NAF har testet den praktiske rekkevidden for nye elbiler. Og tre kom over 400 kilometer med 10 prosent igjen på batteriet. (Fotos: NAF)

Praktisk rekkevidde: Så langt kom elbilene i vintertesten

Den praktiske rekkevidden for elbilene er ofte langt unna den oppgitte WLTP-rekkevidden. Her er de 10 bilene som gikk lengst med 10 prosent igjen på batteriet under årets vintertest i regi av NAF.


Når NAF tester nye elbiler, noe de gjør to ganger om året, så er målet å vise den praktiske rekkevidden. Spesielt under vintertesten er denne ofte langt under WLTP-tallet, selv om NAF kjører bilene helt tomme.

Men i praktisk bruk er det ingen som kjører elbilen helt tom for strøm, så de måler også hvor langt elbilene har kommet når det er 10 prosent igjen ‒ grensen de kaldeste sjåførene bruker før laderen kobles til. Da krymper rekkevidden naturligvis enda mer.

‒ Den praktiske rekkevidden du har på elbilen din er kortere enn det du ser på papiret, understreker sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Tre av bilene i vinterens store elbiltest kjørte over 400 kilometer før batteriet hadde 10 prosent igjen.

I El Prix som elbiltesten er døpt kjøres bilene altså helt til batteriet er tomt for strøm, men før det skjer leser de av batteriprosenten og rekkevidden hver 50. kilometer.

‒ Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden på norske vinterveier, men det er ikke å anbefale å gjør dette i hverdagen, sier Sødal.

NAF mener at den mest relevante rekkevidden som elbilistene kan forholde seg til er hvor langt bilen ruller til det 10 prosent igjen på batteriet.

Selv om stadig flere elbiler nå også bikker 600 kilometer rekkevidde på papiret, var det altså kun tre av 23 nye elbiler som kom over 400 kilometer med 10 prosent igjen på batteriet under årets test.

NAF opplyser at det var normale vintertemperaturer med mellom -2 og -10 grader under testen.

Vinterkjøring byr ofte på litt kortere distanser enn om sommeren, og dermed er 400 kilometer godt nok for de aller fleste.

‒ Med 10 prosent igjen har du litt margin inn til lading, sier Sødal.

‒ I tillegg til de bilene som rundet 400 kilometer, var det flere som var i nærheten av denne kjørelengden med 10 prosent igjen på batteriet. Nå er det flere biler som har god rekkevidde også vinterstid.

Mange av de som skal på langtur om vinteren, for eksempel på vinterferie, har hjemmelading og kan dermed starte med 100 prosent fylt batteri. Som kjent strupes ladefarten når elbilene når 80 prosent under hurtiglading, så ingen eksperter anbefaler å lade mer enn dette ved hurtiglading.

Elbilene i El Prix starter med 100 prosent batteri uten at de er forvarmet, og NAF sier at stadig flere elbiler kan forvarme både kupé og batteri før du drar på tur. Det er lurt og sparer rekkevidde.

‒ Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet og du trenger ikke å bruke strøm på å varme kupéen. Det kan gi ekstra rekkevidde, sier rådgiveren.

Forvarming av batteriet ute på veien er også smart, for det gjør hurtigladingen enda raskere.

‒ Det er svært forskjellige løsninger for å skru på forvarmingen for optimal hurtiglading. Så finn ut hvordan det gjøres i din bil, sier Sødal.

Det var kun en elbil som rullet over 500 kilometer i årets vinterutgave av El Prix, HiPhi Z, men ytterligere åtte elbiler kom seg over 400 kilometer. Men da ble alle bilene kjørt helt tomme for strøm.

Disse ni elbilene oppnådde også lengst praktisk rekkevidde, altså hvor langt de hadde rullet da det var 10 prosent igjen på batteriet. Her er de som kom seg lengst.

Topp-10 praktisk rekkevidde i vintertesten 2024:

Her kan du se alle tallene fra årets vinterutgave av El Prix.

Les også:

Debatt