Posten har ledet an i overgangen til nullutslipp, og så sent som i fjor havnet de på en svært så eksklusiv liste satt sammen av Financial Times og analysebyrået Statista med 600 selskaper utpekt som europeiske klimaledere. Dette blant annet etter at Posten hadde kuttet utslippene med 62 prosent på 12 år.
Det har de blant annet klart etter å ha skiftet ut store deler av kjøretøyparken med biler som ikke har lokale utslipp, og det er nå godt over 2.000 elektriske kjøretøy i den store flåten.
– For oss, som en stor statlig aktør, er det viktig å være ledende i overgangen bort fra fossile drivstoffkilder til elektriske kjøretøy og mer miljøvennlig logistikk, sier innkjøpssjef i Posten Bring, Frode Skallerud.
Posten Bring har rundt 2.900 varebiler som de eier, og av disse er nå over 70 prosent helelektriske. Og denne prosenten vil øke.
For innkjøpssjefen i Posten Bring er ikke i tvil om at utviklingen, både teknologimessig og hva infrastruktur angår, det siste året nå gjør det enda mer aktuelt for flere å kjøpe nullutslippsvarebiler.
– Ford E-Transit tilhører en ny generasjon store elektriske varebiler – med lengre rekkevidde, høy nyttelastkapasitet og et flåtestyringssystem som bidrar til maksimal driftseffektivitet, sier Skallerud.
– Alt dette bidrar til å gjøre elektriske store varebiler til et mer aktuelt valg for flere virksomheter enn den forrige generasjonen. Vår helhetsvurdering tilsier at E-Transit per i dag er det klart beste alternativet i sitt segment.
– Så godt som alle varebilene vi har levert til Posten i løpet av de siste tre årene er helt vanlig store elektriske varebiler som primært brukes til å frakte pakker til og fra deres kunder i hele Norge, forklarer Berg hos Ford Norge.
– Det er en stor tillitserklæring å fortsatt få levere vår E-Transit til en så viktig oppgave som dette.
Les også:
- Hei, en norsk St1-stasjon!
- Tollkrig gir enorme kostander for bilmerkene
- Vil ha forbud mot varsling av kontroller