Volvo skal dele plattform med malaysisk merke

Geely planlegger en ny satsing på Proton, et malaysisk bilmerke som de eier halvparten av.


Det er ikke enkelt å holde oversikt over hvem som eier hva i bilindustrien. Et godt eksempel er Geely Holding, eieren av Volvo personbiler.

Den kinesiske gruppen eier i tillegg bilmerket kalt Geely, svenske Polestar, 51 prosent av britiske Lotus, kinesisk-svenske Lynk & Co, 49,9 prosent av malaysiske Proton, det elektriske drosjemerket London EV, og har eierandeler både i Volvo lastebiler og til og med den tyske Daimler-gruppen.

Og som vi vet er trenden i dag at det meste skal deles på innen bilindustrien, så Volvo og Polestar må finne seg i å dele på sine løsninger.

Et veldig godt eksempel på dette er CMA-plattformen, som Volvo pent må dele med andre merker. Denne står bak modeller som Volvo XC40, Polestar 2, flere modeller fra Lynk & Co, samt SUV-modellen Geely Xingyue.

Her er den ladbare versjonen av XC40:

Og snart også mest sannsynlig modeller fra Proton.

Nyhetsbyrået Reuters har nemlig snakket med en visepresident for Geelys utviklingssenter, som bekrefter akkurat dette.

‒ CMA vil være hjørnesteinen for Geelys framtidige arkitekturdesign, sier Li Li til nyhetsbyrået.

‒ Vi lærer oss teknologier, og bygger opp talenter gjennom å utvikle det.

Li bekrefter altså at planen er at talenter også hos Proton nå skal ta del i CMA-plattformen, noe som betyr at nye Proton-modeller bygges på samme rammeverk som de andre modellene på plattformen.

Grunnoppsettet blir dermed likt, men det vil selvsagt ikke si at bilene er identiske. En plattform åpner for ulike størrelser og forskjellige typer motorer og drivverk innenfor en viss ramme, og forenkler både oppbygningen av en ny modell og ikke minst produksjonen. Produsentene behøver ikke å justere like mye på produksjonsoppsettet om bilene har grunnelementene fra den samme plattformen.

Resultatet blir dermed sparte kostander og en mer effektiv produksjon, noe jo sjefene liker.

CMA-plattformen er utviklet av Volvo sammen med Geely, men sistnevnte har også på egenhånd utviklet en plattform for litt mer kompakte biler kalt BMA. De har også på gang en plattform designet for elbiler, for selvsagt er slike biler en prioritet for Geely.

Og kanskje kan Volvo også høste frukter fra andre bilmerker, for satsingen på de helelektriske bilene har ført til et helt nytt og helelektrisk bilmerke i Geely-gruppen ‒ Geometry. Dette merket skal lage både sedaner, SUV’er og flerbruksbiler, og Geomtry A ble vist fram i fjor høst.

Et annet resultat av Geeleys globale strategi er samarbeidet med Daimler om en ny Smart-modell som skal lages i Kina.

Geely og Daimler har opprettet et selskap som de eier 50 prosent av hver, og dette selskapet skal produsere Smart-biler for det globale markedet ‒ og da utelukkende helelektriske modeller.

CMA-plattformen har på sin side nylig bikket 600.000 biler, mens konsernet Geely i 2019 passerte milepælen med to millioner leverte biler i løpet av ett år.

Det gjør Volvos eiere til en tungvekter, og snart kan de også bli store i Malaysia ‒ litt takket være svenskene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter