Over i Hollywood har vi sett biler kjøre opp-ned i for eksempel tunneler, men vi skal selvsagt ikke tro alt vi ser på film.
Selv Formel 1-biler, de med best marktrykk og høyeste hastigheter rundt svingene, sliter med å kjøre opp-ned selv om de hadde funnet en lang nok og rett nok tunnel, for gravitasjonen har en tendens til å trekke ting ned mot jordkloden.
Dette stuntet kom etter at det ble klart at den særs imponerende bilen hadde satt en ny imponerende rekord rundt Top Gear Test Track-banen, for der knuste den rekorden med 3,1 sekunder. Og ikke tro at dette er en liten sak.
Rekorden tilhørte nemlig en ekte F1-bil fra 2004, mer eksakt en V10 Renault R24.
Under rekordforsøket kjørte Thomas Yates Spéirling opp en rampe og inn på en spesialbygd plattform. Deretter roterte gulvet på plattformen og snudde hyperbilen fullstendig. Downforce-on-Demand-systemet skapte et tilstrekkelig vakuum under hyperbilens gulv til å holde den opp ned, og dermed overvant den tyngdekraften. Da bilen var helt på hodet, kjørte Yates den noen centimeter helt uten annen støtte enn viften.
Løsningen bidrar også til at dette er verdens raskeste bil, for denne klarer 0-96,5 km/t på lynraske 1,5 sekunder og klarer kvartmila (402 meter) på 8 sekunder og kan altså generere mer enn 3G, tre ganger tyngdekraften, i svinger.
Da McMurtry viste fram viftebilen under Goodwood-festivalen i 2021 kom de første spørsmålene om bilen kunne kjøre opp-ned, noe den altså kan.
Den spesifikke bilen som ble brukt til å sette denne rekorden er McMurtry Spéirling Pure Validation Prototype 1 (VP1), som er en videreutvikling av hyperbilen som satte Goodwood-rekorden og er neste steg mot den ferdige produksjonsmodellen, som det kun skal lages 100 eksemplarer av.
De første Spéirling Pure-leveransene skal skje til neste år, og blir enda mer imponerende enn denne prototypen. Blant annet skal produksjonsbilene få et batteri på 100 kWh, noe som åpner for at Spéirling klarer 20 minutter ute på banen i et «GT3-tempo».
McMurtry understreker at bilen er satt sammen etter de strengeste motorsportsikkerhetsstandardene til LMP1-biler – disse raskeste bilene i Le Mans. Og med et vilt marktrykk så stopper bilene nærmest momentant, noe som selvsagt også er en stor fordel.
Ok, du har selvsagt lyst til å se verdens første bil kjøre opp-ned, så fest setebeltet og trykk play:
Les også:
- For en drøm – Pac-Man brøyter seg vei inn i Volkswagen
- – Riktig autovern redder liv
- Sjekk innsiden av konseptet Kia EV2