Lamborghini planlegger elbil

Det var bare et tidsspørsmål. Nå sier Lamborghini som er eid av Volkswagen-gruppen at de planlegger en ren elbilmodell, men først skal de vri fokus over på hybridteknologien.


Nå er ikke superbilmerket Lamborghini helt ukjent med elektrifiserte drivverk, for de har faktisk en superbil som på en måte også er en hybrid.

Da Lamborghini avduket den ultraville Sian med 819 hk og en toppfart på over 350 km/t i 2019 kunne de også presentere en helt ny løsning.

Lamborghini hadde nemlig montert en 34 hk sterk e-motor på girkassen, så her var det altså en mildhybrid med en kobling direkte mellom girkassen og hjulene. Men de hadde noe mer oppsiktsvekkende på lager.

For batteriet var ikke et vanlig litium-ion, men faktisk noe som kalles for en «super-kapasitor». Ifølge Lambo var det en rekke fordeler med akkurat dette, som vekt og muligheten til å benytte energien høstet fra for eksempel bremsene umiddelbart. Hybridsystemet veide kun 34 kilo.

Superbilen Sian er unntaket, for italienerne har ellers holdt seg til den tradisjonelle løsningen med en diger motor under panseret. Men det blir det snart slutt på.

Lamborghini hører hjemme i det samme konsernet som Porsche og Audi, og begge disse to er allerede i gang med elbilsatstingen. Det har også opprettet plattformer spesielt for sportsbiler i Volkswagen-gruppen, og som kjent deler man jo det meste innenfor familien.

Men Lambo har ikke vært nevnt når Porsche og Audi har annonsert både plattformer og planer, og har stort seg holdt seg til sitt. Det betyr dog ikke at de gir blaffen i elektrifisering, for det kan de jo ikke.

Utslippskravene strammes stadig inn, og skal oksen løpe videre i framtiden må bilene elektrifiseres, og det skal også Lamborghini gjøre.

‒ Vi har akkurat lagt en ny kurs for elektrifisering, forklarer president Stephan Winkelmann.

‒ Dette er nødvendig nå som verden endrer seg radikalt, og vi ønsker å gi vårt bidrag ved å fortsette å redusere miljøpåvirkningen gjennom konkrete prosjekter. Vi har en helhetlig plan som inkluderer både produktene og produksjonsområdet, men vi vil være vi alltid være trofast mot vårt DNA.

Det betyr altså vanvittige kjøreegenskaper og motorer med ekstraordinær ytelse, og de skal også bruke dette året og det neste til å feire forbrenningsmotoren. Blant annet skal de i løpet av året presentere to nye biler med V12-motorer.

I 2023 skal de lansere sin første serieproduserte hybrid, og i 2024 skal hele modellserien være elektrifisert. Målet er å halvere CO2-utslippet innen 2025.

Og da er det kanskje greit å høre hjemme i Volkswagen. For i løpet av fire år har Lamborghini samlet 1,5 milliard euro, og dette skal brukes til hybridsatsingen. Dette er tidenes største investering signert sportsbilmerke. Her snakker vi altså om vanlige hybridløsninger, og ikke en slik som Sian hadde.

Så, i siste halvdel av 2020-tallet, skal de gi gass rundt de rene elbilmodellene.

Modellen som skal slå følge med de tre «vanlige» modellene Urus, Aventador og Huracan blir en ren elbil, og blir dermed det siste steget over til en helelektrisk framtid for okse-merket.

Vi vet rett og slett ikke om det er denne som gjemmer seg under lakenet på bildet av Winkelmann da han presenterte de nye planene, men skal vi i så fall gjette på at det blir en 2+2 coupé?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter