Ny elbil med smekre linjer

Måkevinger og tre seter. Hils på en særs oppsiktsvekkende ny kinesisk elbil med et italiensk design.


Det skjer så mye i elbilindustrien at det nesten er umulig å holde den fulle oversikten, spesielt når mye av det som skjer tar plass på den andre siden av kloden.

Under Beijing Auto Show i 2020 viste Voyah fram en ny elbil som gikk under radaren, og faktisk har hele merket gått oss hus forbi.

Dongfeng har vi derimot hørt om. Dette er en av de fire store bilprodusentene i Kina, og samarbeider blant annet med en rekke internasjonale bilmerker. Og faktisk er det meningen at disse og skal til gamlelandet gjennom Dongfeng Sokon (DFSK), hvor Gil Gruppen er importør.

Et annet merke som også hører hjemme i Dongfeng er altså ukjente Voyah, et merke som sikter seg inn mot det mer luksuriøse elbil-markedet.

Dette merket ble vi oppmerksom på da Car Design Award i forrige uke presenterte de 10 finalistene for årets priser, og en av de 10 utvalgte blant konseptbilene var altså en bil vi aldri hadde hørt om ‒ Voyah i-Land.

Og har de klart å komme seg inn på en liste sammen med bilmerker som Lexus, Genesis, Nissan og Renault, må vi selvsagt sjekke de ut.

Vi fant altså ut at de er et merke under Dongfeng Motor, og skal lansere sin første elbil i år. Denne er basert på et konsept kalt iFree, ikke overraskende en litt futurisk SUV i helelektrisk drakt.

Og ambisjonene er det ingen å utsette på, for Voyah sier de skal presentere en ny modell hvert eneste år de neste fem årene, og bilene skal møte kundenes forventninger om stil, ytelser, smartness og kvalitet. Ja, litt som alle de andre merkene i det mer luksuriøse segmentet tenker.

Men det er altså ikke iFree som er i finalefeltet til Car Design Award, men en modell kalt i-Land.

Og at den passer usedvanlig godt inn i et velutviklet og moderne i-land er det ingen tvil om. For sjekk dette:

Det er nesten ikke til å tro at et helt nytt kinesisk bilmerke har klart å designe en slik ellevill elbil, og det har de heller ikke.

Hjernen bak bilen hører nemlig hjemme i Italia, og det er noen virkelig legender som har hatt mer enn en finger med i spillet her. Nemlig Italdesign.

Dette selskapet står blant annet bak designet av en av verdens desidert mest gjenkjennelige og mest populære bilmodell gjennom bilhistorien. Det var nemlig de som hjalp Volkswagen til å designe arvtakeren til Bobla, ja, Golfen. Og ja, de står også bak det opprinnelige designet til Fiat Panda, for å ikke glemme en drøss med andre biler, både små og rare, og ikke minst sportslige og pene som BMW M1, Lotus Esprit og Maserati MC12.

Faktisk står Italdesign indirekte bak en av elbilene norske forbrukere venter aller mest på akkurat nå, Hyundais Ioniq 5. Designet til denne er nemlig basert på konseptet til Hyundai Pony fra 1974, en bil Italdesign tegnet for det sørkoreanske merket da de skulle kommer med sin første egenproduserte bilmodell.

Italdesign står ikke kun bak de utvendige linjene til i-Land, men også de innvendig inkludert grensesnittet mellom menneske og maskin (HMI). For det er særs viktig for Dongfeng og Voyah at bilene ikke bare smarte og teknologiske, men «virkelig vitale og åpne økosystemer», som de selv sier.

Inspirert av denne filosofien har Italdesign skapt i-Land, som ifølge italienerne kombinerer ergonomi og banebrytende teknologi med innovative estetiske løsninger.

Og vi kan trygt slå fast at de har mikset form og funksjon her.

Her har Italdesign latt seg inspirere av de klassiske Gran Turismo-bilene, og takket være en ny elbilplattform kalt ESSA som Voyah har utviklet har designselskapet laget en svært så lav og aerodynamisk elbil.

Konseptet har to ganske så oppsiktsvekkende detaljer.

To store måkevingedørene, og kun tre seter. Faktisk noe så usedvanlig som en 2+1.

Dette følger de opp med en skulptur av et design, hvor både linjer, lys og en hanekam i panseret gjør dette til et mesterlig og svært så usedvanlig konsept.

Sjekk denne sideprofilen:

Den ekte GT-følelsen kommer godt til syne bak, hvor en klassisk kort coupé-stuss kombineres med aerodynamiske linjer.

Klyver vi inn i Voyah i-Land kan vi altså se tre seter, hvor stolen på høyre side ser ut til å være hentet fra en business-jet som enten kan tilby fotstøtte eller et bord ‒ alt ettersom hva du ønsker.

Helt fremme er det en rekke flytende skjermer for både kjørehjelp og infotainment-systemer som utgjør dashbordet.

ESSA åpner selvsagt for helt ny teknologi under skallet, og bilen er selvsagt koblet til nett og er svært så selvkjørende på tredje nivå på skalaen.

Voyah har sagt at de faktisk skal sette i-Land inn i produksjon, men vi har ikke klart å finne noen spesifikasjoner rundt bilen. Og den versjonen blir nok helt sikkert ikke like spektakulær som konseptet er, men det skulle nesten bare mangle.

Og før vi sjekker ut bildene av Voyah i-Land må vi selvsagt ta opp et spørsmål som kanskje har dukket opp i hodet til noen av dere. Ser ikke bilen litt kjent ut?

For ja, vi har faktisk sett en lignende utgave tidligere. Tilbake i 2019 viste Italdesign fram et kunstverk av en elbil som rett og slett var kalt Da Vinci. Og det er dette konseptet som har vært grunnlag for i-Land, det er det ingen tvil om.

Nå er det nok ikke så mange som husker Italdesign Da Vinci, så sjekk den ut via en av lenkene som følger etter bildene av Voyah i-Land ‒ for Da Vinci-bilen er verd å bruke et par minutter på. Vi lover!

Men først bildene av Voyah i-Land:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter