Her er to ganske så ville søsken. (Fotos: Lamborghini/Ducati)

Jepp, en Ducati Lamborghini

Panigale V4 Lamborghini ble presentert under Milan Design Week.


Det kan være litt forvirrende over i bilverden, for der hører mange hjemme i de samme familiene. Og «verstingen» her er Volkswagen-gruppen, som har en litt fornøyelig eierstruktur. 

For den største eieren av konsernet er Porsche, men dette er ikke de du kanskje tror. For dette er en holdinggruppe, og bilmerket Porsche er på sin side eid av Volkswagen-gruppen. Så ja, Porsche eier Volkswagen som eier Porsche. Moro!

-->
Andre litt mer sportslige merker som hører hjemme i den tyske gruppen er Audi, Bentley, Cupra og ikke minst Lamborghini. Oksemerket er mer eksakt styrt av Audi, og for å gjøre det hele komplett så styrer de igjen Ducati. 

Sistnevnte er som kjent et ikonisk italiensk MC-merke, ofte betegnet som motorsykkelens svar på Ferrari, for ja, de har passende nok også en rødfarge som en signatur. 

Så at Lamborghini og Ducati finner sammen er absolutt ingen overraskelse, og nå har de altså gått litt sammen om en eksklusiv versjon av Ducati Panigale V4. Så ja, en motorsykkel-utgave av disse to lekre kjøretøyene:

Passende nok ble den Lambo-inspirerte sykkelen avduket under moteuka i Milano, og kanskje enda mer passende under arrangementet kalt The Art of Unexpected.

Dette er det tredje kapittelet i partnerskapet mellom Ducati og Lamborghini, de to sportslige merkene som både er italienske symboler og utmerker seg på hvert sitt felt. Og ja, som er ganske så eksklusive. 

Begge to hører også hjemme i hjertet av Emilia-regionens Motor Valley, hvor både lidenskap, oppfinnsomhet og ekspertise skaper mesterverk på både to og fire hjul. Det er den nye Ducati Panigale V4 Lamborghini et godt bevis på. 

Dette er nemlig resultatet når man slår sammen de to supermerkene, akkurat som Streetfighter V4 Lamborghini og Diavel 1260 Lamborghini er.

Den tredje er enkelt og greit et superbarn, for den er født ut av to av de villeste skapningene i motorverden – siste generasjon Ducati Superbike Panigale V4 S og den nye superbilen som har entret manesjen, Lamborghini Revuelto. 

Begge to er utstyrt med raffinerte og høyytelsesmotorer, og følger opp tilnærmingen for både Ducati Desmosedici Stradale og Lamborghini V12.

– Når to umiskjennelige designspråk møtes, som Lamborghini og Ducati, er resultatet det perfekte uttrykket for verdier som vår italienske ånd og skjønnhet som skiller oss ut, erklærer Stephan Winkelmann, styreformann og administrerende direktør i Automobili Lamborghini. 

– Med dette partnerskapet har Ducati klart å mesterlig tolke og oversette den ekstreme sportsånden og eksklusiviteten til Revuelto, inkludert detaljer og identifiserende elementer av vårt stilistiske DNA på sykkelen, og skape et unikt objekt som kombinerer ytelse, spenning og karakter i ren Lamborghini-stil.

Inspirasjonen bak Panigale V4 er altså Lambos superbil som baner vei for en ny og elektrifisert æra, for Revuelto er nemlig Lamborghinis første HPEV (High Performance Electrified Vehicle). Det er altså en hybrid superbil, og det skal iallfall ikke stå på ytelsen. 

Her genererer den nye V12-motoren og resten av drivverket formidable 1.015 hk, og skal ifølge bilmerket selv åpne for en ny standard når det gjelder ytelse, innebygd teknologi og kjørespenning. 

Og det er ikke rart at de tar i, for Revuelto har ikke færre enn fire motorer. Jepp. En V12 og tre elmotor som jobber sammen med en innovativ tverrgående girkasse med dobbel clutch. 

Videre er Revuelto full av karbonfiber og andre ultralette materialer, og resultatet er ganske så imponerende. Denne superbilen har den beste vekt-til-effekt-forholdet i Lamborghinis historie: 1,75 kg/hk.

Ytelsen?

Jo, 0-100 km/t på vanvittige 2,5 sekunder og en toppfart som er opplyst til over 350 km/t.

Dette skal altså Ducati Panigale V4 Lamborghini videreføre på to hjul.

– Med Panigale V4 Lamborghini blir partnerskapet mellom disse to ikonene i Italias Motor Valley beriket med et nytt kapittel som bekrefter og forsterker verdiene som inspirerer oss: Italiensk fortreffelighet, sportslighet og ytelse, med et design som alltid er særegent, erklærer Claudio Domenicali, administrerende direktør i Ducati. 

– Vi ble inspirert av Lamborghini Revuelto, og skapte dermed en assosiasjon mellom de to selskapenes mest eksklusive og representative modeller. Dette valget bekrefter vårt konstante ønske om å tilby entusiaster unike samleobjekter av ekstraordinær skjønnhet som kan gi den mest spennende opplevelsen på veien.

Det bør ikke stå på utgangspunktet, for Panigale V4 er Ducatis 7. generasjon av Superbike-sykkelen, og her er det ytelser som man nesten ikke kan tro. Sykkelen har nemlig 216 hk og veier kun 187 kilo, så det er altså langt over 1 hk per kilo. Mer eksakt 1,15, så villere enn dette blir det knapt. 

Panigale V4 Lamborghini er mer eksakt basert på nye V4 S, en utgave som ifølge Ducati selv skal balansere aerodynamikk og design, et ekstremt effektivt chassis, og store elektroniske innovasjoner som Ducati Vehicle Observer (DVO) og Race eCBS.

Ducatis Centro Stile jobbet tett med Lamborghini for å komme opp med den spesielle fargen, svart på karbonfiber med synlig tekstur, og en serie unike detaljer inspirert av Revuelto, og alt dette for å skape en eksklusiv sykkel begrenset til 630 eksempler.

De smidde aluminiumsfelgene er spesielt designet for denne og har samme stil som de på Revuelto, mens bakdelen og vingene er omarbeidet av Ducatis designere etter linjene til supersportsbilen. Her finner vi også samme veving som i Lamborghinis supersportsbiler på en rekke deler.

Sykkelen er også utstyrt med en Akrapovic titan lyddemper med endestykker i karbon, som sammen med en dedikert kalibrering for motoren bringer den maksimale effekten til Panigale V4 Lamborghini til 218,5 hestekrefter. 

Vekten er slanket ned til 185 kilo, og dermed går det særs imponerende kraft-til-vekt-forhold opp til vanvittige 1,18 hk/kg. 

Og vi trenger vel ikke å si det, men Panigale V4 Lamborghini er den kraftigste og letteste i familien.

Det er selvsagt, akkurat som både hos Ducati og Lamborghini, mulig å få en rekke spesialløsninger for Panigale V4 Lamborghini, så her er det bare å ta høyde for litt tid når man spesifiserer denne. 

Og ja, i tillegg til de 630 eksemplene, skal Ducati også lage en enda mer eksklusiv serie kalt Speciale Clienti, kun tilgjengelig for 63 Lamborghini-kunder. Disse få utvalgte, i direkte kontakt med Ducati Centro Stile, vil være i stand til å overføre fargevalget til Lamborghinien over til Ducati Panigale V4 Lamborghini Speciale Clienti, eller selvsagt velge andre kombinasjoner. Så er du en spesiell kunde av Lambo og har bestilt deg for eksempel en rød Revuelto, kan du få en Panigale V4 Lamborghini i den eksakt samme fargen. 

Og ja, alle de 630 kan også kjøpe hjelm, jakke og kjøredress i samme fargevalg som 630-syklene, for ja, såpass må det vel være?

Levering av Ducati Panigale V4 Lamborghini skal starte i september, og i mellomtiden kan du kan jo sjekke ut noen flere bilder av det som er en av historiens aller mest imponerende serieproduserte motorsykkel:

Les også:

Hva tenker du