I fjor gjorde nye Smart comeback i Norge, og den som startet det hele var smart nok #1. Og dette er virkelig en ny Smart. For Mercedes og Geely har funnet sammen og står nå bak merket som skal satse hardt på elbiler, så her bør Smart kunne høste det beste fra de to store gigantene.
Resultatet er altså en #1, og snart også en Smart #3.
Designet inkluderer slanke LED-frontlykter, en distinktiv «hainese» og en bred A-formet grill, og fra siden kan man se coupéformen med et litt mer avrundet tak.
På innsiden er stikkordet buer og sirkler, og på toppen av dashbordet finner vi en 12,8 tommers midtstilt skjerm. Ettersom dette er en ganske kompakt bil, 4,40 meter i lengden, har Smart jobbet med å gjøre innsiden luftig. Grepene inkluderer lys fra panoramataket i glass og fra ulike fargekombinasjoner til omgivelsesbelysningen.
Fra start av er det klart for to utgaver av #3, en kalt Pro+ og selveste Brabus. Sistnevnte viser at dette er en langt mer potent utgave.
Pro+ byr på bakhjulsdrift og ganske mye utstyr og førerassistenter allerede som standard. Her er det blant annet det nevnte panoramataket, oppvarmede sidespeil, digital nøkkel, 360-graders kamera, blindsonevarsling, gjenkjennelse av trafikkskilt og kjørefeltassistent.
Smart #3 Pro+ er utstyrt med 19-tommer felger, og WLTP-rekkevidden er opplyst til opptil 435 kilometer.
Smart #3 Brabus kommer i tillegg med utstyr som adaptive fjernlys, head up-display, ventilerte forseter, Rocket Launch Mode, Beats lydsystem og et sportsligere interiør med Brabus-detaljer, opplyser Smart.
Brabus-utgaven er skodd med 20-tommers felger og har også firehjulsdrift. Med godt over 400 hk går 0-100 km/t unna på sportsbillignende 3,7 sekunder, mens rekkevidden er på opptil 415 kilometer.
Med Brabus går selvsagt også prisen litt opp, og denne utgaven har fått en startpris på 539.900 kroner.
Begge versjonene kan hurtiglades med opptil 150 kW, noe som innebærer en ladetid på under 30 minutter fra 10-80 prosent, sier opplyser Smart.
Den andre elbilmodellen til nye Smart er altså 4,40 meter lang, og byr på et veldig ok bagasjerom som rommer 370 liter. Det er mulig å bikke ned bakseteryggen i en 40/60-løsning, og maks bagasjerom lyder på 1.160 liter.
Dette er en Smart bil, så det er selvsagt også en frunk foran som kan brukes som lagringsplass på 15 liter.
Smart #3 åpner også for hengerfeste, og den kan faktisk trekke opptil 1.600 kilo tilhengervekt.
Ettersom prisene er klare er det åpnet for bestillinger av Smart #3, og de første bilene er forventet på norske veier før sommeren.
Les også:
- Overraskende mange hjortedyr blir påkjørt
- Berømt Bond-bil gjort gatelovlig
- BMW i5 Touring inn i produksjon