At Porsche nå henter fram T’en til Macan, er ikke overraskende. Dette er altså den aller mest populære modellen til det tyske sportsbilmerke, og i fjor skuflet de ut 88.362 slike biler ut til kundene.
Den nest mest populære modellen var Cayenne med 83.071 biler.
-->
T-benevnelsen har til nå vært reservert 911 og 718, og har en historisk betydning.
Allerede på 1960-tallet kom de første bilene som var utstyrt med «Touring»-benevnelsen, som skal identifiserer modeller som tilbyr en spesielt autentisk kjøreopplevelse takket være presis tuning, eksklusivt utstyr og effektive motorer.
Og det er ånden til Porsche 911 T fra 1968 den nye Macan T skal fange, og her har Porsche gitt den nye utgaven et mer dynamisk oppsett og en lett 2-liters turbomotor, og kombinert dette med et atletisk design og mer standardutstyr som passer for en mer sportslig kjørestil.
Denne utgaven plasserer Macan T mellom Macan og Macan S.
Motor og drivverk er selvsagt hakket mer viktig i en slik kjøremaskin som Macan T, og Porsche sier at de har tenkt så mye på vekt at Macan T veier 58,8 kilo mindre på forakselen enn Macan S.
Motoren har 265 hk og 400 Nm dreiemoment, og er koblet til en 7-trinns dobbelclutch-girkasse (PDK) og Porsche Traction Management (PTM) firehjulsdriftssystem.
Den er også utstyrt med Sport Chrono-pakken og Sport Response-knapp på rattet, og akselererer fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder og har en topphastighet på 232 km/t.
Macan T befinner seg også nærmere bakken og er senket med 15 mm, og er også den eneste Porsche-modellen som har stålfjæring med Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard.
Den er også mulig å få med adaptiv luftfjæring med PASM, noe som senker karosseriet med ytterligere 10 mm.
Den nye utgaven byr også på Porsche-ting som Porsche Traction Management og Porsche Torque Vectoring Plus, og da bør kjøreegenskapene være på plass.
Utvendig kommer flere detaljer i kontrastfargen Agate Grey Metallic foran, inkludert sidespeil og takspoiler.
Videre er det sportsstusser bak og sidevinduer i svart, mens bilen er skodd med 20-tommers Macan S-felger i mørk titan som standard.
Det er for øvrig mulig å få T-utgaven i 13 forskjellige lakkfarger.
På innsiden har sportssetene eksklusivt trekk basert på svart skinnpakke, mens kontrastfargen fra eksteriøret fortsetter inne i bilen i form av dekorative sølvsømmer på seter, hodestøtter og ratt.
Standardutstyr inkluderer et oppvarmet GT-sportsratt og Sport Chrono stoppeklokke i øvre del av dashbordet.
Den nye Macan T tar Macan-familier opp i fire medlemmer, Macan, Macan S og Macan GTS, og altså den splitter nye Macan T som du kan sjekke ut nærmere under her.
Les også: