El-pickupen som dro 454 tonn(!) vises fram

Fords elektriske versjon av den særs viktige F-150 nærmer seg nå produksjon.


Du tror kanskje Mustang Mach-E er den viktigste nye modellen for Ford? Vel, det stemmer når man tenker på det europeiske markedet, og det faktum at bilen markerer overgangen til helelektriske biler for det amerikanske merket.

Men på hjemmebane er det nå en modell som er langt viktigere, den elektriske versjonen av pickup-favoritten F-150.

Fords F-serie har utrolig nok vært den mest populære bilen i USA i godt over 40 år, og disse pickupene ga også en solid knock-out til konkurrentene på fjorårets salgsliste. Så om det virkelig er en virkelig viktig modellserie for Ford USA, er det denne.

Men nå lurer også en gryende elbil-revolusjon i skyggene, og spesielt etter at klimaskeptiske Donald Trump måtte forlate Det hvite hus kan bilprodusentene vente seg stadig nye utslippsrestriksjoner. Ford har selvsagt sett hva som kan komme for lenge siden.

Allerede i 2019 viste de fram noe så uhørt som en elektrisk F-150, og for å vise skeptiske pickup-kunder at denne ikke står tilbake for de med digre tradisjonelle motorer gjennomførte de litt av et stunt.

De inviterte en rekke F-150-eiere til en jernbane, og for å vise hva den elektriske prototypen av F-150 dugde til skulle bilen slepe et togsett som veide over 1 million pound ‒ 454 tonn.

Hvordan det gikk skal du få se i en video lengre ned, så heng med.

Siden har Ford jobbet videre med prototypen, og kommet så langt i utviklingen av de nå viser fram en nær produksjonsklar modell.

Målet er 563 hestekrefter og et dreiemoment på solide 1.050 Nm, og dette skal sørge for at pickupen kalt F-150 Lightning skal klare 0-100 km/t på rundt 4,5 sekunder.

Når det gjelder nyttelast som jo er viktig for en pickup er den opplyst til maks 900 kilo, og bilen kan selvsagt ikke trekke 454 tonn om ikke hengeren er parkert på noen jernbaneskinner. Men slepekapasiteten er solid nok, for Ford opplyser at den kan skal kunne trekke opp mot 4.500 kilo via versjonene med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken.

– F-150 Lightning representerer for Ford og USA et nytt høydepunkt på veien mot nullutslippssamfunnet og vår digitale tilkoblede framtid, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.

‒ I hele 44 år har F-serien vært USAs mest solgte pickup og selve ryggraden i landet vårt. Nå revolusjonerer vi denne for en ny generasjon.

Og hvor viktig den elektriske pickupen er viser helt klart investeringene. Ford har puttet inn 22 milliarder dollar i sin elektriske satsing, som riktignok også inkluderer biler som Mustang Mach-E og helelektrisk Transit.

Når det gjelder F-150 Lightning, som skal få en startpris på 330.000 kroner i USA før incentiver er trukket fra, er den satt sammen på en ny plattform som skal føre salgssuksessen videre inn i framtiden.

– Den er raskere enn F-150 Raptor, kommer med firehjulstrekk som standard, har et uavhengig bakhjulsoppheng, en power frunk, har nok strøm til huset ditt i tre dager og vil kontinuerlig forbedres ved hjelp av OTA-oppdateringer, forklarer administrerende direktør og toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.

‒ F-150 Lightning vil bli produsert på Rogue-fabrikken hvor Henry Ford endret verden og hvor min bestefar stemplet inn hver dag. F-150 Lightning representerer alt vi kan få til i USA når vi ser framover.

Ford planlegger to batteripakker til den lynende utgaven, en standard med en opplyst rekkevidde på 370 kilometer og en med en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer. Her er det verd å notere seg at Ford opplyser rekkeviddene i den amerikanske EPA-standarden, som normalt er hakket strengere enn WLTP-standarden her i Europa.

Rent teknologisk er F-150 Lightning utstyrt med Ford Co-Pilot360-teknologien og Blue Cruise, som åpner for selvkjørende muligheter på mer enn 160.000 kilometer med forhåndsgodkjente veier i USA og Canada.

Et annet smart system er kalt Onboard Scales, som ved hjelp av pickupens sensorer gir et estimat på den aktuelle vekten som er lastet i pickupen. Systemet fungerer sammen med Intelligent Range for å gi et nøyaktig anslag på gjenværende elektrisk rekkevidde, basert på hvor tungt lastet bilen er.

En annen Ford-nyhet er infotainment-systemet, som nå er oppe i Sync4A og koblet til en 15,5-tommers berøringsskjerm. Sync4A skal tilpasse seg førerens vaner over tid, og åpner selvsagt for både Apple CarPlay, Android Auto og andre Sync AppLink-apper. F-150 Lightning er også utstyrt med et 12-tommers heldigitalt instrumentpanel.

Farley nevnte at den også er en rullende strømkilde. Ford Intelligent Backup Power åpner for 9,6 kW utgående strøm, og med Pro Power Onboard er det mulig å bruke bilens strøm som kilde for å gi strøm til verktøy eller andre strømkrevende produkter.

Under panseret foran hvor F-serien normalt har en motor er det en stor frunk på rundt 400 liter, og det vanntette rommet er også utstyrt med fire strømuttak, to USB-uttak og er drenerbart.

Under er bilen forsterket med metallplater for å beskytte batterier og motor mot tøft terreng, mens batteriene også er beskyttet av en vanntett boks pakket inn i krasjabsorberende materiale.

Ford satser også som den første i USA på 80 Ampere hjemmeladeløsning som standard. Dette gjør at F-150 Lightning lader 48 kilometer per time, mens en 150 kilowatt DC hurtiglader åpner for 87 kilometer på 10 minutter. Lading fra 15-80 prosent er opplyst til 41 minutter.

Og den er altså et aldri så lite lokomotiv også.

Det ville Ford vise i 2019, og her har du videoen som de laget da elbilen dro vanvittige 454 tonn over 1.000 yards, 914 meter.

Ford F-150 Lightning er meldt inn til amerikanske forhandlerne i 2022, og kundene kan velge mellom fire forskjellige versjoner og altså to forskjellige batteripakker.

Så får tiden vise om 563 elektriske hestekrefter og en solid slepekapasitet overbeviser amerikanerne, som jo fortsatt er noe skeptisk til biler som må lades.

Kanskje denne feier tvilen til side?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter