Så langt har Kia, et av de merkene som virkelig har vist vei når det kommer til den elektriske overgangen, kommet med fem elbiler.
Dette inkluderer selvsagt storselgerne Soul og Niro, de to første som dukket opp, men også nye i form av EV3, EV6 og EV9. Og den elektriske EV-serien skal vokse ytterligere.
For nå letter Kia igjen litt på sløret om hva de planlegger fram mot 2030, og det under et arrangement kalt Kia CEO Investor Day. Her avslører de også konkrete mål.
– Siden lanseringen av Kia Transformation-strategien i 2021, har Kia kontinuerlig utviklet seg til å bli en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger som innoverer plass og gjør det mulig for kundene å utnytte tiden sin bedre utover konvensjonelle transportmidler, sier Ho Sung Song, president og administrerende direktør i Kia.
– Vi vil fortsette å utvikle merkevaren ved å implementere middels til langsiktige strategier for å styrke vår interne stabilitet og svare effektivt på endringer i bilindustrien.
Overordnet så er målet satt på 4,19 millioner biler innen 2030, og her skal 1,26 millioner være elbiler og en markedsandel på 4,3 prosent.
Og det skal satses svært bredt, for her er det ikke bare EV-serien som skal sørge før et elektrisk salg. Men disse blir selvsagt viktige, og i tillegg til de tre de har i dag er det planlagt både EV2, EV4 og EV5. Den midtre, EV4, gikk inn i produksjon så sent som i forrige måned, og planen er altså en serie bestående av EV2, EV3, EV4, EV5, EV6 og EV9.
Slik ser EV4 Sedan ut:
I tillegg skal de komme med en elektrisk pickup, og denne er først og fremst ment for det nordamerikanske markedet.
Kia sier at de vil optimere forsyningskjeden med lokal EV-produksjon i nøkkelregioner. Korea vil fungere som det globale knutepunktet for utvikling og produksjon av elbiler, Nord-Amerika vil fokusere på mellomstore til store SUVer, Europa på kompakte SUVer og kombibiler og India på kompakte SUVer.
Det skal også satses elektrisk i varebilsegmentet, og her har Kia en plattform kalt Platform Beyond Vehicle som skal brukes til en ny PBV-serie.
Her er det meldt inn tre modeller så langt, fleksible PV5 som inkluderer fem kroppstyper som kan ombygges til stort sett alt, PV7 planlagt til 2027 og to år etter er planen at storesøster PV9 skal være på plass.
Den første, PV5, skal etter planen inn i produksjon til sommeren.
Totalt melder Kia 15 elbilmodeller og 10 hybrider innen 2030, og det er altså bare fem år til. Så ja, det kommer til å bli travelt.
Den som er først i køen, EV4, er faktisk to biler. For i tillegg til sedanen har Kia også laget en kombi-utgave, og det er denne som kun heter EV4. Slik ser den ut:
Les også: