Posten har ledet an i overgangen til nullutslipp, og så sent som i fjor havnet de på en svært så eksklusiv liste satt sammen av Financial Times og analysebyrået Statista med 600 selskaper utpekt som europeiske klimaledere. Dette blant annet etter at Posten hadde kuttet utslippene med 62 prosent på 12 år.
Det har de blant annet klart etter å ha skiftet ut store deler av kjøretøyparken med biler som ikke har lokale utslipp, og det er nå godt over 2.000 elektriske kjøretøy i den store flåten.
Nå skal det bli noen flere, for Ford Norge har signert en stor avtale med Posten om å levere den elektriske 2-tonns varebilen E-Transit til Posten Bring. Allerede i år er det forventet levering av mange slike biler.
– Vi er svært stolte over å fortsatt være primærleverandøren av store elektriske varebiler til Posten Bring, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– De er vår største flåtekunde i Norge, og den som har kommet lengst i sin overgang til en helelektrisk bilpark. Med sin synlighet og størrelse spiller de derfor også en viktig rolle for å inspirere andre virksomheter til å ta mer bærekraftige bilvalg.
Siden 2022 har Ford levert mer enn 230 E-Transit til Posten, som også var blant de første virksomhetene i Europa som tok i bruk den 2-tonns elektriske varebilen. Posten deltok nemlig i Ford Europas utviklingsprosjekt for å teste prototypen av E-Transit.
De bidro dermed med verdifulle innspill som gjorde varebilen enda bedre tilpasset norske næringskunders behov.
– For oss, som en stor statlig aktør, er det viktig å være ledende i overgangen bort fra fossile drivstoffkilder til elektriske kjøretøy og mer miljøvennlig logistikk, sier innkjøpssjef i Posten Bring, Frode Skallerud.
– Ford E-Transit har de siste to årene fungert svært bra for Posten – både i forhold til forutsigbarhet og lite nedetid. Det er også viktig for oss at E-Transit er en trygg arbeidsplass for våre ansatte, med gode vurderinger i uavhengige sikkerhetstester.

Foran fra venstre: Postens Alexander Franke, innkjøpssjef Frode Skallerud og driftsansvarlig i Oslo, Carlos Jacobsen.
Posten Bring har rundt 2.900 varebiler som de eier, og av disse er nå over 70 prosent helelektriske. Og denne prosenten vil øke.
For innkjøpssjefen i Posten Bring er ikke i tvil om at utviklingen, både teknologimessig og hva infrastruktur angår, det siste året nå gjør det enda mer aktuelt for flere å kjøpe nullutslippsvarebiler.
– Ford E-Transit tilhører en ny generasjon store elektriske varebiler – med lengre rekkevidde, høy nyttelastkapasitet og et flåtestyringssystem som bidrar til maksimal driftseffektivitet, sier Skallerud.
– Alt dette bidrar til å gjøre elektriske store varebiler til et mer aktuelt valg for flere virksomheter enn den forrige generasjonen. Vår helhetsvurdering tilsier at E-Transit per i dag er det klart beste alternativet i sitt segment.
E-Transit er riktignok ikke den mest solgte elektriske varebilen her hjemme, det er Volkswagen ID. Buzz, men i 2-tonnssegmentet er E-Transit den elektriske kongen.
Den elektriske varebilen kan fås med en elektrisk rekkevidde på opptil 402 kilometer, lasteplass på over 15 kubikkmeter og maksimal nyttelast på 1.745 kilo, opplyser Ford.
De legger til at mer enn halvparten av alle elektriske E-Transit som blir levert i Norge er ombygde med egne skreddersydde innvendige og utvendige løsninger – om det er som minibuss, skapbil, kjølebil, lastebil med kran eller tipp eller annen variant.
– Så godt som alle varebilene vi har levert til Posten i løpet av de siste tre årene er helt vanlig store elektriske varebiler som primært brukes til å frakte pakker til og fra deres kunder i hele Norge, forklarer Berg hos Ford Norge.
– Det er en stor tillitserklæring å fortsatt få levere vår E-Transit til en så viktig oppgave som dette.
Les også: