Dette er Volkswagen-gruppens aller mest populære elbil, Volkswagen ID.4. (Foto: Volkswagen)

Gigantgruppe doblet elbilsalget

Elbilene er i ferd med å få fart på seg, noe salget til den store Volkswagen-gruppen viser.


Det har vært mange overskrifter rundt den litt daffe elbilinteressen utenfor Norges grenser, og det har vært stilt spørsmål om det er riktig å satse så tungt på elektriske biler som produsentene faktisk gjør. 

Men nå viser salgstallene til den svære Volkswagen-gruppen, som i antall nybiler kun blir slått av Toyota-gruppen, at stadig flere hopper om bord på elbil-toget. 

-->
– Vi økte våre helelektriske leveranser over hele verden med rundt 60 prosent i første kvartal. Spesielt i Europa klarte vi å utvide vår ledende posisjon i dette segmentet betydelig med en dobling av leveranser, sier Marco Schubert i Volkswagen-gruppen. 

– Andelen helelektriske modeller i vårt totale volum i Vest-Europa har også doblet seg til rundt 19 prosent i hele vår region. 

Videre forteller han at det er en økning på 29 prosent på bestillinger uansett biltype, og at de nå har en ordrebok på rundt én million kjøretøy. 

– I de kommende månedene forventer vi ytterligere medvind fra mange nylanserte modeller, legger Schubert til. 

Totalt levert gruppens mange bilmerker ut 2,13 millioner kjøretøyer i 1. kvartal, noe som er opp 1,4 prosent fra 2,10 millioner kjøretøyer som de leverte ut i løpet av fjorårets tre første måneder. 

Faktisk er det kun Kina som hadde en nedgang, -7 prosent, mens alle de andre hovedregionene kunne vise til dels stor oppgang. 

Av det totale salget var det 216.800 biler som var helelektriske, og det er opp fra 136.400 fra samme periode i fjor. Det er +59 prosent.

I 1. kvartal steg den globale elbilandelen fra 6 til 10 prosent, og i Europa var veksten på hele 113 prosent. Altså mer enn dobling av salget. 

Volkswagen Group er markedsledende på elbilmarkedet her i Europa med en solid andel på rundt 26 prosent – så de står bak hver fjerde nye elbil. 

Av nye og oppdaterte modeller peker gruppen på Volkswagen ID.7 Tourer, Skoda Elroq og Audi Q6 e-tron som populære valg, og legger til at elbilbestillingene i Vest-Europa øker spesielt betydelig (+64 prosent).

Ok, så hva er de mest populære elbilene i gruppen? Jo, slik er topplisten:

  • Volkswagen ID.4/ID.5: 43.700 biler
  • Volkswagen ID.3: 28.100
  • Audi Q4 e-tron (ink. Sportback): 22.800
  • Skoda Enyaq (ink. Coupé): 20.200
  • Volkswagen ID.7 (ink. Tourer): 19.100
  • Audi Q6 e-tron (ink. Sportback): 16.000
  • Porsche Macan: 14.200
  • Volkswagen ID. Buzz (ink. Cargo): 12.700
  • Cupra Born: 11.000
  • Cupra Tavascan: 7.600
Her den ganske nye Porsche Macan:

(Foto: Porsche)

Volkswagen-merket sto for øvrig for 95.200 av de totalt 216.800 elbilene som ble levert de tre forrige månedene, mens Audi var en klar toer med 46.400 leverte elbiler.

Av de 2.133.600 bilene Volkswagen-gruppen leverte ut i 1. kvartal var 1.134.200 personbiler fra Volkswagen-merket, og Audi fulgte med 383.400 leveringer og Skoda sto bak 238.600.

Så hva med eksklusive Bentley og Lamborghini, to andre merker som hører hjemme i den tyske gigantgruppen? 

Jo, 2.400 fikk nøklene til helt nye Bentley-biler, mens 3.000 heldiggriser kunne sette seg inn i sine splitter nye Lamborghini-biler. Og nei, ingen av disse merkene har enn så lenge ikke noen elbiler på markedet. 

Les også:

Hva tenker du