- Annonse -
HjemNyheterKlart for Mustang Mach 1

Klart for Mustang Mach 1

Denne må absolutt ikke forveksles med Mustang Mach-E.

4. mai kunne Ford Norge melde at de hadde levert ut sin aller første Mustang Mach-E til en kunde, nemlig Einar fra Oslo.

- Annonse -

Bare ni dager senere mottok den norske Ford-importøren nok et lass med elbiler, og med to fulle lasteskip på et par uker bør det være mange som opplever det som Einar gjorde ‒ nemlig å få levert sin helt nye Mustang Mach-E.

Ford har altså satset så mye på den nye elbilmodellen at de har gitt den det berømte Mustang-navnet, men det betyr ikke at den originale sportsbilen navnet etter den potente hesterasen er død.

Snarere tvert om ‒ den lever i aller beste velgående.

Faktisk ble den for sjette år på rad verdens mest solgte sportsbil, og Ford skuflet ut hele 80.577 Mustanger i 2020. Dette ifølge en statistikk fra IHS Markit, noe som også viser at Mustang-salget sto for 15,1 prosent av hele det globale sportsbilsegmentet i fjor.

- Annonse -

Mye av fjorårets suksess kan tilskrives nye spesialversjoner, slik som den nye Bullitt-modellen som hedrer bilen i filmen med det samme navnet fra 1968.

Og nå kjører Ford på en ny spesialversjon som hedrer et annet legendarisk navn, nemlig Mach 1 fra 1969.

Den nye Mustang-versjonen har fått flere elementer som et nikk tilbake til 51-åringen, deriblant frontgrillen, frontsplitter, diffusoren bak og bakspoiler i høy- eller lavglans svart og Magnetic utførelse. De unike 19-tommers aluminiumsfelgene er i utførelsen lavglans Dark Tarmish.

Navnet hinter altså til lydens hastighet, og den nye Mustang-utgaven er da også den råeste som får europeisk asfalt under dekkene. Her har Ford hentet ut 460 hestekrefter og et dreiemoment på 529 Nm ut av 5.0-liters V8 bensinmotor i aluminium.

- Annonse -

– Det er en grunn til at Mustang er verdens mest solgte sportsbil, og med Mach 1 vil den bli en enda større stjerne blant Performance-fans i hele Europa. Den er utviklet med tanke på kjøring på både bane og vei og er på alle måter verdig å bære det ikoniske Mach 1-navnet, sier chief programmer engineer for Mustang Mach 1 i Europa, Matthias Tonn.

Ford har selvsagt ikke bare nøyd med å gi den en spesiell motor, og den har også fått en ny 6-trinns manuelle girkasse spesialtilpasset for å muliggjøre aggressive girskifter ved høye turtall. Sammen med en kort girvandring skal dette gjøre bilen morsom å kjøre.

Det er for øvrig mulig å få bilen med en 10-trinns automatgirkasse også.

Alt dette resulterer i at Mustang Mach 1 klarer 0-100 km/t på 4,4 sekunder med automatkassen, mens 100 km/t ned til 0 går på mindre enn 32 meter takket være 6-stempel Brembo-bremsekalipere.

De som går for old school manuelle gir kan klare 0-100 km/t på 4,8 sekunder, mens toppfarten da er på 267 km/t. Med automatkassen er det mulig å kjøre i 249 km/t.

Og det er bare å glemme gamle fordommer at muskelbilene bare går raskt rett fram.

Marktrykket på Mach 1 er økt med hele 22 prosent sammenlignet med Mustang GT takket være unikt fjæringsoppsett, og her er det spesialkalibrerte dempere og spesialutviklede fjæringer som gir bedre kontroll og raskere tilbakemeldinger ved kjøring i skarpe svinger, forklarer Ford.

Den elektriske styringsprogramvaren er også finjustert, og dette skal sørge for den mest presise styringen som en Mustang i Europa noensinne har hatt.

Det hjelper selvsagt også på grepet og kjøreopplevelsen at Ford har satt Michelin Pilot Sport 4-dekk på Mach 1.

På toppen kommer dronningen i Mustang-familien også med kjøremoduser som Sport og Track, og TrackApps åpner for at den bak rattet kan måle akselerasjon og benytte seg av Launch Control.

Ford opplyser at Mustang Mach 1 tilgjengelig i åtte unike fargekombinasjoner: Fighter Jet Grey med sorte og orange striper og bremsekalipere, Iconic Silver, Shadow Black og Oxford White med svarte og røde striper, og Velocity Blue, Twister Orange, Race Red og Grabber Yellow med svarte og hvite striper.

På innsiden har Ford kombinert mørke farger med aluminiumsdetaljer, mens sportssetene i skinn kommer med sømmer i Metal Grey.

Inkludert i de unike interiørdetaljene er det også et helt nytt startdisplay i det 12-tommers heldigitale instrumentpanelet, noe som skal bidra til et sportslig interiørdesign.

Selvsagt byr også Mach 1 på ting som avkjøling og varme i forsetene, Sync 3-infotainmentsystem og et B&O-lydsystem med hele 12 høyttalere.

Og det aller beste?

Jo, den er snart her. Ford Norge opplyser at de første kundeleveringene skal ta plass i juni, og prisen er satt til 1.220.200 kroner før leveringsomkostninger.

Så se opp Einar, det er en ny dronning på vei!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her