Klart for Mustang Mach 1

Denne må absolutt ikke forveksles med Mustang Mach-E.


4. mai kunne Ford Norge melde at de hadde levert ut sin aller første Mustang Mach-E til en kunde, nemlig Einar fra Oslo.

Bare ni dager senere mottok den norske Ford-importøren nok et lass med elbiler, og med to fulle lasteskip på et par uker bør det være mange som opplever det som Einar gjorde ‒ nemlig å få levert sin helt nye Mustang Mach-E.

Ford har altså satset så mye på den nye elbilmodellen at de har gitt den det berømte Mustang-navnet, men det betyr ikke at den originale sportsbilen navnet etter den potente hesterasen er død.

Snarere tvert om ‒ den lever i aller beste velgående.

Faktisk ble den for sjette år på rad verdens mest solgte sportsbil, og Ford skuflet ut hele 80.577 Mustanger i 2020. Dette ifølge en statistikk fra IHS Markit, noe som også viser at Mustang-salget sto for 15,1 prosent av hele det globale sportsbilsegmentet i fjor.

Mye av fjorårets suksess kan tilskrives nye spesialversjoner, slik som den nye Bullitt-modellen som hedrer bilen i filmen med det samme navnet fra 1968.

Og nå kjører Ford på en ny spesialversjon som hedrer et annet legendarisk navn, nemlig Mach 1 fra 1969.

Den nye Mustang-versjonen har fått flere elementer som et nikk tilbake til 51-åringen, deriblant frontgrillen, frontsplitter, diffusoren bak og bakspoiler i høy- eller lavglans svart og Magnetic utførelse. De unike 19-tommers aluminiumsfelgene er i utførelsen lavglans Dark Tarmish.

Navnet hinter altså til lydens hastighet, og den nye Mustang-utgaven er da også den råeste som får europeisk asfalt under dekkene. Her har Ford hentet ut 460 hestekrefter og et dreiemoment på 529 Nm ut av 5.0-liters V8 bensinmotor i aluminium.

– Det er en grunn til at Mustang er verdens mest solgte sportsbil, og med Mach 1 vil den bli en enda større stjerne blant Performance-fans i hele Europa. Den er utviklet med tanke på kjøring på både bane og vei og er på alle måter verdig å bære det ikoniske Mach 1-navnet, sier chief programmer engineer for Mustang Mach 1 i Europa, Matthias Tonn.

Ford har selvsagt ikke bare nøyd med å gi den en spesiell motor, og den har også fått en ny 6-trinns manuelle girkasse spesialtilpasset for å muliggjøre aggressive girskifter ved høye turtall. Sammen med en kort girvandring skal dette gjøre bilen morsom å kjøre.

Det er for øvrig mulig å få bilen med en 10-trinns automatgirkasse også.

Alt dette resulterer i at Mustang Mach 1 klarer 0-100 km/t på 4,4 sekunder med automatkassen, mens 100 km/t ned til 0 går på mindre enn 32 meter takket være 6-stempel Brembo-bremsekalipere.

De som går for old school manuelle gir kan klare 0-100 km/t på 4,8 sekunder, mens toppfarten da er på 267 km/t. Med automatkassen er det mulig å kjøre i 249 km/t.

Og det er bare å glemme gamle fordommer at muskelbilene bare går raskt rett fram.

Marktrykket på Mach 1 er økt med hele 22 prosent sammenlignet med Mustang GT takket være unikt fjæringsoppsett, og her er det spesialkalibrerte dempere og spesialutviklede fjæringer som gir bedre kontroll og raskere tilbakemeldinger ved kjøring i skarpe svinger, forklarer Ford.

Den elektriske styringsprogramvaren er også finjustert, og dette skal sørge for den mest presise styringen som en Mustang i Europa noensinne har hatt.

Det hjelper selvsagt også på grepet og kjøreopplevelsen at Ford har satt Michelin Pilot Sport 4-dekk på Mach 1.

På toppen kommer dronningen i Mustang-familien også med kjøremoduser som Sport og Track, og TrackApps åpner for at den bak rattet kan måle akselerasjon og benytte seg av Launch Control.

Ford opplyser at Mustang Mach 1 tilgjengelig i åtte unike fargekombinasjoner: Fighter Jet Grey med sorte og orange striper og bremsekalipere, Iconic Silver, Shadow Black og Oxford White med svarte og røde striper, og Velocity Blue, Twister Orange, Race Red og Grabber Yellow med svarte og hvite striper.

På innsiden har Ford kombinert mørke farger med aluminiumsdetaljer, mens sportssetene i skinn kommer med sømmer i Metal Grey.

Inkludert i de unike interiørdetaljene er det også et helt nytt startdisplay i det 12-tommers heldigitale instrumentpanelet, noe som skal bidra til et sportslig interiørdesign.

Selvsagt byr også Mach 1 på ting som avkjøling og varme i forsetene, Sync 3-infotainmentsystem og et B&O-lydsystem med hele 12 høyttalere.

Og det aller beste?

Jo, den er snart her. Ford Norge opplyser at de første kundeleveringene skal ta plass i juni, og prisen er satt til 1.220.200 kroner før leveringsomkostninger.

Så se opp Einar, det er en ny dronning på vei!

Les også:

Les mer om:

Nyheter