Tyske Carly har spesialisert seg på bildiagnostikk, og åpner for at privatpersoner får tilgang på bilens skjulte informasjon. Og dette benytter mange seg av.
Siden 2014 har de analysert over 60 millioner biler, og har nå gjennomført en analyse gjennom data samlet inn via funksjonen «Battery Health Check» som viser, ja, batteriets helse.
Her har Carly også sjekket data fra bilbatterier i norske biler, og det er nedslående resultater. 1 av 4 bilbatterier er enten i dårlig eller svært dårlig stand.
Videre har de også fordelt tallene på bilmerkene, og ser at det er til dels store forskjeller. De norske tallene viser at bilmerkene Honda, Nissan og Kia har størst andel batterier i dårlig stand, mens Toyota, Mazda og Volkswagen har størst andel batterier i god stand.
De understreker at dette er data samlet inn via biler med forbrenningsmotor og omfatter ikke elbiler, så dette er ikke de store batteripakkene som driver elbilene.

Carly forklarer at mange biler i Norge og Norden har et høyere strømforbruk på grunn av kaldt klima, og dette fører til at bilbatteriene slites raskere. De legger til at kulden gjør at en motorstopp kan være direkte farlig, spesielt i tynt befolkede områder.
Videre sier de at bileierne er for sløve når det kommer til å sjekke batteritilstanden, og resultatet er at mange venter for lenge med å bytte batteri.
Det viser også tall fra bilbergerne, og NAF-tallene for 2024 viser at den vanligste årsaken til at de måtte rykke ut i fjor var startproblemer og batteritrøbbel.
Nummer to på listen var punktering, og den tredje vanligste grunnen til NAFs bilberging i 2024 var hjul og oppheng.
Tyske Carly tilbyr altså diagnostikk, og har også løsninger som enkelt viser hvordan det står til med bilbatteriet.
– Med vår app kan bileiere se batteriets status i sanntid, som gir mulighet til handling før problemet oppstår. Du kan blant annet sjekke batteriets helse, inkludert utladningsmønstre, spenningsnivåer og ladeatferd – uten et verkstedbesøk, forklarer Dali Ati, leder for internasjonalisering i Carly.

Analysen som viser at 1 av 4 norske biler har batterier med dårlig stand er basert på «Battery Health Check»-funksjon og omfatter norske brukere i perioden januar til desember 2024, og dette inkluderer data om utladningsmønstre, spenningsnivåer og ladeatferd. forklarer Carly.
Les også: