Her er den nye sikkerhetsbilen i Formel E, en Porsche Taycan Turbo GT. (Fotos: Porsche)

Porsches nye sikkerhetsbil i Formel E

Den helelektriske Formel-serien har selvsagt også helelektriske sikkerhetsbiler, og under helgens to runder i Berlin dukket det opp en ny Porsche Taycan GT.


Formel E er en slags elektrisk søster til Formel 1, og i år skal det kjøres 16 runder over hele verden.

I helgen var det duket for Berlin E-Prix, og under det første løpet var australske Nick Cassidy raskest. For hjemmepublikum var det nok en liten nedtur, for han kjører for Jaguar.

Men under det andre løpet kunne tyskerne juble. Nå var det riktignok Antonio Da Costa fra Portugal som vant, men han ratter en Porsche. Cassidy fulgte da på 2. plass, så han hadde en flott helg i Berlin ‒ som jo mange ofte har. 

Australieren leder da også sammenlagt etter 10 kjørte runder, mens den tyske Porsche-føreren Pascal Wehrlein følger nærmest med britiske Oliver Rowland hos Nissan på 3. plass med seks runder igjen. 

Porsche avsluttet altså helgens Formel E med en skikkelig opptur, og det skulle kanskje bare mangle. De presenterte nemlig en helt ny sikkerhetsbil, eller skal vi si to? 

Til hjemmerunden dukket det opp to helt nye Porsche Taycan Turbo GT, så dermed ble tidenes kraftigste produksjons-Porsche en sikkerhetsbil i det helelektriske verdensmesterskapet. 

Ikke at det er så overraskende. Porsche kunne presentere den nye Taycan så sent som i februar, og Turbo GT følger i hjulsporene til Turbo S som kom i 2019. 

Porsche hadde klar to varianter, en hovedbil og en erstatningsbil, oppsiktsvekkende nok med ulike egenskaper og i ulike farger.

‒ Bærekraft og elektrifisering er av stor betydning for Porsche, noe som gjenspeiles i våre motorsportaktiviteter – inkludert utplasseringen av Taycan Turbo GT som en sikkerhetsbil, sier Thomas Laudenbach, visepresident Porsche Motorsport. 

‒ Dette er et symbol på det faktum at vi lærer av motorsport for serieapplikasjoner. I Formel E gjelder dette spesielt våre elektriske sportsbiler, for eksempel innen energistyring. Dette er en annen grunn til at Taycan har forbedret seg i nesten alle disipliner nylig.

For også Taycan som skapte furore da den kommer utvikler seg, og den nye satte blant rekorder både på Nürburgring og Laguna Seca. Bilen klarer 0-100 km/t på 2,2 sekunder og har en toppfart på 305 km/t med Weissach-pakke. 

Den har også en attack-modus som er direkte inspirert av Formel E-bilen Porsche 99X Electric, og her er det 120 kW ekstra kraft i en kort periode. 

Porsche nøyer seg altså ikke bare med en bil, men har klar to spesialutgaver. En Taycan Turbo GT i den eksklusive eksteriørfargen Purple Sky Metallic selvsagt med Weissach-pakken og uten bakseter. 

Den andre bilen i Shade Green Metallic er langt mer original, og er en 4-seter uten ekstra ytelsesøkning.

Som konseptet til Porsche 99X Electric ble Taycan også utviklet ved Porsches forsknings- og utviklingsanlegg i Weissach, mens Porsche-spesialistene hos Manthey med base på Nürburgring er ansvarlig for de nødvendige modifikasjonene.

Dette inkluderer elementer som varsellysene og tilhørende elektrisk utstyr, høyteknologisk kommunikasjonsutstyr og brannslukningsapparater. 

Bak rattet sitter den erfarne portugisiske føreren Bruno Correia. 

I tillegg til det offisielle Tag Heuer Porsche Formula E Team kjører også Andretti Formula E med Porsche 99X Electric, så det er totalt fire Porscher i mesterskapet.

Årets Formel E-mesterskap som har VM-status avsluttes 21. juli i London, og det er to uker etter at F1 har gjort unna sin britiske runde på selveste Silverstone.

Her er flere bilder av den nye sikkerhetsbilen i Formel E, Porsche Taycan Turbo GT:

Les også:

 

Debatt