BMW har på gang en ny elektrisk klasse, og da må selvsagt også lyden opp et nivå. (Fotos: BMW)

Her er lyden til BMW Neue Klasse

BMW gjør seg klar for en helt ny generasjon med biler, og da må selvsagt lyden være på plass.


For et merke som BMW er elbiler er lite paradoks, for lyden er en viktig del av helhetsopplevelsen når man kjører litt mer potente biler. Som ja, lyden av en rekkesekser. 

Det får man som kjent ikke med en elmotor, og for å takle dette kom det tyske merket opp med noe kalt BMW IconicSounds Electric som hadde premiere i i4 og IX.

-->
Her fant de like godt veien til en av de mest geniale musikkhodene verden har, Hans Zimmer, mannen bak lydbildene til noen av de aller største filmene og som til og med har en stjerne på selveste Hollywood Walk of Fame.

Nå har BMW på gang en ny klasse med biler, Neue Klasse, og et viktig element i  BMW Panoramic iDrive-konseptet er det nye HypersonX-lydbildet. Denne står BMW Group Sound Design Studio bak, og består av intet mindre enn 43 lydsignaler og spesielle kjørelyder for personlig modus og sportmodus. 

BMW forklarer at det flerdimensjonale spekteret tilpasser lydene nøyaktig til den aktuelle kjøresituasjonen og skaper dermed en følelsesmessig interaksjon mellom føreren og kjøretøyet. Jepp, intet mindre. 

Dette er mulig grunnet ny maskinvare og programvare som finner veien inn i Neue Klasse og BMW Operating System X, som åpner for at tyskerne kan finjustere lyden helt ned til akustisk nivå både for kjøretøykarakter og kjøreopplevelse.

– Det unike lydspekteret til HypersonX spiller en stor rolle for å gi en Neue Klasse-modell sin egen, høyst særegne karakter akustisk. Gjennom vårt fokus på presisjon, varme og letthet kan vi skape en direkte følelsesmessig forbindelse mellom føreren og kjøretøyet deres, understreker Renzo Vitale, kreativ direktør i Sound Design BMW Group. 

BMW sier at både i personlig modus og sportmodus fokuserer kjørelydene på det essensielle og er inspirert av toner fra naturen og strukturer fra kunstens og vitenskapens verden. Videre sier de at HypersonX har færre grunnleggende toner enn lydopplevelsen som tidligere ble brukt, men på samme tid har det akustiske spekteret vokst til å inkludere et nytt dimensjonalt nivå. Dette skal gi lyden mer «farge», dybde og presisjon, og skal legemliggjøre mer enn noensinne kjøregleden som BMW er kjent for. Ja, fortsatt ifølge merket selv. 

Dette sørger en ny lydkontrollenheten utviklet for Neue Klasse for, som også skal skape et enda bedre lydbilde for passasjerene. 

BMW sier at for eksempel under akselerasjon gir kjøretøyet inntrykk av å bevege seg mellom ulike tredimensjonale lydlag, og transporterer dermed følelsen av fart og BMW-typisk kjøredynamikk autentisk inn i kupeen.

De har også dratt de midtre og nedre frekvensområdene i BMW HypersonX-lydspekteret mer fram i jakten på en velbalansert akustisk atmosfære, og sammen med smart betjening, presist justerte lyseffekter og hjemmekoselig interiørdesign skal summen gi en følelse av enda mer velvære.

Og som du kan se av videoen under hvor man også kan høre lyden har BMW trommet sammen et kor for å skape et lydbilde, og her på deres respektive morsmål. Videre har BMW plukket ut elementer som finner veien inn i velkomstlyden, og som resten av BMW HypersonX-lydene skal dette gi en særegen følelse. 

Og ja, BMW har generert mer enn ni millioner lydforekomster ved hjelp av en ny algoritme, som BMW Group Sound Design Studio deretter har benyttet til å lage en flerdimensjonal akustisk opplevelse som finner veien i den nye klassen som er meldt inn til neste år. 

Les også:

Hva tenker du