Nå skal det settes fokus på trafikksikkerhet for unge menn, og det skal gjøres via rattprat. (Fotos: Trygg Trafikk)

Unge menn tar vanskelige samtaler i bilen

Motorsportutøver Emil Gjerdrum og fotballtalentet Sverre Nypan er blant unge profiler som nå setter fokus på unge menns adferd i trafikken.


Statistikken taler sitt klare språk. 7 av 10 unge som mister livet eller skader seg alvorlig i trafikken er menn i alderen 18-24 år, som dermed er overrepresentert. Det skal Volvo og Trygg Trafikk prøve å gjøre noe med.

De går nå sammen om en ny kampanje kalt «Ta vare på gutta», og denne setter fokus på et generelt stort problem for unge menn – å ha samtaler om vanskelige temaer.

-->
– Ulykkestallene viser at unge mellom 18 og 24 år har høyest risiko for å bli involvert i en alvorlig ulykke. Dette prosjektet setter trafikksikkerhet på dagsordenen, samtidig som det adresserer andre utfordringer unge menn møter i dagens samfunn, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.

Her gjør de noe smart. For den vanskelige praten gjøres nemlig i en bil, mer eksakt en Volvo XC90, og det viser seg at dette er en arena som passer godt for åpenhjertige samtaler.

Det er ikke overraskende, for forskning har vist at bilen er et effektivt sted å ha vanskelige samtaler, blant annet fordi mangel på øyekontakt gjør det lettere å åpne seg.

Det er influenser Gard «MankeGard» Øksendal som leder «rattpraten» med unge profiler fra Generasjon Z, hvor temaer som rus, fart, mobilbruk og unge menns psykiske helse settes på agendaen.

– Det skjer noe spesielt når vi setter oss i en bil og prater med hverandre, sier Øksendal.

– Uten øyekontakt senkes terskelen for å åpne seg, og bilen skaper en trygg arena for vanskelige samtaler. Mange unge menn har det tøft, og det er ikke alltid like lett å få ut frustrasjonen man kjenner på. For noen blir råkjøring en måte å flykte fra stress på. Kjenne at man lever. Å få prate ærlig om dette kan utgjøre en stor forskjell.

Det er heller ikke tilfeldig at Volvo er med på dette, for svenskene har helt siden de startet opp for 98 år siden hatt fokus på sikkerhet. Det var som kjent svenskene som introduserte det moderne 3-punkts sikkerhetsbeltet på slutten av 1950-tallet.

Volvo ser nå på arbeidet med unge menn som en naturlig forlengelse av denne sikkerhetsarven, og deler Trygg Trafikks visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken.

Ulykkesstatistikken er bare én av mange negative statistikker som gutta topper. Tall fra Opinions ungdomsundersøkelser viser at stadig flere gutter er bekymret for egen framtid, og at mange føler seg oversett i samfunnsdebatten, opplyser Trygg Trafikk.

– Unge menn har lenge vært blant de mest utsatte i trafikken, men de er også en gruppe som føler seg oversett. Med «Ta vare på gutta» ønsker vi å treffe unge menn i målgruppen på deres premisser, sier Cecilie Bryner, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

– Å ta vare på gutta handler ikke bare om å redde liv i trafikken, men om å vise unge menn at de er verdifulle og har en viktig plass i samfunnet. Denne kampanjen anerkjenner utfordringene gutta står overfor, både i trafikken og i livet generelt, og understreker vårt engasjement for å ta disse utfordringene på alvor.

Kampanjen «Ta vare på gutta» er allerede en suksess, og videoer fra samtalene har nådd over én million organiske visninger på TikTok og YouTube.

I tillegg til videoserien inkluderer kampanjen undervisningsmateriell rettet mot ungdomsskoler og videregående skoler, der målet er å skape refleksjon blant unge sjåfører og bidra til at unge tar tryggere valg i trafikken, opplyser Trygg Trafikk.

Metropolen har også sluppet en låt kalt «Ta Vare (XC90)», og denne har på kort tid fått over 100.000 avspillinger og vært listet på New Music Friday Norway.

Her kan du sjekke ut alle videoene i kampanjen.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Volvo Trygg Trafikk Motor