Nye og elektriske Ford Puma nærmer seg nå. (Fotos: Ford)

Elektrisk Ford Puma nærmer seg

Fords aller mest populære modell her i Europa tar det elektriske spranget, og snart lusker den elektriske Pumaen rundt på norske veier.


Ford Norge dunker til med et påskeegg når de skal dra fram styrkene til den kommende elbilen. I egget ligger nemlig ord som prisgunstig, lettkjørt, raskest hurtiglading og størst bagasjerom. De to siste gjelder selvsagt for den kompakte SUV-klassen. 

At nye Puma nærmer seg viser en annen ting, for akkurat nå er internasjonal presse samlet for å teste den nye elbilen. 

-->
– Med nye Puma får du en ekstremt sporty og toppmoderne elektrisk SUV, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

– Samtidig som de kompakte målene gjør at den er svært lettkjørt og letthåndterlig, er bagasjeplassen større enn i mange langt større SUVer. Dette er også en prisgunstig modell, som i tillegg har et lavere energiforbruk enn alle andre biler i dette segmentet.

Mer eksakt skal de første elektriske Pumaene etter planen dukke opp på norske veier i mai.

Vi kan jo ta to av skrytepunktene til den norske importøren med en gang. 

Når det gjelder lagringsplass så rommer bagasjerommet 523 liter målt til toppen av seteryggen, og dette utvider seg til 574 liters om det lastes helt opp til taket. 

Det er også en gigaboks som er tro mot navnet for denne som er et vaskbart og drenerbart rom i bunnen av bagasjerommet er på 145 liter. Og foran er det også en frunk på 43 liter. 

Når det gjelder strømmen så har den forhjulsdrevne elektriske Puma en estimert rekkevidde på opptil 376 kilometer, og her er forbruket virkelig blant de aller beste elbilene på markedet. For dette er opplyst til 13,1 kWh/100 km, og det går ganske greit unna når ladekabelen må kobles til.

Ford sier at 10 minutter hurtiglading skal gi 124 kilometer, mens 10-80 prosent er oppgitt til ganske raske 23 minutter.

Ford framhever også kjøreegenskapene, og her er det en elmotor med 168 hk som åpner for 0-100 km/t på 8 sekunder.  

Prisene har også vært klare en stund, og nye Puma starter på 330.300 kroner i utstyrsnivå Select. 

De som går for toppnivået Premium må ut med minst 353.800 kroner, og her er det blant annet et B&O lydanlegg med 10 høyttalere og adaptive LED Matrix hovedlys med blendefrie fjernlys.

Ellers viderefører den nye selvsagt designet til dagens bestselger, men har også fått en litt røffere front inspirert av Mustang Mach-E, en en sporty bakspoiler og unike aluminiumsfelger.

På innsiden står den ikke tilbake for de litt større bilene, og foran er det blant annet et digitalt 12,8-tommers instrumentpanel og en 12-tommers stor og sentralt plassert berøringsskjerm. Det er også trådløst Apple CarPlay og Android Auto, og det er oppbevaringsplass i midtkonsollen og et justerbart armlene. 

En grunn til at denne er en bestselger ute i Europa er størrelsen, for den kompakte elektriske Pumaen strekker seg kun 4,2 meter i lengden, og her bør også 1-pedalskjøring gjøre det enda enklere å manøvrere seg i byene.

– Vi har stor tro på at når nordmenn får prøvd nye elektriske Puma, opplevd de svært gode kjøreegenskapene og sett den enorme plassen den kompakte og lettkjørte elektriske SUVen har, så vil ikke bare Puma bli en europeisk, men også en norsk suksess, spår Haugaard.

Elbilen nærmer seg altså, og før den lander her i kongeriket lengst nord kan du jo sjekke ut flere bilder av nye og elektriske Ford Puma:

Les også:

Hva tenker du