Denne bilen vekker oppsikt, iallfall om du titter inn i den. (Fotos: Kia)

Sjekk innsiden av konseptet Kia EV2

Kia har på gang en lillesøster i EV-serien, og tar vi utgangspunktet til konseptet blir EV2 ganske så spesiell på innsiden.


I februar gjennomførte Kia sin EV Day, og løftet litt på sløret rundt hva som kommer etter EV3, EV6 og EV9. Mer bestemt viste de fram tre personbiler samt en ny elektrisk varebilserie kalt PBV.

To av personbilene var faktisk EV4, men her har Kia på gang to varianter. En kombimodell og en sedanmodell.

-->
Den tredje bilen er enn så lenge vist fram kun som konsept, og er en potensiell bestselger. For dette blir en ny lillesøster, en EV2 hører hjemme i det kompakte B-segmentet. 

Concept EV2 er blant annet vist fram under Milan Design Week, og det er kanskje ikke så rart. For innsiden til konseptet er nesten like oppsiktsvekkende som de mange spesielle plaggene under designuken i Milano. 

Kia sier at EV2 blander livsstilsfokus, CMF-innovasjon (farge, materialer og finish), allsidighet og holdbarhet, og tar utgangspunktet i miljøbevisste og smarte materialer.

Som de andre nye bilene til Kia styrer også Concept EV2 etter merkets Opposites United-designfilosofi, og her er målet ifølge det koreanske merket å mikse kompakte dimensjoner med romslig fleksibilitet. 

Her bruker de også et annet stikkord, «piknik i byen», og løsningene skal ta høyde både for en praktisk hverdag og det å kunne nyte friheten selv midt i en travel by.

Og det er flere smarte løsninger her. 

For de mest kompakte bilene er den første seteraden blant de viktigste tingene, for slike biler brukes ofte til korte turer rundt i byene. Kia har løst dette med å utnytte det flate gulvet maksimalt ved at man kan folde opp setene på andre rad, og dermed skyve forsetene bakover. 

Her er det også side-utvidbare seteelementer som åpner for enda flere konfigurasjoner, så både tilpasningen og brukervennligheten får seg et løft. Det er også for- og bakdører som åpner seg motsatte veier.

Concept EV2 har også integrert flere funksjoner, som høyttalere i nakkeputen, bærbare dørhøyttalere, sideuttrekkbare seter, avtakbare seteputer og opptrekkbare bagasjedeler som bør brøyte vei for en piknik i byen. 

CMF-løsningene spiller også en nøkkelrolle i dette konseptet, og Kia sier at de blant annet har brukt et materiale er kalt Simplifyber Fybron. De forklarer at dette er en neste generasjons cellulosebasert blanding som brukes til bilens dashbord og dørpaneler, og laget av fornybare kilder som tre, papir og resirkulerte tekstiler. Så ja, ut med mest mulig plast. 

I tillegg skal stoffet også gi en myk, førsteklasses følelse, og tilbyr et renere, mer miljøvennlig alternativ til konvensjonelle materialer samtidig som den opprettholder langvarig ytelse, melder Kia, som legger til at dens varme, raffinerte tekstur gir en perfekt balanse mellom komfort og teknisk eleganse.

I tillegg er Concept EV2 utstyrt med en rekke andre miljøvennlige materier utviklet sammen med partnere, og Kia sier at de har prøvd å en rekke kombinasjoner før de har landet på løsningene til dette konseptet. 

Dagens EV-serie består altså av EV3, EV6 og EV9, og har allerede sendt EV4 inn i produksjon.

I tillegg har de altså på gang en EV2 og har allerede introdusert en lillesøster til EV9 kalt EV5, så dermed vil den elektriske serien til Kia bestå av EV2, EV3, EV4, EV5, EV6 og EV9 i ganske nær framtid.

Les også:

Hva tenker du