Hvilke forventninger MG hadde i forkant av sitt europeiske comeback vet vi ikke, men de kan ikke ha vært misfornøyd med mottakelsen det ærverdige merket stiftet for 98 år siden har fått her i Norge.
MG var ikke snauere enn at de var det 16. mest solgte merket her i fjor, og er etter årets sju første måneder på 15. plass på statistikken ‒ foran merker som Nissan, Opel og Citroën.
-->
Dette er selvsagt takket være elbilen ZS EV som har rundet formidable 7.000 registreringer, og nå får den en helt ny søster som kan bidra til et enda større salg ‒ en halvkombi kalt MG4.
Den nye elbilen blir den aller første MG-modellen som er basert på en helt ny og fleksibel plattform kalt MSP som baner vei for skalerbar ytelse og rekkevidde, og denne er utviklet av de kinesiske eierne SAIC Motor som er en skikkelig tungvekter ‒ de solgte langt over 5 millioner biler bare i fjor.
Denne plattformen er såpass smart laget at systemspenningen faktisk kan oppgraderes fra 400 til 800 volt, noe som i framtiden betyr langt raskere lading.
En annen smart ting med MSP som åpner for akselavstander fra 2,66 til hele 3,10 meter er noe som er kalt One Pack, noe som betyr at batteriene har det samme grensesnittet og tilkoblingene. Det åpner for noe interessant.
‒ Ved hjelp av dette designkonseptet kan vi i teorien enkelt utvikle batterier fra 40 til 150 kWh. Det kan oppfylle energikravene til modeller fra A til D-klassen, noe som gir brukerne mange valgmuligheter. Du kan kjøpe et lite batteri først, og bytte det ut med et større batteri når du trenger lengre rekkevidde, sier Zhu Jun, visesjefsingeniør i SAIC Motor.
Den nye plattformen åpner også for å konstruere nær sagt alle typer biler, fra små kombimodeller til store SUV-modeller og varebiler.
MG4 er på sin side en ganske så kompakt 5-dørs bil som er 4,29 meter lang, 1,84 meter bred og 1,50 meter høy, mens en akselavstand på 2,70 meter skal sørge for at det er plass til fem personer i bilen.
En perfekt vektfordeling på 50/50 skal sørge for gode kjøreegenskaper for elbilen som i første omgang blir tilgjengelig med bakhjulsdrift, og elmotoren yter 170 hk i 51 kWh-versjonen og 204 hk med den største batteripakken.
Det gjør sitt til at MG4 klarer sprintøvelsen til 100 km/t på under 8 sekunder, mens toppfarten er satt til 160 km/t ‒ som jo er mer enn nok i Norge.
MG4 er ganske lav til å være en elbil, og noe av grunnen til det er at batteriet er ganske tynt, faktisk det tynneste av batteriene som SAIC Motor har utviklet. I første omgang vil MG4 kommet med et batteri på 64 kWh som gir en oppgitt rekkevidde på 435 kilometer, og Luxury-utgaven som blir først tilgjengelig kommer også med varmepumpe.
Det er ingen tvil om at MG har gått for et moderne uttrykk med sin nye elbil, men sier at de også har beholdt karakteristiske trekk fra MG-bilene.
‒ I nesten et århundre har MG Motor utviklet nyskapende biler for sporty kunder som er unge til sinns, også nå i elbilens tidsalder, sier Shao Jingfeng, designsjef i SAIC Motor.
‒ Oppgaven designere nå står overfor, er hvordan de kan skape intelligente produkter som samtidig gir uttrykk for merkets konsept og verdier.
Den britiske arven lever godt i MG4, og både designavdelingen i London og Royal College of Art og andre institusjoner har vært involvert i designprosessen.
Resultatet er en ganske sportslig halvkombi med markerte linjer og en spiss front, hvor LED-kjørelysene med 28 lysdioder danner seks vertikale striper.
På innsiden har de fulgt den populære formelen rundt et minimalistisk design med to markante skjermer og et slags 6-kantet oppvarmet ratt (Luxury-utgaven), samt en slags flyvende konsoll med et stort hjul som et midtpunkt.
MG legger til at bilen har flere praktiske løsninger, som for eksempel plass til å oppbevare telefoner eller andre gjenstander.
Ved lansering er det mulig å velge mellom sju utvendige farger med spenstige navn ‒ Pebble Black, Dover White, Medal Silver, Andes Grey, Diamond Red, Brighton Blue og Fizzy Orange.
MG4 holder for tiden på med de avsluttende testene, og om alt går som planlagt blir den nye elbilen lansert i 4. kvartal. Dermed kan de første MG4 dukke opp i Norge allerede i oktober, mens de første kundebilene er ventet til landet i begynnelsen av 2023.
Prisen for utgaven MG4 Electric Luxury er satt til 308.900 kroner, og dette er eksklusivt frakt- og leveringskostander. Eventuelle kjøpere trenger heller ikke å bekymre seg for den nye momsen som kommer i 2023, for den slår kun inn når kjøpesummen overstiger 500.000 kroner.
Her har du både utvendige og innvendige bilder av den nye elbilen fra det britiske merket, MG4 Electric:
Les også: