Porsche har for tiden en av de aller sterkeste serieproduserte SUV-modellene på markedet, et iltert dyr kalt Cayenne Turbo S E-Hybrid som huser vanvittige 680 hestekrefter.
Den leder foreløpig an i Volkswagen-familien, noe som kanskje ikke varer så veldig lenge. Lamborghini tester nemlig for tiden ut en ny variant av Urus, denne høyreiste oksen med 641 hestekrefter. Hva den nye versjonen kalt Urus Evo vil få av krefter er ikke kjent, men vi blir ikke overrasket om den har rettet siktet med Cayenne Turbo S E-Hybrid.
-->
Også Porsche har på gang en ny versjon av sin sinte SUV, men denne gang handler det nok ikke om å overgå seg selv når det kommer til krefter.
Men det vet vi ikke helt sikkert, for Porsche har enn så lenge ikke sagt så veldig mye om den nye Cayenne-utgaven. Men de bekrefter at den er laget for racerbanen, for det er ingen ringere enn Walter Röhrl som nå har luftet bilen.
Den tyske 74-åringen er intet mindre enn to ganger verdensmester i rally (1980, 1982), og det uten å kjøre alle rallyene. Röhrl stilte nemlig ikke opp i VM-runder han mislikte, inkludert Rally Finland med sine mange store hopp. Tyskeren mente at bilene hørte nede på landejorden, så dermed fikk ikke finnene se rallymesteren.
Nede på landejorden hører utvilsomt den nye Cayenne hjemme, og Röhrl har mer enn gjerne testet den rundt Hockenheimring. Målet er selvsagt best mulig kjøreegenskaper, og veteranen er storfornøyd med hva Porsche har fått til.
‒ Nye Cayenne er et stort steg framover sammenlignet med alt annet. Bilen redefinerer uttrykket SUV, sier han.
Cayenne er modellen som på mange måter berget Porsche da de kom med sin første SUV i 2002, og siden har det tyske sportsbilmerket solgt mer enn én million slike.
Siden starten har Porsche fortløpende utvidet familien med modeller som GTS, Turbo S, Diesel (utgått nå) og S E-Hybrid.
I 2019 kunne de også vise fram en coupéversjon, og det er en slik Röhrl nå har fått prøvd. Mer eksakt en som er basert på Cayenne Turbo Coupé, og Porsche melder at de har fokusert på enda mer dynamiske egenskaper. Altså vil de at den kjører enda raskere rundt Hockenheimring.
‒ Sammenlignet med Cayenne Turbo Coupé, er frontfelgene nå en halv tomme bredere, og negativ camber er økt med 0,45 grader for å gi et større kontaktområde for de nye 22-tommers sportsdekkene utviklet spesielt for denne modellen, forklarer Lars Kern, den vanlige testføreren som hadde invitert Röhrl til Hockenheimring.
Den viktigste nyheten er kanskje et nytt oppsett for Porsche Dynamic Chassis Control, et system som klistrer bilen enda mer til asfalten rundt svingene.
‒ PDCC holder alltid karosseriet balansert og jevn, selv under veldig livlige svinger, sier Kern.
Porsche holder foreløpig kortene til brystet, og den bilen som Röhrl hadde også kamuflasjedrakt. Men den gamle rallystjernen er pensjonist og ikke ansatt hos Porsche, så han røper mer enn gjerne litt etter sine mange runder rundt banen.
‒ Bilen er utrolig stabil selv i raske svinger, og inn i svingene er den ekstremt presis. Mer enn noen gang har du følelsen av at du sitter i en kompakt sportsbil i stedet for i en stor SUV, slår han fast.
Så får tiden vise om den slår kommende Urus Evo rundt en bane, for kanskje er det duket for en aldri så liten familiefeide her?
Les også: