Bilmerkenes Super Bowl-reklamer

TV-sendingen til finalen i amerikansk fotball er reklamebransjens hellige gral, og de som punger ut de millionene som kreves gjør sitt ytterst for å bli lagt merke til. Her er de fra bilmerkene.


Så hva kostet det å reklamere under beste sendetid i Super Bowl-finalen mellom Los Angeles Rams og Cincinnati Bengals søndag? Vel, mye.

NBC har sagt at de solgte spotter på 30 sekunder til 7 millioner dollar, noe som betyr drøyt 60 millioner kroner. Deler vi dette på 30, så får vi altså 2 millioner kroner per sekund. Det er nesten fem Kia EV6 i sekundet det.

Og Kia laget en snutt på 1,10 minutt rundt EV6, men de var selvsagt ikke det eneste merket som brukte annonsekroner under sendingen som tiltrakk seg over 100 millioner TV-tittere.

Polestar, BMW, Toyota, Nissan, Chevrolet og ikke minst GM, for det store konsernet hadde like godt hanket inn Dr. Evil.

Eller elbil-inspirerte Dr. EV-il, om du vil.

Vi vet ikke helt hvor vi skal begynne, så vi tar det like godt alfabetisk. For det betyr også at vi kan starte med selveste The Terminator, Salma Hayek og «Electric Avenue» alt i en suveren pakke.

BMW brukte ikke overraskende pengene på den nye elbilen iX, og her spilte Arnold Schwarzenegger tordenguden Zeus (Zevs) og Hayek kledde seg inn i rollen som Hera.

Neste i alfabetet er Chevrolet, som selvsagt har sin egen satsting på elbiler. Og spesielt store forventinger har de nok til pickupen Silverado EV.

I Super Bowl sendte de like godt et nikk til kultserien «The Sopranos», for ja, det er alltid lurt å spille på nostalgi.

https://youtu.be/2bZYqFsU72Y

Det gjorde også General Motors (GM), som like godt gjenopplivet en av klodens ondeste, og mest latterlige, superskurker, Dr. Evil.

Hos GM het han Dr. EV-il, og det handler selvsagt om Mike Myers skikkelse. Med seg på laget hadde han fått med seg sin gamle gjeng, som like godt hadde tatt over GM.

Neste ut er Kia, som selvsagt satte fokus på sin EV6. Og denne bør treffe veldig godt hos nordmenn.

For ikke bare får vi stifte bekjentskap med en søt robothund, for jaggu dukker ikke den store Norges-vennen Bonnie Tyler opp i form av superhiten «Turn Around».

Og den tåler som kjent nordmenn å høre en gang til:

Nissan hadde like godt gått for en kjent vinnerformel, nemlig en biljakt.

Det japanske merket har på gang en ny Z-modell, og det ble feiret under Super Bowl. Nissan hadde hanket inn Eugene Levy som sjåfør, ja, han som spilte den klønete faren i American Pie-filmen.

Levy ble etter hvert ganske så ugjenkjennelig, for man blir muligens en annen person bak rattet på den nye sportsbilen.

Polestar kjører videre på sitt prosjekt hvor de ikke bare skal være bærekraftig, men også gjennomsiktig.

Budskapet til det amerikanske folket var enkelt og greit at nok er nok, og nå må vi begynne å handle på vegne av jorden.

Til slutt hadde også Toyota børstet støvet av en gammel helt, og da mener vi ikke en gammel bilmodell.

Tøffingen Tommy Lee Jones med passende nok Tom Jones’ «It’s Not Unusual» på stereoen, viste at den nye Tundra-modellen også fungerer veldig godt langt inn i villmarken.

https://youtu.be/AtQIz5pkwwg

Helt til slutt. Du har vel ikke glemt fjorårets store norske snakkis etter Super Bowl? Sjekk ut da Will Ferrell gikk til fullt frontalangrep på lille Norge i lenken under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter