Kanskje litt forvirrende plasserer Polestar 4 seg mellom Polestar 2 og Polestar 3 i størrelse, men så er dette også en ny type bil. Polestar 2 er en litt lavere fastback, Polestar 3 er en ordinær SUV og Polestar 4 er intet mindre enn en SUV-coupé.
Det betyr at 4’eren har en mer sportslig profil med et avrundet tak som faller ned mot baklyktene, og enda mer oppsiktsvekkende ‒ bilen har ikke en bakrute. Jepp, her er det kamera som tar over oppgaven med sikten til bakspeilet.
Polestar 4 er 4,84 meter lang, hele 2,14 meter bred, har en høyde på 1,53 meter og en solid akselavstand på akkurat 3 meter. Den hører dermed hjemme i D-segmentet.
‒ Introduksjonen av Polestar 4 i samtlige markeder gjennom 2024, som nå gjør at vi har tre modeller i salgsporteføljen, vil bety mye for suksessen vår, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
‒ Polestar 4 utfordrer premium performance-klassen i segmentet for større SUVer. Med sin innovative nytolkning av en SUV-coupé, byr Polestar 4 både på plass og et praktfullt utseende.
Dette er sluttproduktet av konseptet som skapte furore da det ble vist fram, nemlig Polestar Precept. Bilen har dermed flere videreutviklede designelementer inspirert av konseptet, og som stadig mer vanlige for elbiler har Polestar 4 aerodynamiske ytre linjer som skal øke rekkevidden.
Et uvanlig grep er altså fjerningen av bakruten, noe som åpner for at panoramaglasstaket i full lengde kan strekke seg bak hodene til passasjerene i baksetene som skal gi en luftig interiørfølelse.
Og ja, mellom forsetene er det også en egen skjerm slik at de bak kan styre media- og klimaanlegget.
Så hvordan holder føreren kontroll på hva som skjer bak bilen? Jo, bakspeilet er byttet ut med en høyoppløselig skjerm som viser sanntidsvideo fra et takmontert kamera. Fordelen med dette er at det åpner for et bredere synsfelt bak enn det som er vanlig i de fleste moderne biler, forklarer Polestar.
Om føreren gjerne vil se passasjerene i baksetet, noe som jo er hyggelig, deaktiveres enkelt den digitale feeden.
‒ Med Polestar Precept viste vi frem et helt nytt baksetemiljø, forklarer Maximillian Missoni, Head of Design i Polestar.
‒ Ved å fjerne bakruten og flytte bakstolpen i taket, som har en viktig sikkerhetsrolle, lengre bak, får passasjerer i baksetet av vår SUV-coupé virkelig en unik opplevelse.
På innsiden har Polestar fulgt temaet soft tech inspirert mote- og sportsklærbransjen, og de har sett på nye løsninger i form av farger og materialvalg. Dette inkluderer de nye lakkalternativene Storm og Electron og den nye interiørfargen Mist. Her inkluderer nye materialer strikket tekstil av 100 prosent resirkulert PET, og biobasert MicroTech-vinyl og sporbart lær fra Bridge of Weir.
Dette er altså en litt mer sportslig SUV, og er også den kvikkeste produksjonsbilen fra Polestar til nå. 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder, og det takket være motorene som byr på en systemeffekt helt opp til 400 kW/544 hk og et dreiemoment på 686 Nm for dual-utgaven. Det kommer utgaver med både en og to motorer, hvor Single motor-varianten har bakhjulsdrift.
Polestar legger til at kjøreegenskapene også følger den kjente Polestar-standarden, og er svært responsiv med høy presisjon som skal sikre en engasjerende kjøreopplevelse for alle i bilen.
Polestar 4 er også utstyrt med semi-aktive demperne på Dual motor-varianten, og disse kan enkelt justeres for økt komfort eller tilpasses aktiv kjøring.
Videre opplyser Polestar at felgalternativene varierer fra 20 til 22-tommer, avhengig av variant, med dekk fra leverandørene Pirelli og Michelin.
Så hva med det som følger aerodynamiske linjer, nemlig rekkevidden?
Jo, Long range-variantene har et batteri på 100 kWh, og for Long range Dual motor har Polestar satt et preliminært WLTP-rekkeviddemål på opptil 580 kilometer. Her kan motoren foran frikobles helt dersom den ikke behøves, og dette forbedrer effektiviteten og drar dermed ut rekkevidden.
Long range Single motor-varianten yter opptil 200 kW/272 hk og 342 Nm, og denne har et preliminært rekkeviddemål på opptil 610 kilometer. Så ja, den skal bikke 600 km-grensen.
Når bilen må lades kan det gå unna med en effekt på 200 kW ved hurtiglanding, og hjemmeladingen er ganske så raskt den og ‒ den åpner for 22 kW.
Ladeluken er for øvrig motorisert, og Polestar 4 har også 2-veislading som standard. Funksjonen V2L (Vehicle-to-load) som åpner for å overføre strøm fra batteriet til eksterne apparater skal bli tilgjengelig på et senere tidspunkt, lover svenskene.
Polestar 4 kommer også som standard med varmepumpe som utnytter spillvarme fra omgivelsene til oppvarming av kupé og batteripakke, noe som jo er ganske viktig spesielt på vinteren.
Når det gjelder nye kjøremoduser får Long range Dual motor-versjonen en som føreren optimalisere bilen for rekkevidde eller for aktiv kjøring. Modusen prioriterer effektivitet ved å tilpasse drivlinjen en roligere kjørestil der kun bakre motor benyttes, forklarer Polestar.
Det er også en Performance-modus som åpner for en mer responsiv drivlinje, og denne benytter også begge motorene til enhver tid
På innsiden har Polestar 4 et infotainment basert på operativsystemet Android Automotive OS og Snapdragon Cockpit Platform, og har en 15,4-tommer landskapsorientert skjerm.
Det betyr at Google er innebygd, noe som åpner for ting som stemmeassistenten Google Assistent, kartløsningen Google Maps og Google Play ‒ og trådløst Apple CarPlay er selvsagt standard.
Det nære samarbeidet med Google lar også Polestar utvikle systemet med nye funksjoner innen nye mulighetsområder, melder merket.
Når det gjelder lyd er det mulig å bestille Polestar 4 med Harman Kardon-lydanlegg med 12 høyttalere og en forsterker på 1.400 watt. De tilbyr også en skinnpakke med Nappa-lær som inkluderer ytterligere to høyttalere i hver nakkestøtte fremme, noe som øker totalen til 16 høyttalere.
Det bør heller ikke stå på sikkerheten, for dette er altså et merke som Volvo opprettet. Polestar 4 har blant annet sju kollisjonsputer, og en rekke løsninger som skal sørge for sikker kjøring hvor SuperVision Advanced Driver Assistance System fra Mobileye er viktig.
Bilen er utstyrt med radar, 12 kameraer og like mange ultrasoniske sensorer, og kommer også med et innvendig kamera som følger med på føreren. Dette overvåker øynene og hodebevegelsene til føreren, og er kombinert med rattsensorer som merker om fører holder i rattet.
En ting føreren må følge med på et førerdisplayet, og dette er på 10,2-tommer og viser informasjon som hastighet, batteriprosent og rekkevidde. Når ulike førerstøttesystemer aktiveres, vises også informasjon om andre trafikanter, aktive førerassistansefunksjoner og navigasjonsinformasjon, forklarer Polestar.
Det er også et head-up-display (HUD) med 14,7-tommer prosjekteringsflate på frontruten, og her vises viktig informasjon om kjøretøy, telefoni og navigasjon.
Og det er også en spesialfunksjon for oss her nord, for når Snow modus blir aktivert byttes tekstfargen i head-up-displayet fra hvit til gul slik at det blir enklere å se informasjonen på ruten. Smart.
Ifølge svenskene får Polestar 4 mye standardutstyr, men det er selvsagt mulig å oppgradere med utstyrspakker.
Plus-pakken består av oppgraderinger rundt teknologi og ekstra komfort, mens Plus Pro-pakken i tillegg byr på 21-tommers felger og diskre designdetaljer.
Nappa-pakken kan velges som tilvalg til Plus-pakken, og inkluderer skinnseter i dyrevelferd-sertifisert nappa-lær med ventilering, massasje og ytterligere høyttalere i nakkestøttene på for- og baksetene, forklarer Polestar.
Men det er mer.
En Pilot-pakke inkluderer Pilot Assist med ekstra funksjonaliteter, og Performance-pakken byr på ytelses-orienterte oppgraderinger for Long range Dual motor. Her er det 22-tommers smidde lettmetallfelger, 4 ventilerte Brembo-bremser, Polestar Engineered-tuning og detaljer i Swedish gold på bremser, setebelter og ventilhetter.
Polestar er i likhet med Volvo veldig opptatt av bærekraft, og Polestar 4 er et godt eksempel.
For å holde karbonavtrykket lavest mulig har Polestar tatt en rekke grep både gjennom materialer og under selve produksjonen, og resultatet er ifølge svenskene at Long range Single motor-utgaven har et vugge-til-port karbonavtrykk på 19,9 tonn CO2e og Long range Dual motor et på 21,4 tCO2e.
2024-versjonen av Polestar 2 har 22,4 tCO2e for den utgaven med lavest avtrykk, så det går åpenbart den rette veien når det kommer til skadelige stoffer knyttet til bilene.
Polestar har altså åpnet for bestillinger av Polestar 4, og dermed er også prisene klare. Og den nye modellen slipper ikke unna moms, for her går grensen på 500.000 kroner. En Polestar 4 blir nemlig dyrere enn dette.
Her er prisene for Polestar 4 inkludert overlevering:
- Long range Single motor: 586.600 kroner
- Long range Dual motor: 649.200 kroner
Og dette koster de fire pakkene:
- Pilot-pakke: 20.000 kroner
- Plus-pakke: 65.000 kroner
- Pro-pakke: 25.000 kroner
- Performance-pakke (kun dual-motor): 55.000 kroner
Den kommende Polestar 4 får Norges-premiere neste helg under eCarExpo Oslo i Lillestrøm, så de besøkende får dermed muligheten til å sjekke ut den nye Polestar-modellen selv.
Les også: