– Etter en god mottakelse av E-Klasse All-Terrain i Norge, er vi nå klare med neste spennende tilskudd i modellporteføljen, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
– Med E 53 Hybrid 4Matic+ introduserer vi en stasjonsvogn som byr på heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil. Modellen leverer en totalpakke med god plass, høyt nivå av standardutstyr og en imponerende elektrisk rekkevidde. Vi gleder oss til å se de første bilene på norske veier i løpet av sensommeren.
Ok, la oss ta ytelsen med en gang, for dette er til tross en Mercedes-AMG.
Vel, ikke uventet er det her en 3-liters rekkesekser, men det er kun den ene motoren. Denne skal nemlig jobbe samme med en elmotor, og systemeffekten er opplyst til 585 hk og 750 Nm. Men det er mulig å jekke dette opp enda mer.
De som går for AMG Dynamic Plus-pakken kan sette rumpen inn i en bil med hele 612 hk ved bruk av Race Start. Da fyker den opp til 100 km/t som en ren sportsbil, for denne øvelsen tar kun 3,9 sekunder. Med AMG Driver’s Package er toppfarten på 275 km/t.

Elmotoren som byr på 163 hk og 480 Nm er integrert i AMG Speedshift TCT 9G-girkassen for å spare plass, og dette er en ladehybrid med et ganske så stort batteri.
Mer eksakt er dette på 28,6 kWh og plassert under bagasjeromsgulvet, og her opplyser Mercedes den anvendelige kapasiteten til 21,22 kWh. Resten av energien er alltid reservert for høyytelseskjøring.
Denne potente stasjonsvognen fungerer også som en ren elbil i hverdagen, for et så stort batteri åpner for elektrisk oppgitt rekkevidde på solide 96 kilometer. Hjemmeladingen skjer med maks 11 kW, mens hurtigladingen som er tilleggsutstyr åpner for 60 kW.
Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn som er bilens fulle navn kommer selvsagt med den variable firehjulsdriften som standard, og har en elektromekanisk styrt clutch som fordeler kraften variabelt til for- og bakakselen i hvert kjøreprogram, forklarer tyskerne.
Den er også utstyrt med AMG Ride Control hvor det er en kombinasjon av stålfjærer og adaptiv justerbar demping, og her tilpasser dempingen på hvert hjul seg gjeldende kjøresituasjon og veiforhold via separate ventiler.
Det er også mulig å justere dempingen i tre nivåer, Comfort, Sport og Sport+, og på den måten kan denne litt mer praktiske AMG-utgaven skille mellom høy langdistansekomfort og sportslig kjøredynamikk.

En AMG skal selvsagt håndtere svinger hakket bedre enn søstrene, og denne stasjonsvognen har et karosseri som har blitt ytterligere avstivet, og her har også forakselen en større sporvidde gjennom en litt bredere front enn hos de som kun heter Mercedes-Benz.
Og ja, det er bakakselstyring på opptil 2,5 grader, som avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (opptil 100 km/t) eller i samme retning (over 100 km/t).
Det er selvsagt også en mer AMG-spesifikk opplyst grill med vertikale lameller og markante luftinntak foran, og det store luftinntaket nederst på frontfangeren skal lede luft til den ekstra kjøleren.
På innsiden er det et AMG-spesifikt MBUX multimediasystem, og det er selvsagt mulig å få stasjonsvognsjefen med MBUX Superscreen for passasjeren foran.
Man bør også sitte greit i AMG sportsseter Artico kunstskinn / Microcut mikrofiber med røde kontrastsømmer, og her er det også mulig å bestille AMG Performance-setene.

Ytelsessetene er ekstrautstyr, men allerede som standard er AMG-hybriden greit utstyrt. Som E 53 Hybrid 4Matic+ sier er firehjulsdrift standard, noe også nevnte 2,5-graders bakakselstyring er, og stasjonsvognen kommer også med Digital Light og tilhengerfeste. Utstyret inkluderer også et Burmester 4D surround sound system, oppvarmet ratt og 360-graders kamera.
Videre er det Keyless-Go og en speilpakke som sørger for at sidespeil på førerens side og innvendig speil dimmes automatisk ved behov, og bilen har i tillegg integrert blindsonevarsling og ifølge Mercedes en rekke sikkerhetsfunksjoner og omfattende navigasjonstjenester.
Siden dette er en stasjonsvogn er det greit å vite hvor mye bagasje det faktisk er mulig å frakte med seg, og bagasjeromsvolumet er opplyst til 460 liter. Legges baksetene ned åpner det seg hele 1.675 liter bakerst. Helt bakerst åpner det elektrisk innfellbare tilhengerfestet for hele 2.100 kilo tilhengervekt.
Her er spesifikasonjer:

Den mest sportslige utgaven av nye E-klasse stasjonsvogn kan nå bestilles, og dermed er prisen klar. Denne er dessverre ikke like morsom som det helt sikkert bilen er, for før leveringen er startprisen oppgitt til 1.397.000 kroner.
Den gode nyheten er at de første kundebilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren, så eventuelle kunder trenger ikke å vente så veldig lenge.
Les også: