– Etter en god mottakelse av E-Klasse All-Terrain i Norge, er vi nå klare med neste spennende tilskudd i modellporteføljen, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
– Med E 53 Hybrid 4Matic+ introduserer vi en stasjonsvogn som byr på heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil. Modellen leverer en totalpakke med god plass, høyt nivå av standardutstyr og en imponerende elektrisk rekkevidde. Vi gleder oss til å se de første bilene på norske veier i løpet av sensommeren.
Elmotoren som byr på 163 hk og 480 Nm er integrert i AMG Speedshift TCT 9G-girkassen for å spare plass, og dette er en ladehybrid med et ganske så stort batteri.
Mer eksakt er dette på 28,6 kWh og plassert under bagasjeromsgulvet, og her opplyser Mercedes den anvendelige kapasiteten til 21,22 kWh. Resten av energien er alltid reservert for høyytelseskjøring.
Denne potente stasjonsvognen fungerer også som en ren elbil i hverdagen, for et så stort batteri åpner for elektrisk oppgitt rekkevidde på solide 96 kilometer. Hjemmeladingen skjer med maks 11 kW, mens hurtigladingen som er tilleggsutstyr åpner for 60 kW.
En AMG skal selvsagt håndtere svinger hakket bedre enn søstrene, og denne stasjonsvognen har et karosseri som har blitt ytterligere avstivet, og her har også forakselen en større sporvidde gjennom en litt bredere front enn hos de som kun heter Mercedes-Benz.
Og ja, det er bakakselstyring på opptil 2,5 grader, som avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (opptil 100 km/t) eller i samme retning (over 100 km/t).
Ytelsessetene er ekstrautstyr, men allerede som standard er AMG-hybriden greit utstyrt. Som E 53 Hybrid 4Matic+ sier er firehjulsdrift standard, noe også nevnte 2,5-graders bakakselstyring er, og stasjonsvognen kommer også med Digital Light og tilhengerfeste. Utstyret inkluderer også et Burmester 4D surround sound system, oppvarmet ratt og 360-graders kamera.
Videre er det Keyless-Go og en speilpakke som sørger for at sidespeil på førerens side og innvendig speil dimmes automatisk ved behov, og bilen har i tillegg integrert blindsonevarsling og ifølge Mercedes en rekke sikkerhetsfunksjoner og omfattende navigasjonstjenester.
Siden dette er en stasjonsvogn er det greit å vite hvor mye bagasje det faktisk er mulig å frakte med seg, og bagasjeromsvolumet er opplyst til 460 liter. Legges baksetene ned åpner det seg hele 1.675 liter bakerst. Helt bakerst åpner det elektrisk innfellbare tilhengerfestet for hele 2.100 kilo tilhengervekt.
Her er spesifikasonjer:
Den mest sportslige utgaven av nye E-klasse stasjonsvogn kan nå bestilles, og dermed er prisen klar. Denne er dessverre ikke like morsom som det helt sikkert bilen er, for før leveringen er startprisen oppgitt til 1.397.000 kroner.
Den gode nyheten er at de første kundebilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren, så eventuelle kunder trenger ikke å vente så veldig lenge.
Les også:
- Marktrykk? Denne superbilen suger seg til taket
- Her er lyden til BMW Neue Klasse
- Unge menn tar vanskelige samtaler i bilen