Om det hadde vært perfekte forutsetninger hele tiden, hadde du ikke trengt å lade en Hyundai Kona Electric før over 1.000 kilometer. Det har nemlig en ny test dokumentert.
Uansett hvilken bil du ratter så lønner det seg å kjøre mest mulig økonomisk, men dette begrenser seg normalt sett til å holde jevn flyt, fartsgrensen og unngå bråe akselerasjoner.
Men spesielt i elbilmiljøene har det kommet et uttrykk som stadig blir mer populært, nemlig «hypermiling». Elbiler har en langt kortere rekkevidde enn andre type biler, i tillegg til at drivstoff-påfyllingene også tar ganske mye lengre tid. Mange elbilførere har dermed lært seg hypermiling, men på et litt annet nivå enn det begrepet egentlig handler om ‒ ekstrem utnyttelse av drivstoffet.
-->
For bensin- og dieselbilene handler hypermiling om å vri flest mulig meter ut av hver dråpe, og for elbilistene flest mulig meter ut av hver kilowatt.
Den mest ekstreme varianten finner vi i Shell Eco-marathon, hvor lag fra hele verden konkurrerer om å bygge de mest effektive elbilene.
Norge har hevdet seg i den konkurransen i mange år, og i fjor laget NTNU-studentene i Trondheim en bil som var så effektiv at om Nissan Leaf hadde hatt det samme forbruket ville den kunne tilbakelagt distansen Oslo-Trondheim sju ganger uten noen ladestopper. Ja, ekstreme greier.
I sommer utfordret Hyundai tre lag til en ganske så uhøytidelig, men likevel viktig, hypermiling-konkurranse, hvor utfordringen ganske enkelt var å kjøre en original Kona Electric over 1.000 kilometer uten ladestopp.
De tre lagene fant veien til racingbanen Lausitzring, og der sto det klar tre biler med en oppgitt rekkevidde på 484 kilometer. Den måtte de altså mer enn doble.
Lagene var ganske så forskjellig. Det ene var satt sammen av journalister fra bladet Auto Bild, det andre besto av teknikere fra Hyundai Motor Deutschland, og det tredje var personell fra Hyundais PR- og produktavdeling.
Lagene måtte bytte på bilene i løpet av tre dager med kjøring, og de fikk heller ikke lov til å røre noen innstillinger på bilen. De skulle være originale og med fabrikkinnstillinger, og det ble også kjørt med klimaanlegget på ettersom det var 29 grader ute.
Det var også montert inn godkjent måleutstyr og bilenes diagnostikkporter ble forseglet, og Hyundai hadde også hentet inn kontrollører.
For Lausitzring er også hjemmet til tyske Dekra, et stort test- og kontrollselskap for biler, og de overvåket rekkeviddetesten og holdt kontroll på alle de 36 førerbyttene som ble foretatt.
En slik hypermilingtest har ingen av de store produsentene gjennomført tidligere, så Hyundais ingeniører var litt usikre på hvor langt bilene ville rulle. De tok utgangspunkt i en snittfart på 30 km/t, og kom fra til et sted mellom 984- og 1.066 kilometer. Og det var ikke dårlig tippet.
Snitthastigheten skulle nemlig ligge mellom 29- og 31 km/t, slik den ofte er i store byer.
Først på ettermiddagen under tredje testdag kom første varsel om lav batteristatus. Med under 8 prosent igjen på batteriet oppfordret bilenes kjørekomputere til lading. Ved 3 prosent gikk bilene i skilpaddemodus. Likevel kjørte samtlige av testbilene ytterligere 20 kilometer før de stanset.
‒ Rekkeviddetesten viste oss at Kona Electric batteripakke og styringselektronikk harmonerer svært godt, sier pressesjef Juan Carlos Quintana i Hyundai Motor Deutschland.
‒ Det er også viktig at alle de tre testbilene oppnådde omtrent samme antall kilometer. Dette resultatet indikerer ekstremt små forskjeller ved produksjonen.
Hyundai fikk også testet om bilenes batteri- og rekkeviddeindikator var pålitelig, og om systemene fanget opp endringer i kjørestilen. Og det gjorde de.
Alle tre bilene kom seg altså over 1.000 kilometer, men skal du altså forsøke deg på Oslo-Bergen t/r bør du smøre deg med god tålmodighet ‒ og en stor nistepakke.
En annen test tidligere i sommer viste også at om elbilene har gode forhold så ruller de ganske mye lenger enn oppgitt rekkevidde, selv med normal kjøring.
NAF gjennomførte nemlig en stor rekkeviddetest med 29 elbiler, og samtlige rullet over den oppgitte rekkevidden. En av de som imponerte aller mest da var faktisk Kona, som ikke ga opp før den hadde rullet 88 kilometer over den oppgitte rekkevidden.
Sommertesten viste motsatt resultat enn det vintertesten til NAF gjorde, for da gikk samtlige biler under den oppgitte rekkevidden.
Så ikke tro at elbilen din går lengre enn det som er oppgitt, for forholdene spiller altså en viktig rolle.
Og som vi nå vet, også snitthastighet og kjørestil.
Les også: