fortsatt mener at dette blir litt daft så har Audi noe enda sprekere på gang.

De jobber nemlig med en RS Q8 også, og Audi har sagt at
denne kommer i «nær framtid» ‒ hva nå enn det betyr.

Les også:

Les mer om:

Nyheter