- Annonse -
HjemElbilerNy elbil med smekre linjer

Ny elbil med smekre linjer

Måkevinger og tre seter. Hils på en særs oppsiktsvekkende ny kinesisk elbil med et italiensk design.

Det skjer så mye i elbilindustrien at det nesten er umulig å holde den fulle oversikten, spesielt når mye av det som skjer tar plass på den andre siden av kloden.

- Annonse -

Under Beijing Auto Show i 2020 viste Voyah fram en ny elbil som gikk under radaren, og faktisk har hele merket gått oss hus forbi.

Dongfeng har vi derimot hørt om. Dette er en av de fire store bilprodusentene i Kina, og samarbeider blant annet med en rekke internasjonale bilmerker. Og faktisk er det meningen at disse og skal til gamlelandet gjennom Dongfeng Sokon (DFSK), hvor Gil Gruppen er importør.

Et annet merke som også hører hjemme i Dongfeng er altså ukjente Voyah, et merke som sikter seg inn mot det mer luksuriøse elbil-markedet.

Dette merket ble vi oppmerksom på da Car Design Award i forrige uke presenterte de 10 finalistene for årets priser, og en av de 10 utvalgte blant konseptbilene var altså en bil vi aldri hadde hørt om ‒ Voyah i-Land.

- Annonse -

Og har de klart å komme seg inn på en liste sammen med bilmerker som Lexus, Genesis, Nissan og Renault, må vi selvsagt sjekke de ut.

Vi fant altså ut at de er et merke under Dongfeng Motor, og skal lansere sin første elbil i år. Denne er basert på et konsept kalt iFree, ikke overraskende en litt futurisk SUV i helelektrisk drakt.

Og ambisjonene er det ingen å utsette på, for Voyah sier de skal presentere en ny modell hvert eneste år de neste fem årene, og bilene skal møte kundenes forventninger om stil, ytelser, smartness og kvalitet. Ja, litt som alle de andre merkene i det mer luksuriøse segmentet tenker.

Men det er altså ikke iFree som er i finalefeltet til Car Design Award, men en modell kalt i-Land.

- Annonse -

Og at den passer usedvanlig godt inn i et velutviklet og moderne i-land er det ingen tvil om. For sjekk dette:

Det er nesten ikke til å tro at et helt nytt kinesisk bilmerke har klart å designe en slik ellevill elbil, og det har de heller ikke.

Hjernen bak bilen hører nemlig hjemme i Italia, og det er noen virkelig legender som har hatt mer enn en finger med i spillet her. Nemlig Italdesign.

Dette selskapet står blant annet bak designet av en av verdens desidert mest gjenkjennelige og mest populære bilmodell gjennom bilhistorien. Det var nemlig de som hjalp Volkswagen til å designe arvtakeren til Bobla, ja, Golfen. Og ja, de står også bak det opprinnelige designet til Fiat Panda, for å ikke glemme en drøss med andre biler, både små og rare, og ikke minst sportslige og pene som BMW M1, Lotus Esprit og Maserati MC12.

Faktisk står Italdesign indirekte bak en av elbilene norske forbrukere venter aller mest på akkurat nå, Hyundais Ioniq 5. Designet til denne er nemlig basert på konseptet til Hyundai Pony fra 1974, en bil Italdesign tegnet for det sørkoreanske merket da de skulle kommer med sin første egenproduserte bilmodell.

Italdesign står ikke kun bak de utvendige linjene til i-Land, men også de innvendig inkludert grensesnittet mellom menneske og maskin (HMI). For det er særs viktig for Dongfeng og Voyah at bilene ikke bare smarte og teknologiske, men «virkelig vitale og åpne økosystemer», som de selv sier.

Inspirert av denne filosofien har Italdesign skapt i-Land, som ifølge italienerne kombinerer ergonomi og banebrytende teknologi med innovative estetiske løsninger.

Og vi kan trygt slå fast at de har mikset form og funksjon her.

Her har Italdesign latt seg inspirere av de klassiske Gran Turismo-bilene, og takket være en ny elbilplattform kalt ESSA som Voyah har utviklet har designselskapet laget en svært så lav og aerodynamisk elbil.

Konseptet har to ganske så oppsiktsvekkende detaljer.

To store måkevingedørene, og kun tre seter. Faktisk noe så usedvanlig som en 2+1.

Dette følger de opp med en skulptur av et design, hvor både linjer, lys og en hanekam i panseret gjør dette til et mesterlig og svært så usedvanlig konsept.

Sjekk denne sideprofilen:

Den ekte GT-følelsen kommer godt til syne bak, hvor en klassisk kort coupé-stuss kombineres med aerodynamiske linjer.

Klyver vi inn i Voyah i-Land kan vi altså se tre seter, hvor stolen på høyre side ser ut til å være hentet fra en business-jet som enten kan tilby fotstøtte eller et bord ‒ alt ettersom hva du ønsker.

Helt fremme er det en rekke flytende skjermer for både kjørehjelp og infotainment-systemer som utgjør dashbordet.

ESSA åpner selvsagt for helt ny teknologi under skallet, og bilen er selvsagt koblet til nett og er svært så selvkjørende på tredje nivå på skalaen.

Voyah har sagt at de faktisk skal sette i-Land inn i produksjon, men vi har ikke klart å finne noen spesifikasjoner rundt bilen. Og den versjonen blir nok helt sikkert ikke like spektakulær som konseptet er, men det skulle nesten bare mangle.

Og før vi sjekker ut bildene av Voyah i-Land må vi selvsagt ta opp et spørsmål som kanskje har dukket opp i hodet til noen av dere. Ser ikke bilen litt kjent ut?

For ja, vi har faktisk sett en lignende utgave tidligere. Tilbake i 2019 viste Italdesign fram et kunstverk av en elbil som rett og slett var kalt Da Vinci. Og det er dette konseptet som har vært grunnlag for i-Land, det er det ingen tvil om.

Nå er det nok ikke så mange som husker Italdesign Da Vinci, så sjekk den ut via en av lenkene som følger etter bildene av Voyah i-Land ‒ for Da Vinci-bilen er verd å bruke et par minutter på. Vi lover!

Men først bildene av Voyah i-Land:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her