Her kjører Nils Sødal en elbil opp på en monstervekt, og dessverre viser vektmålingene at elbiler veier mye. (Fotos: NAF)

Mange nye elbiler har en vektutfordring

NAF veide bilene som var med på rekkeviddetesten i vinter, og 15 av de 22 bilene veide mer enn det som var oppgitt i vognkortet. Og elbiler er altså tunge i utgangspunktet.


– Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For det er nemlig slik at store batteripakker drar matchvekten til elbilene opp, og det går utover lastekapasiteten. Faktisk så mye at mange elbiler har mindre enn 480 kilo nyttelast, en grense som NAF anbefaler for en familie på fire.

Nyttelasten finner du ved å ta den tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten som også inkluderer en sjåfør på 75 kilo. Veier føreren mer enn dette må også dette plusses på i regnestykket.

NAF testet vektutfordringen under fjorårets vintertest, og resultatet var da nedslående. Kun 8 av 29 biler veide det som var oppgitt eller mindre, så de var spente på årets resultat.

Dessverre var det ikke mye bedre, for 15 av 22 biler veide mer enn det som var oppgitt i vognkortet, så her må eierne være oppmerksomme på vekten.

NAF sier at fasit er at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene. For elbilene ble snittet 453 kilo nyttelast, mens dieselbilene endte på 592 kilo. Bensinbilene landet på et snitt på 529 kilo ‒ 16,8 prosent mer enn elbilene.

NAF har beregnet dette med bakgrunn i tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

‒ Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal.

Ikke bare veide mange av elbilene mer enn det som var oppgitt, men elbiler generelt har i utgangspunktet en lavere tillatt nyttelast. Og her blir ikke minus og minus pluss. 

‒ Under årets vintertest veide 15 av 22 biler mer enn vognkortet sier. Noen av familiebilene i testen hadde store avvik, sier Sødal.

Resultatet er altså mindre tillatt last.

Halvparten av elbilene som ble testet under vinterens El Prix veide under 20 kilo mer enn det som var oppgitt i vognkortet, mens 7 veide det samme som oppgitt eller mindre. 15 biler veide mer enn oppgitt.

‒ Vekttestene vi gjør viser at nyttelast er noe bilkjøperne bør være opptatt av. Noen biler har så dårlig nyttelast at du knapt får med deg bagasje på en lovlig måte, mens andre klarer seg bra, sier Sødal. 

– Dette gjelder både nye elbiler og modeller som det allerede ruller mange av på norske veier, sier han.  

En grunn til at bilene som NAF tester veier mer er at biler som er øremerket tester ofte har mye utstyr, og en ting som for eksempel trekker opp totalvekten er panoramatak.  

‒ Tenk gjennom hvilket ekstrautstyr du skal ha på elbilen din, råder Sødal.

‒ Et panoramatak er fint, men det veier plutselig 100 kilo. Det går utover hvor mye bagasje du kan ha med deg på lovlig vis. Overlaster du bilen kan det gå ut over trafikksikkerheten. Så vår oppfordring er å ha dette på sjekklisten når du skal kjøpe elbil, sier Nils Sødal.

Så hvem scoret dårligst?

Jo, om vi ser bort fra Lotus Eletre som hadde påmontert testutstyr som veide en del var det Kia EV9 som endte 58 kilo over den oppgitte vekten, mens Hyundai Ioniq 6 var nest dårligst med pluss 46 kilo. 

På den andre enden kom BMW i5 ut med 31 kilo ekstra kilo til bagasje, mens Audi Q8 kom ut med pluss 22 kilo med nyttelast. 

Sjekk alle resultatene for bilene testet både i 2024 og i 2023 via lenkene under. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Forbruker NAF