Så mye koster ekstrautstyret til den ultimate direktørvognen

Dronningen i Mercedes-familien er ikke S-klasse. For over den finner vi en versjon kalt Maybach, den ultimate luksusvognen.


I fjor skjedde det store ting i Stuttgart. Mercedes hadde nemlig klar en ny generasjon av den ultimate modellen, S-klasse. Flaggskipet er selvsagt stappet med nye løsninger, og er så smart at den faktisk kan lære seg vanene til de om bord.

Et eksempel på luksusen kan vi nevne forsetene, for de foran må selvsagt sitte komfortabelt. Og Mercedes ingeniører hadde like godt montert inn 19(!) motorer i forsetene under utviklingen, og selvsagt også funnet plass til massasjefunksjon. Faktisk 10 programmer for bare dette.

I dagens elbilverden er ikke prisen veldig avskrekkende heller. Mange av som bestiller seg en Porsche Taycan runder nok ganske enkelt millionen, mens verstingversjonen av Tesla Model S kalt Plaid+ har en startpris på solide 1,5 million kroner.

For det kan du få en splitter ny Mercedes S-klasse, for her er startprisen 1,3 million kroner.

Men Plaid+-pengene holder ikke for den virkelige dronningen i S-klassen, den som også bærer navnet Maybach.

Denne er så eksklusiv at den ikke en gang har norske priser, men i Europa lyder inngangsprisen for Mercedes-Maybach S 580 4Matic på 164.500 euro. Til sammenlikning starter den samme utgaven uten Mayback-benevnelsen på 126.000 euro.

Så regn med opp mot et par millioner om du skal ha en Mercedes-Maybach S 580 med norske skilt, og adskillig mer om du går for den enda sterkere S 680 4Matic som har en utgangspris på hele 217.000 euro.

Men alle som har kjøpt en ny bil vet at utgangsprisen svært sjeldent samsvarer med den totale prislappen bilen lander på, for det er noe som heter ekstrautstyr. Bilselgerne liker ikke dette uttrykket, så de kaller det ofte for tilleggsvalg.

Uansett, å hake av bokser på slike lister koster kroner, og jo dyrere bilen i utgangspunktet er jo mer koster ekstrautstyret. Iallfall vanligvis.

Så hva koster ekstrautstyret til en Mercedes-Maybach S-klasse?

Vel, la oss sjekke åtte viktige ting som en Mercedes-Maybach absolutt burde ha, og selv om tusenlappene selvsagt flyr er det faktisk ikke alt som er like dyrt.

  • Tofarget lakkfinish. Det er mulig å gjøre det eksklusive utseendet til Mercedes-Maybach S-klasse enda mer eksklusivt med en todelt lakk, og her tilbyr Mercedes-Maybach 10 forskjellige fargekombinasjoner. Og ettersom dette er selve definisjonen på en Mercedes-Maybach S-klasse bør dette være på plass.

Pris: 14.875 euro.

  • Mercedes-Maybach tilbyr selvsagt komfortdører, men skal du ha de elektrisk drevne komfortdørene bak så koster det ekstra. Og slike må man selvsagt ha. For her kan altså dørene åpnes og lukkes av seg selv, til og med når bilen står i bakker. I kombinasjon med MBUX Interiørassistent bak, kan lukkingen av de automatiske komfortdørene til og med startes eller stoppes med en håndbevegelse.

Pris: 1.606,50 euro.

  • Dette er en diger bil med 18 centimeter lengre akselavstand enn vanlig S-klasse, og da bør man helst kunne manøvrere den også i trange gater. Inn kommer bakakselstyring, som også er på ekstralisten.

Pris: 1.547 euro.

  • Mercedes er svært opptatt av lys, og på toppen av dette berget finner vi den revolusjonerende lyktteknologien kalt Digital Light. Her er det for eksempel mulig med projisering av retningslinjer eller advarselssymboler på veibanen. Slike lys må man ha!

Pris: 2.249,10 euro.

  • Vi kan selvsagt ikke glemme lyset på innsiden heller. Maybach tilbyr adaptiv belysning hvor lysstyrken og fargetemperaturen til interiørbelysningen kan justeres i flere trinn. LED-spotlightene kan selvsagt justeres, både hvor lyset skal peke og hvor stort område det skal lyse opp. Og dette er et varp når det kommer til pris.

Pris: 345,10 euro.

  • MBUX Interior Assist for de bak er heller ikke inkludert, og dette er helt klart et must for direktørene som sitter der bak. Her vil hodestøttene justere seg automatisk, mens intuitive håndbevegelser kan brukes til å kontrollere den bakre rullegardinen i det panoramiske skyvetaket. Dette er tilgjengelig sammen med MBUX Interior Assist for de som sitter foran, og det koster også.

Pris: 642,60 euro foran/523,60 euro bak. Totalt 1.166,20 euro.

  • Noen annet knyttet til infotainment er noe som er kalt MBUX high-end Rear Seat Entertainment-system. Her kan passasjerene bak også nyte den fulle MBUX-opplevelsen med direkte tilgang til bilfunksjonene. Det er for eksempel mulig å se filmer og få tilgang til internettinnhold på de to fullintegrerte 11,6-tommers høyoppløsningsskjermene. Nok en ting som må på plass i en slik bil.

Pris: 2.558,10 euro.

  • Og kronen på verket er selvsagt de sølvbelagte champagneglassene som er det ultimate luksusbeviset. Disse er selvsagt skreddersydd for Maybach S-klasse, og kommer også med matchene koppholdere i midtkonsollen slik at de dyrene dråpene ikke går til spille. Vi trenger vel ikke en gang å si at dette selvsagt må på plass.

Pris: 3.808 euro.

Totalt øker dette summen med 28.155 euro, og ganger vi dette med 10 som er cirka vekslekurs for euro får vi altså ekstrautstyr til 281.550 kroner. Til sammenlikning starter en helt ny MG ZS på 240.000 kroner her i Norge.

Dette var altså åtte «must»-utstyr, og vi tipper at de fleste Mercedes-Maybach S-klasse blir solgt med ekstrautstyr langt utover dette.

Men så er kun det beste godt nok for de som kjører rundt i en slik, for Mercedes-Maybach er tross alt den ultimate direktørvognen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter